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STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도전략 개발 연구 : A Development Study of Instructional Support Strategies for Peer Assessment in STEAM Design Education

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Authors

옥미례

Advisor
조영환
Major
사범대학 교육학과
Issue Date
2016-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
동료평가STEAM 교육디자인초등교육개발연구
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 교육학과 교육공학 전공, 2016. 2. 조영환.
Abstract
지식기반사회에서 발생하는 복합적이고 다양한 문제를 해결하는 역량을 가르치기 위한 방법으로 융합교육(STEAM education)이 초등교육에서 주목을 받고 있다. 융합교육은 다양한 분야의 지식을 바탕으로 문제를 해결하기 위해 아이디어를 생성하고 수정해가는 과정인 디자인을 중심으로 실시될 수 있다. 디자인 활동에서 반성과 수정활동을 통해 디자인을 개선하는 것이 중요한데, 이를 촉진하는 한 가지 방법이 동료평가이다. 하지만 학교에서 STEAM 디자인교육을 할 때 동료평가가 활성화되지 못하여 동료평가를 통해 학습할 수 있는 기회를 놓치게 되는 경우가 많다. 이러한 현상은 STEAM 디자인교육 맥락에서 동료평가를 어떻게 지도해야 하는가에 대한 구체적인 지침이 부족하기 때문에 발생한다. 특히 어린 학생들이 동료평가를 실시하는 것에 대한 우려로 인해 초․중등교육 맥락에서의 동료평가 선행연구가 부족한 실정이다.
본 연구는 이러한 실천적, 학문적 측면에서의 필요성에 근거하여 초등학교 STEAM 디자인교육 맥락에서 동료평가의 효과적인 지도전략을 개발하는 것이 목적이다. 본 연구에서의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도전략은 무엇인가? 둘째, STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도전략은 내적으로 타당한가? 셋째, STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도전략에 대하여 교수자와 학습자의 반응은 어떠한가?
연구문제들을 해결하기 위해서 설계․개발연구 방법을 사용하였다. 선행문헌 고찰을 통해 STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도원리, 그리고 이러한 지도원리를 적용한 동료평가 지도전략과 학습자를 위한 동료평가 도구를 개발하였으며, 예비 검토 및 두 차례에 걸친 전문가 검토, 교수자와 학습자의 반응 조사를 통해 수정․보완하였다. 전문가 검토에는 교육공학 전문가 4명, 초등교사 3명이 참여하였으며, 교수자와 학습자의 반응 조사에는 교사 1명, 학생 30명이 참여하였다.
그 결과로 초등학교 STEAM 디자인교육 맥락에서 교수자가 활용할 수 있는 6개의 동료평가 지도원리와 5단계별 26개의 지도전략이 개발되었다. STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도원리는 친숙성, 실제성, 유용성, 다양성, 상호작용성, 융합성이 있었으며, 이러한 원리를 고려하여 개발된 구체적인 단계별 지도전략은 다음과 같다. 첫째, 동료평가 계획 단계에서는 동료평가에 필요한 시간, 전략, 도구 등의 계획을 세우는 것에 대한 지도전략을 제시하였다. 둘째, 동료평가 사전훈련 단계에서는 학생들이 동료평가 기준을 이해하고 효과적으로 피드백을 제공할 수 있도록 사전 경험을 제공할 때 참고할 수 있는 지도전략을 제시하였다. 셋째, 동료평가 단계에서는 학생들이 효과적으로 동료평가를 주고받을 수 있도록 분위기 조성 방법, 동료평가 실시 방법, 학습자 촉진 방법에 대한 지도전략을 제공하였다. 넷째, 성찰 및 수정 단계에서는 받은 평가를 참고하여 디자인을 성찰하고 개선하도록 돕는 지도전략을 제공하였다. 마지막으로 종합 단계에서는 동료평가 경험을 공유하고 최종적으로 교수자가 피드백을 주도록 하는 지도전략을 제공하였다.
STEAM 디자인교육에서의 동료평가 지도전략을 적용한 수업 후 교수자와 학습자의 반응을 살펴본 결과, 전반적으로 지도전략을 적용한 수업이 학습에 도움이 된다고 인식하는 것으로 나타났다. 교수자는 동료평가 지도전략을 적용한 수업을 실시하였을 때 학생들이 수업에 몰입하게 되며 학습에 효과가 있다고 인식하였다. 학습자들은 동료평가를 주고받는 과정에서 생각이 풍부해지고, 작품의 질이 향상되며, 동료 학습자와의 상호작용이 풍부해진다고 인식하였다. 특히 교수자와 학습자는 공통적으로 동료평가 단계와 성찰 및 수정 단계에서 효과적인 조언 3단계, 학습자 지원 도구가 효과적인 피드백을 주는데 도움이 되었으며, 반복적으로 성찰하고 수정하는 과정을 통해 디자인의 질이 향상되었다고 응답하였다.
반면 교수자는 수업에 사용한 동료평가 지도전략이 효과적이기는 하지만 정해진 수업시간 내에 사용하기에는 다소 양이 많아서 부담이 있었다고 하였다. 이러한 피드백을 반영하여 최종 동료평가 지도전략에서는 교수자가 교수학습맥락을 고려하여 필요한 지도전략을 선택하고 계획하도록 하는 지도전략을 추가하였다. 그리고 학습자들은 평가자와 피평가자 간의 소통을 개선할 필요가 있으며 평가활동에서 친밀감의 영향을 최소화하는 것이 필요하다고 언급하였다. 따라서 최종 지도전략에서는 평가자와 피평가자 간 충분히 작품에 대해 이야기를 나눌 수 있도록 gallery walk 방식을 활용할 것을 제안하였으며, 동료평가시 교우관계의 영향을 최소화할 수 있도록 익명성을 고려하는 지도전략을 추가하였다.
본 연구는 STEAM 디자인교육 맥락에서 동료평가를 적용할 수 있는 구체적인 실천 방안을 제공하였으며, 지금까지 주로 고등교육 맥락에서 실시되어온 동료평가 연구를 초등교육 맥락으로 확장시키고 적용 가능성을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 초등학교에서 STEAM 디자인교육을 실시할 때 본 연구에서 개발된 동료평가 지도전략을 활용한다면 효과적인 교수학습이 이루어질 수 있을 것으로 기대한다.
There is a growing interest in the STEAM design education in elementary school as an instructional method to teach learners how to solve complex and diverse problems in our knowledge-based society. STEAM can be implemented in design education, which is the process of inspiration, ideation, and implementation based on diverse knowledge to solve the problems. Peer assessment is important in improving a design by reflecting on it and revising it. However, due to a lack of specific and practical guidelines for implementing peer assessment in STEAM design education, it has been repeatedly excluded from the STEAM design education in school. In addition, there is a lack of relevant research on peer assessment in elementary and secondary education due to concerns about students abilities to perform peer assessment.
