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청자유를 두껍게 시유한 도자작품의 사례분석 및 제작에 관한 연구
Study on Ceramic Works Using Thick Celadon Glaze

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Authors
이가진
Advisor
장수홍•황갑순•허보윤
Major
미술대학 디자인학부
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
청자유의 두꺼운 시유용천청자유약의 조성시유소성
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 디자인학부, 2012. 8. 장수홍•황갑순•허보윤.
Abstract
연구자는 전체가 유려하고 매끄러운 하나의 곡선을 이루는 입구의 지름이 좁은 병의 형태를 물레로 제작하였다.
하나의 곡선으로 이루어진 풍만한 형태 이외에 넓은 표면을 장식하는 다른 요소가 없기 때문에, 이런 형태와 맞아 떨어지는 표면처리로써 청자유를 두껍게 시유하는 것이 연구자의 작품에 가장 잘 어울린다는 것을 알게 되었고, 따라서 청자유를 두껍게 시유하는 작업의 의의와 역사적 고찰, 제작 방법에 대한 연구를 진행하게 되었다.
유약을 두껍게 시유할 수 있다는 것은 유약조성, 시유법, 소성법 등 도자기 제작의 모든 기술적 조건이 최고로 잘 갖추어 졌다는 것을 뜻한다. 대부분의 유약은 얇게 시유하면 그럭저럭 결함 없이 넘어갈 수 있지만, 두꺼워지면 한계 및 결점이 바로 드러나기 때문이다. 따라서 두껍게 시유하기 위한 연구는 유약과 관련된 도자기 제작 기술의 가장 중요한 부분을 모두 아우른다. 유약을 두껍게 시유한 역사적인 사례로는 아르누보 도자기, 마졸리카, 중국 청자, 회령도자기 등 여러가지가 있지만 그 중에서도 중국의 용천청자는 이러한 작업의 정점에 있었던 도자양식이다.

2장에서는 중국의 도자기 역사를 중심으로 청자유를 두껍게 시유하는 기법에 대하여 알아보았다. 먼저 중국의 도자기 유약이 어떤 발전 과정을 거쳤는지 알아보고, 청자유를 두껍게 시유한 양상 중 가장 발전된 형태였던 용천청자의 역사와 유약의 특징에 대하여 알아보았다. 유약의 특징은 조성, 시유, 소성의 단계로 분류하여 알아보았다. 3장에서는 청자유를 두껍게 시유한 작업이 현대에 어떤 양상으로 이루어지고 있는지를 살펴보고, 대표적인 작가로 후카미 수에하루와 장 프랑수아 푸이유를 집중적으로 연구하였다. 4장에서는 실제로 청자유를 두껍게 시유하는 작업의 제작 과정과 작업을 하는 데 필요한 조건들을 유약의 조성, 시유, 소성의 단계로 분류하여 알아보았다. 연구자가 두껍게 시유하기 좋았던 유약이 어떤 조성상의 특징을 가지고 있는지 분석해 보았으며, 두껍게 시유하기 위한 요령을 기술하였고, 두껍게 시유한 작품을 결함 없이 소성하기 위한 소성상의 주의점들에 대하여 정리하였다.

본 연구에서는 청자유를 두껍게 시유하는 작업의 의의를 규명하고, 이러한 작업을 안전하게 성사시키는 조건에 대하여 주로 알아보았다. 추후 부가적인 연구를 통하여 두껍게 시유한 유약의 시각적 효과를 더 좋게 하기 위해 유약의 조성, 시유 소성법을 조절하여 유약 내의 기포나 결정 상태를 조절하여 좀더 미세한 효과의 차이를 좇는 작업이 가능하리라 기대된다.
The researcher created the shape of a bottle with a narrow diameter of the entrance making the entire bottle a fluent and smooth curve using a spinning wheel.
Since there is no other element decorating the large surface besides voluptuous form comprising one curve, it is found out that thick celadon glaze best suits the art work of researcher as the surface treatment. Thus, this study on significance, historical discussion and manufacture method of work for thick celadon glaze has been performed.
Thick glazed ceramics imply that all of technical conditions are well equipped in ceramic production such as glaze composition, glaze method and firing method. If it is glazed thinly, it may be okay without any critical defects. However, if it is done thickly, the limitation and drawbacks are disclosed immediately. Therefore, study for thick glaze covers all the important parts of ceramics production technology associated with glaze. Historical examples for thick glazed ceramics included Aft Nouveau Ceramics, Majolica, Chinese celadon and Hoeryeong ceramics. Among them, Chinese Longquan Celadon is in the midst of summit of these works.

In chapter 2, the method of thick glazing was studied focused on the history of China ceramics. First, the development course of ceramic glaze in China was examined. The history of Longquan Celadon which was one of the most advanced forms of patterns of thick glaze celadon and characteristics of glaze were investigated. The characteristics of glaze were classified into composition, glazing and firing steps and examined. In chapter 3, the modern pattern of thick glazed celadon was examined and Fukami Sueharu and Jean-Francois Fouilhoux were carefully studied as representative artists. In chapter 4, actual manufacturing process of thick glazed celadon and conditions necessary to work were classified into glaze composition, glazing and firing steps, and investigated. The composition characteristics of glaze which the researcher used for thick glazed celadon were analyzed and the tips for thick glazing were described. Also precautions upon firing were summarized in order for firing of thick glazed work.

In this study, the significance of work of thick glazed celadon was identified and condition for these safe works was mainly studied. It is expected to have the work pursuing more sophisticated effect by managing the glaze composition and firing method of glazing in order to have better visual effect of thick glazed ceramics through future further studies.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/128898
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Master's Degree_디자인학부)
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