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Development of a Volitional Control Application for M-Learning

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Authors
HAESEON YUN
Advisor
나일주
Major
사범대학 교육학과(교육공학전공)
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 교육학과(교육공학전공), 2013. 2. 나일주.
Abstract
성공적으로 학습하는 학습자들은 다양한 자기조절 학습전략을 사용하면서 자신을 개발하고 학습에 대한 이해를 증진시킨다(Park et al., 2004
Patrick, Ryan, & Pintrich, 1999). 하지만 실제 상황에서 많은 학습자들은 학습하는 동안 방해요소를 피하고 학습동기를 유지하는데 어려움을 겪는다. 테크놀로지 발전에 의해 학습자들은 다양한 통로를 통해 많은 양의 정보를 대하게 되기 때문에 초인지 전략과 초동기 전략을 사용해서 스스로의 학습과정을 통제하는 노력이 필요하다.
학습자들의 학습과정 통제는 의지통제 전략으로 설명될 수 있다. 의지 통제 전략은 학습자의 인지적 행동을 증진시키고 방해되는 감동을 억제시켜 학습의 증진을 도모하지만, 의지통제 전략에 대한 선행연구는 학습자들이 학습을 도와주는 기제에 대한 연구가 결여되어 있다. 그러므로 이 연구는 모바일 학습을 위한 의지통제 어플리케이션 개발에 목적을 둔다. 이 연구를 통해 개발된 결과물은 본 연구의 의미, 실현 가능성 그리고 이점을 보여주기 위하여 모바일 기기 안에 의지통제를 도입하는데 초점을 두다.
본 연구는 의지통제 전략과 같은 초학습 전략이 학습자의 동기 수준을 유지하도록 모바일 기기 내에서 구현 될 수 있고 구현되어야 된다는 것을 논한다.
Successful learners are able to enhance their understanding and develop themselves by using various types of self-regulated learning strategies(Park et al., 2004
Patrick, Ryan, & Pintrich, 1999). However, the general population of learners finds it challenging to avoid distraction, and to maintain motivation through learning. As learners experience a large amount of information through diverse channels due to the advancement in technology, it is imperative to help learners control their learning process with meta-cognitive and meta-motivational strategies.
Meta-learning strategies can be explained as volitional control strategies which increase learners cognitive behaviors while suppressing distracting emotions. Prior studies on volitional control strategies are absence of support mechanisms for learners to utilize during learning. Therefore this study aimed to develop a volitional control application for mobile learning. The resulting prototype which is developed through this study focuses on adopting volitional control strategies in mobile devices to show its significance, feasibility and benefits in learning.
This study claims that the meta-learning strategies such as volitional control strategies can and should be utilized in the mobile device to help learners retain their motivation level.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/128022
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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