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a comparative study on fans of Johor Darul Tazim Football Club and Pahang Football Club : Tan Sri Dato Hj와 Hassan Yunos, Johor 경기장 서비스 품질에 대한 소비자 인식과 기대

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최의창-
dc.contributor.author마즈한-
dc.date.accessioned2017-07-19T02:20:21Z-
dc.date.available2017-07-19T02:20:21Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.identifier.other000000136440-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/127400-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 체육교육과, 2016. 8. 최의창.-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 Johor Darul Tazim 축구단 (홈) 과 Pahang 축구단 (원정) 팬들의 Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos, Johor 경기장 서비스 품질에 대한 기대와 인식의 차이를 확인하고자 하였다. 선행연구에서 개발된 QUESC 설문지를 사용하여 11개의 변인을 통해 경기장 서비스 질에 대한 팬들의 기대와 인식을 측정하였다 (Kim, 1993). 나아가 경기장 운영자들이 향후 서비스 품질 향상을 위한 기초자료로 활용할 수 있도록 팬들의 특성 및 인구통계학적 요인으로 구분하여 보다 세분화된 결과를 제시하였다.
자료는 설문지 배포를 통해 총 224개를 회수하였으며 이 자료는 Johor Darul Tazim 축구단 팬과 Pahang 축구단 팬 각 112명으로 구성되어 있다. 각 구단 팬들은 구단 공식 팬클럽에 가입되어 있고, Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos, Johor 경기장을 방문한 경험이 있는 사람들이다.
연구결과에 따르면 홈 팬들과 원정 팬들 간의 경기장 서비스 품질에 대한 기대 및 인식에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 홈 팬들은 서비스 품질에 대해 높은 기대를 가지고 있는 반면 원정 팬들은 높지 않은 기대를 가지고 있는 것으로 나타났다. 홈 팬들은 경기장 서비스 품질에 대해 긍정적인 인식을 가지는 반면 원정 팀 팬들의 반응은 다양하게 나타났다. 하지만 두 팬들 모두 경기장 분위기, 직원들의 태도, 편의성, 그리고 흥분 (분위기)에 대해서는 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다.
후속연구에서는 경기장 방문 전후에 설문을 진행하여 팬들의 기대 및 인식의 변화를 확인 하는 것이 홈 팬들과 원정 팬들의 서비스 품질에 대한 기대 및 인식에 차이가 있다는 주장에 힘을 실어 줄 것이다. 또한, 보다 많은 자료를 수집하여 즉, 여러 경기장에서 다양한 구단 팬들을 대상으로 연구를 진행하여 결과의 일반화 가능성을 높이는 것도 필요할 것이다. 마지막으로 스포츠 팬들 뿐만이 아닌 일반 소비자들을 대상으로 경기장 서비스 품질에 대한 기대 및 인식을 확인해 보는 것도 후속연구에서 추구할 필요가 있는 방향이라고 생각한다.
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dc.description.abstractThe purpose of this research is to examine the differences of expectation and perception of Johor Darul Tazim Football Club (JDTFC) (home) and Pahang Football Club (Pahang FC) (away) fans towards service quality of Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos, Johor. Questionnaires of QUESC developed by Kim (1993) which consist of 11 dimensions will be used to measure the expectation and perception of fans towards service quality at the stadium. This research will also examine level of service quality based on the expectation and perception of two different characteristic and demographic groups in order to help management of the stadium for future improvement.
Design/methodology/approach – This research findings are based on the 224 respondents questionnaire survey which 112 respondents representing fans of JDTFC and 112 respondents representing fans of Pahang FC. The respondents were registered with each fans clubs and had experience perceived service quality of the Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos, Johor.
Findings – These research findings clearly show that there were significance differences between fans of JDTFC as home fans and Pahang FC as away fans in term of expectation and perception towards service quality at Stadium Tan Sri Dato Hj. Hassan Yunos, Johor. JDTFC fans with the characteristic as home fans had good expectation towards service quality while Pahang FC fans with the characteristic as away fans did not expect high or good towards service quality of the stadium. JDTFC fans had a very good perception after perceived the services while Pahang FC fans had vary perception. However both fans had similar good perception in four dimensions which ambiance, employee attitude, convenience and stimulation.
For future research, the response from both teams before and after the match at Stadium Tan Sri Dato Hj. Hassan Yunos, Johor may strengthen the argument of home and away fans have significant difference on measuring service quality of the stadium. Increase the number of respondent may also strengthen the argument. The questionnaire details and the findings can be also useful to other types of customers not only for fans in order to measure expectation and perception towards service quality of the stadium in overall.
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dc.description.tableofcontentsChapter 1. Introduction 1
1.1. Background of Study 1
1.2. Problem Statement 3
1.3. Purpose of the Study 8
1.4. Objective of the Study 8
1.5. Research Questions 9
1.6. Significance of the Study 10
1.7. Scope of the Study 12
1.8. Definitions of Terms 12

