Publications

Detailed Information

예비 화학교사들의 학생 오개념에 대한 지식과 교육 요구 : Pre-service Chemistry Teachers' Awareness of Middle School Students' Misconceptions and Their Perceived Educational Needs

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor노태희-
dc.contributor.author박연옥-
dc.date.accessioned2017-07-19T03:02:10Z-
dc.date.available2017-07-19T03:02:10Z-
dc.date.issued2012-08-
dc.identifier.other000000003543-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/128115-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 과학교육과(화학전공), 2012. 8. 노태희.-
dc.description.abstract이 연구에서는 5개 사범대학의 화학교육과 4학년 87명을 대상으로 중학생들의 오개념에 대한 지식과 인식, 그리고 교육요구를 조사하였다. 검사 도구는 학생들의 화학 오개념에 대한 지식 검사지 및 인식 검사지와 학생들의 오개념을 접한 경험과 관련 교육요구에 대한 교육요구 검사지로 구성되어 있다. 지식 검사에서 대부분의 예비 화학교사들은 물질의 입자성과 관련된 학생들의 오개념 유형을 충분히 인지하지 못하였다. 인식 검사에서는 학생 오개념에 대한 지식의 필요성을 높이 인식하고 이를 수업에서 활용하려는 의지가 컸다. 그러나 구성주의적 관점에서 오개념 활용 방안을 제시한 예비 화학교사들은 적었다. 학생들의 오개념은 주로 사범대학 화학 교과교육학 강의 및 강의 자료를 통해서 접했으며, 과제 수행이나 수업 시연 및 교육실습에서 학생들의 오개념 유형과 대처 방안에 대한 지식 및 관련 교수-학습 자료 등의 부족으로 인해 어려움을 겪고 있었다. 또한, 오개념 관련 강의 및 실행에 대한 교육요구가 높았다. 이에 대한 교육적 함의를 논의하였다.-
dc.description.abstractIn this study, we investigated pre-service chemistry teachers' awareness and perceptions of middle school students' misconceptions and their perceived educational needs. A survey was administered to 87 seniors at the department of chemistry education of five colleges of education. The instrument was consisted of a test for their awareness and perceptions of students' misconceptions on chemistry topics and an educational need test for their experiences and needs for learning them. Analyses of the results revealed that most pre-service teachers were not thoroughly aware of students' misconceptions related to the particulate nature of matter. The perceptions of a necessity of knowing misconceptions and a willingness to deal with them were positive. However there were few pre-service teachers addressing them according to the constructivism. The pre-service teachers encountered misconceptions through chemical education courses, and had difficulties in practicing teaching strategies addressing misconceptions because of limited examples of misconceptions and insufficiencies of methods/materials in teaching. They also needed lectures and practices related to students' misconceptions. Educational implications of these findings are discussed.-
dc.description.tableofcontents목 차

국문 초록 ⅰ
목차 ⅱ
표 목차 ⅳ
그림 목차 ⅴ
부록 목차 ⅵ

Ⅰ. 서론
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 내용 및 연구 문제 3
1.3 연구의 제한점 3
1.4 용어의 정의 4

Ⅱ. 이론적 배경
2.1 구성주의 학습이론과 오개념 5
2.1.1 구성주의 학습이론 5
2.1.2 오개념 형성의 원인 5
2.1.3 학생 오개념의 특징 8
2.2 개념변화를 위한 수업모형 9
2.2.1 개념변화의 조건 9
2.2.2 개념변화를 위한 수업 모형의 예 11
2.3 오개념 관련 선행연구 14
2.3.1 학생 오개념에 관한 연구 14
2.3.2 예비 교사 및 현직 교사의 학생 오개념 이해에 관한 연구 22
2.3.3 오개념 교정을 위한 수업 전략에 관한 연구 26

Ⅲ. 연구 방법 및 절차
3.1 연구 대상 및 절차 29
3.2 검사 도구 29
3.3 분석 방법 31

Ⅳ. 결과 및 논의
4.1 예비 화학교사의 학생 오개념에 대한 지식 33
4.1.1 기체의 압력과 부피 관계 33
4.1.2 기체의 온도와 부피 관계 36
4.2 예비 화학교사의 학생 오개념에 대한 인식 38
4.3 예비 화학교사들의 학생 오개념에 대한 교육요구 41
4.3.1 학생 오개념에 대한 경험 41
4.3.2 학생 오개념 관련 교육요구 42

V. 결론 및 제언 45

Ⅵ. 참고 문헌 48

Ⅶ. 부 록 55

Abstract 62
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1531249 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject오개념-
dc.subject예비 교사-
dc.subject교육 요구-
dc.subject.ddc540-
dc.title예비 화학교사들의 학생 오개념에 대한 지식과 교육 요구-
dc.title.alternativePre-service Chemistry Teachers' Awareness of Middle School Students' Misconceptions and Their Perceived Educational Needs-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorPark Younok-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesⅵ,63-
dc.contributor.affiliation사범대학 과학교육과(화학전공)-
dc.date.awarded2012-08-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share