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상담 효과 및 이용편의에 관한 후기가 상담에 대한 태도에 미치는 영향

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Authors
신예지
Advisor
김계현
Major
사범대학 교육학과(교육상담전공)
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
상담 후기상담 마케팅상담의 효과상담에 대한 태도
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 교육학과(교육상담전공), 2013. 8. 김계현.
Abstract
본 연구는 온라인상에 게시된 상담의 효과 및 이용편의에 관한 후기가 상담 이용 경험이 없는 잠재적 내담자들의 상담에 대한 태도 및 상담 이용 의도에 미치는 영향을 분석하기 위해 수행되었다.
본 연구는 서울 소재의 대학(원)생을 대상으로 진행되었고, 참여자 중 상담 이용 시점을 묻는 문항에 상담을 먼 미래에 이용할 것이라고 응답한 114명의 대학(원)생의 자료가 분석되었다. 연구 참여자는 상담 이용 후기의 주제에 따라 두 집단으로 나뉘었다. 상담의 효과에 관한 후기를 읽은 참여자가 62명, 상담의 이용편의에 관한 후기를 읽은 참여자가 52명이었다. 연구 결과를 분석하기 위해 독립표본 t검증과 공분산분석(ANCOVA) 방법이 사용되었다.
연구결과, 사전 태도 점수를 통제하고도 상담의 효과에 관한 후기를 읽은 집단과 상담 이용편의에 관한 후기를 읽은 집단 간 상담에 대한 태도 점수에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 상담 효과 후기가 상담 이용편의 후기에 비해 상담에 태한 호의적인 태도를 형성하는 데에 효과가 있음을 시사한다.
한편, 상담의 효과 및 이용편의에 관한 상담 후기를 읽은 후에 측정한 상담 이용 의도는 상담 효과 후기 집단과 상담 이용편의 후기 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과는 상담을 이용할 문제의 심각도 지각이 상담 이용 의도에 영향을 미치는 주요 변인인데 반해, 본 연구에서 한 문항으로 문제의 심각도 지각이 충분히 이루어지지 않은 영향이 큰 것으로 본다.
결론적으로, 잠재적 내담자들이 상담의 효과에 관한 후기를 접하는 것이 상담 이용편의에 관한 후기를 접하는 것보다 상담에 대한 긍정적인 태도 형성에 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 상담 이용 경험이 없으며, 상담 이용을 시간적으로 멀게 지각하는 다수의 잠재적인 내담자의 상담에 대한 긍정적인 태도 형성에 영향을 미칠 수 있는 효과적인 전략 수립에 기초자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to analyze the effects of online reviews about counseling services. This analysis separates online reviews into two different groups based on effectiveness and convenience of using counseling services according to the Construal Level Theory. Based on temporal distance, subjects selected for the analysis were based on students that considered counseling services in the distant future, not in the near future. The research process involves the first group reading three reviews about the effectiveness of using counseling service, while the second group receives three reviews about the convenience of using counseling service.
The subjects for the first group included 62 university students to test the effect of the reviews about effectiveness of using counseling services. The three reviews included the effects of counseling service on emotional regulation, interpersonal relationships, and career decisions. On the other hand, 52 university students participated on the second group of the reviews about convenience of using counseling services. The three reviews for this group included cost, process, and accessibility of using counseling services. The results of this study were analyzed by t-test, and ANCOVA.
As stated in the first hypothesis, results revealed that there was a difference in changed attitude on counseling service between the group that read online reviews of effectiveness and the group that received online reviews regarding the convenience of using counseling service. However, no statistical difference in the post tests intention of using counseling service was revealed between the effectiveness reviews group and convenience reviews group as stated in the second hypothesis.
In conclusion, online reviews about the effect of counseling service have a positive effect on the attitude toward counseling service. Important implications of these findings, as well as limitations and future directions for research are discussed.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/128007
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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