Chapter 2. Literature Review 14
2.1. Customer Expectation and Perception 14
2.2. Services 15
2.2.1. Service Quality 17
2.2.2. Service Quality Model 21
2.2.3. Service Quality and Perceived Value 23
2.2.4. Measurement of Service Quality 24
2.3. Future Behavioural Intention 31
2.4. Sport Fans 33
2.4.1. Sport Fans and Sport Spectator 33
2.4.2. Fans Management 35
2.5. Sport Facilities in Malaysia 36

Chapter 3. Method 37
3.1. Introduction 37
3.2. Research Design 37
3.2.1. Type of Study 38
3.2.2. Types of Research Design Applied 39
3.2.3. Unit of Analysis 39
3.3. Research Framework and Hypothesis 40
3.3.1. Research Framework 41
3.3.2. Independent Variable 41
3.3.3. Dependant Variable 41
3.3.4. Hypothesis 42
3.4. Study Area 42
3.5. Population and Sampling 43
3.6. Instrumentations 45
3.7. Data Collection Methods 46
3.7.1. Primary Data 48
3.7.2. Secondary Data 48
3.8. Data Analysis 48

Chapter 4. Results 49
4.1. Collection and Analyse of the Data 49
4.2. Data Collection 49
4.3. Validity and Reliability 49
4.3.1. Expectation 50
4.3.2. Perception 52
4.4. Cronbach Alpha 53
4.4.1. Expectation 54
4.4.2. Perception 55
4.5. Characteristic of Respondents 56
4.6. Team Fans 56
4.7. Gender of Respondents 56
4.8. Age of Respondents 57
4.9. Race of Respondents 58
4.10. Range of income of the respondents 59
4.11. Data Distribution 60
4.12. Expectation of the Fans 60
4.12.1. Fans of JDT FC 60
4.12.2. Fans of Pahang FC 62
4.13. Gap Analysis between Expectation of JDTFC and Pahang FC 64
4.14. Perception of the Fans 66
4.14.1. Fans of JDT FC 66
4.14.2. Fans of Pahang FC 67
4.15. Gap Analysis between Perception of JDTFC and Pahang FC 69
4.16. Gap Analysis of Expectation and Perception of JDTFC Fans 71
4.17. Gap Analysis of Expectation and Perception of Pahang FC Fans 73
4.18. Expectation of JDTFC and Pahang FC Fans 75
4.19. Perception of JDTFC and Pahang FC Fans 76
4.20. Gap Analysis between Expectation and Perception of the Fans 78
4.21. T-Test Analysis 79
4.22. Correlation Test of the Dimension 81
4.22.1. Expectation 81
4.22.2. Perception 83

Chapter 5. Discussion 86
5.1. Summary of Findings 86
5.2. Discussion of Interesting Findings 90
5.3. Implications (Theoretical and Practical) 91
5.4. Limitations and Future Research Direction 92
5.5. Recommendations 93
5.6. Conclusion 93

References 96

Appendix 101

국문 초록 107
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent925003 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject소비자 서비스 품질-
dc.subject팬의 기대 및 인식-
dc.subject스포츠 경기장-
dc.subject.ddc796-
dc.titlea comparative study on fans of Johor Darul Tazim Football Club and Pahang Football Club-
dc.title.alternativeTan Sri Dato Hj와 Hassan Yunos, Johor 경기장 서비스 품질에 대한 소비자 인식과 기대-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorMazhan Mujail-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages109-
dc.contributor.affiliation사범대학 체육교육과-
dc.date.awarded2016-08-
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