The purpose of this study was to develop the instructional support strategies for peer assessment in the STEAM design education in the context of elementary school. The research questions addressed in the study were as follows: first, what are the instructional support strategies for peer assessment in the STEAM design education?
second, are the instructional support strategies for peer assessment in the STEAM design education internally valid?
and third, what are the instructors and learners responses about the instructional support strategies for peer assessment in the STEAM design education?
To address these questions, the design and development research method was adopted. The initial instructional support principles and strategies for peer assessment were developed based on a literature review. Then, the strategies were modified and supplemented with the expert reviews and the instructors and learners evaluation. Four experts in educational technology and three elementary school teachers conducted expert reviews, and a teacher and thirty students provided their responses.
As a result of the study, six principles and twenty six instructional support strategies for each step of peer assessment that an instructor can use in the STEAM design education for elementary school students were developed. The principles for peer assessment include familiarity, authenticity, usefulness, diversity, interactivity, and convergence. The instructional support strategies for each step of peer assessment developed from these principles are as follows: first, the planning step includes four instructional support strategies for peer assessment in planning time, strategies, tools, etc.
second, the pre-training step includes six strategies for learners to understand the peer assessment rubric and to prepare for an effective peer assessment
third, the peer assessment step includes thirteen strategies for creating an atmosphere, conducting and facilitating peer assessment, and helping learners give and receive peer assessment effectively
fourth, the reflection and revision step includes two strategies for reflecting on the received assessment and improving the design based on them
fifth, the synthesis step includes one strategy for sharing the peer assessment experience and providing instructor feedback.
The aforementioned instructional support strategies for peer assessment were applied in the classroom, and the instructors and the learners responses were analyzed. The participants perceived that the classes were helpful for learning. In particular, the participants responded that the three steps of effective advice and the learner support tool were helpful for giving effective feedback in the peer assessment step, and that the iterative reflections and revisions improved the quality of the design. However, the participants reported the need to improve communication between the assessor and the assessee and to minimize the relationship effect. To address these needs, the strategies for peer assessment in STEAM design education were revised carefully.
The results of the present study are meaningful in that they provide specific and practical strategies for peer assessment in the STEAM design education context and extend the research on peer assessment to elementary education context. By applying the instructional support strategies for peer assessment, the present study will contribute to the establishment of effective STEAM design education in elementary school.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127912
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