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Gender differences in the news coverage of the global sport organizations websites
주요 국제 스포츠 기구의 웹사이트에 나타난 성차 :

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Authors
디에고
Advisor
권순용
Major
사범대학 체육교육과
Issue Date
2016-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
국제스포츠단체성차웹사이트여성성불평등내용 분석여성스포츠
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 체육교육과, 2016. 8. 권순용.
Abstract
새로운 기술의 발달로 인하여 스포츠 조직들은 새로운 형태의 커뮤니케이션 도구를 사용할 수 있게 되었다. 이 중 대표적인 두 가지 형태는 웹사이트 홈페이지를 활용하는 방법과 소셜미디어를 활용하는 방법이다. 그러나 이러한 스포츠 조직들의 커뮤니케이션에서 중요한 구조로서 양성 평등에 관해서도 똑 같은 상황에 직면하게 된다.
이에 따른 본 연구의 목적은 6개의 주요 국제 스포츠 기구에서 제공하는 기사자료들에서 나타나는 성차를 분석하는 것이다. 구체적으로 국제올림픽위원회, 국제축구연맹, 국제농구연맹, 국제크리켓협회, 국제육상연맹 및 국제수영연맹을 대상으로 조사하였으며 총 282개를 커버하는 925개의 기사를 활용하였다.
연구결과 여성의 경우 오직 10%수준에서만 기사로서 다뤄지는 것으로 나타났다. 또한 일반적으로 여성이 남성에 비해 적은 분량으로 나타났으며 이는 기사의 크기와 사진유무, 비디오 등의 멀디미디어 유무 등에서도 유사하게 나타났다.
기관별로 살펴보면 국제올림픽위원회와 국제농구연맹은 양적 측면에서 비교적 평등한 모습을 보였으나 인터뷰 등 여성의 목소리를 나타내는 기사는 부족하였다. 육상의 경우 다른 기구들에 비해 여성의 기사를 4배 정도 더 커버하는 것으로 조사되었다.
그러나 일반적으로 뉴미디어를 통한 기사제공의 경우 전통적인 미디어에 비해 더 적은 분량을 커버하는 것으로 나타났으며 이러한 여성 스포츠 이벤트에 대한 적은 주목도는 여성 스포츠에 대한 인기 감소와 미디어 노출 감소 및 스폰서와 연봉의 감소로 이어지는 것으로 추정된다.
Sport organizations have important tools on communication thanks to the new technologies. The two main ones are their websites and their social media profiles. But as organizations this should also follow the ideals and objectives of the main structure and in case of gender equality they should work the same way.
So the purpose of this study is to analyze the websites of six Major Global Sport Organizations and the gender differences that they contain on their covers and their articles.
In detail, the International Olympic Committee, FIFA, FIBA, ICC, IAAF and FIN were analyzed, with a total 282 covers and 925 articles.
The results show that female only receive around 10% of coverage and have several differences in terms of content and quantity.
Women in general tend to speak less than men but in terms of size and presence of photos, videos or other multimedia are different.
Between organizations there are also major differences, IOC and FIBA do good in terms of quantity but their content is not as strong, especially in terms of women getting a voice in their own articles and amount of male intervention in them.
The one that does a good work in all the fields is the IAAF, with strong numbers in quantity and content, almost doubling the other four organizations numbers.
But in general the numbers of these organizations are not better than traditional media and do not adjust to their objectives in terms of gender equality.
This could cause less attendance to Female Sports events or less audience in media for them, which as a chain causes less sponsors or salaries.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/127404
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Physical Education (체육교육과)Theses (Master's Degree_체육교육과)
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