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An Analysis of FTAs Impact on Thailands Exporting Sectors: The Case of Textile and Garments, Electronics, and Auto Sectors : 태국 수출부문의 FTA 영향분석: 직물, 옷, 전기제품, 자동차 부문

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Authors

사미정

Advisor
김종섭
Major
국제대학원 국제학과(국제통상전공)
Issue Date
2014-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Thailand’s FTAstextile and garment sectorelectronic sectorauto sectorgravity model
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과(국제통상전공), 2014. 2. 김종섭.
Abstract
본 논문은 태국의 수출에 FTAs가 미치는 영향력을 분석하며, 세 개의 주요 수출부문 – 즉, 직물과 의류, 전자장치 및 자동차 부문에 구체적으로 초점을 맞춘다. 연구 대상인 FTAs는 아세안자유무역협정 (ASEAN Free Trade Agreement), 아세안-중국 자유무역협정 (ASEAN-China Free Trade Agreement), 아세안-인도 자유무역협정 (ASEAN-India Free Trade Agreement), 아세안-일본 자유무역협정 (ASEAN-Japan Free Trade Agreement), 아세안-한국 자유무역협정 (ASEAN-Korea Free Trade Agreement), 태국-호주 자유무역협정 (Thailand-Australia Free Trade Agreement) 및 태국-뉴질랜드 긴밀경제협력 (Thailand-New Zealand Closer Economic Partnership)이다. 본 조사에서, 두 개의 주요 연구질문에 대답하기 위해 두 개의 분석이 진행되었다. 먼저, 상이한 FTAs가 태국의 직물과 의류, 전자장치 및 자동차의 수출에 미치는 영향력을 알아내기 위해, 프랑켈, 슈타인 및 웨이 (Frankel, Stein, and Wei) (1995)가 사용한 모델에 기반한 수정된 중력모델이 적용되었다. 두 번째 분석에서는, 태국이 상이한 FTAs에 참여함으로서 달성할 잠재적인 무역이득을 알아내고 이와 동시에 태국과 FTA 참가국들 간의 경쟁수준을 분석하기 위해, 세 개의 무역지표 – 즉, 수출경합도지수 (Export Similarity Index), 산업내 무역지수 (Intra-Industry Trade Index) 및 현시비교우위지수 (Revealed Comparative Advantage)가 적용되었다.
중력모델의 사용을 통한 첫 번째 분석의 결과는, 직물과 의류의 경우를 제외하고, 경제규모, 소득수준 및 거리가 전자장치와 자동차의 수출량을 결정하는 데 관계가 있음을 입증한다. FDI는 또한 전자장치와 자동차의 수출에 상당히 긍정적인 영향력을 가진다. 반면에, 상이한 FTAs의 영향력은 부문별로 다르다. 직물과 의류 수출에 대한 FTAs의 영향력은 예상한 바대로 미미하다. 한편, AFTA와 ACFTA는 전자장치의 수출에 상당히 긍정적인 영향력을 발생시키는 반면, 다른 FTAs의 영향력은 미미하다. 마지막으로, 자동차 부문의 수출이 FTAs – 특히, AFTA, TAFTA 및 TNZCEP로부터 가장 많은 혜택을 얻었다. FTAs의 특혜관세율과 MFN 관세율 간의 근소한 차이, 원산지 규정의 제약으로 인한 낮은 특혜활용, 그리고 전통적인 무역파트너들과 일부 개인파트너들에 대한 높은 수출편중도가 FTAs의 미미한 영향력에 대한 이유들로 사려된다.
무역지표들로부터의 결과는 태국의 직물과 의류 수출부문이 일본, 한국, 호주 및 뉴질랜드와의 FTAs에 참여함으로서 이득을 얻는 반면, AFTA, ACFTA 및 AIFTA는 회원국들 간의 경쟁 – 특히, 중국과 인도와의 경쟁을 심화시킬 가능성이 존재한다는 것을 나타낸다. 전자장치 부문에 대해서는, 태국이 기존의 모든 FTAs 내에서 잠재적인 이득을 가진 것으로 여겨질 수 있지만, 태국은 하드디스크 드라이브의 세계적인 주요수출국들이기도 한 싱가포르, 필리핀 및 말레이시아와 같은 아세안 국가들과 경쟁해야 할 것이다 (하드디스크 드라이브는 태국의 주요 전자장치 수출품목이다). 마지막으로, 자동차 부문에 대해서는, 태국의 높은 수출잠재력이 AFTA, AIFTA, ACFTA, TAFTA, 및 TNZCEP를 통한 무역을 통해 이득을 초래할 것이다. 반면에, AJFTA와 AKFTA는 상대적으로 높은 수출잠재력을 가졌음으로 그것들로부터의 이득은 최소한이 될 것이다.
This paper analyzes the impact of FTAs on Thailand's export, which specifically focuses on three major exporting sectors, namely textile and garments, electronics, and auto sectors. FTAs under study include ASEAN Free Trade Agreement, ASEAN-China Free Trade Agreement, ASEAN-India Free Trade Agreement, ASEAN-Japan Free Trade Agreement, ASEAN-Korea Free Trade Agreement, Thailand-Australia Free Trade Agreement, and Thailand-New Zealand Closer Economic Partnership. In this study, two analyses are conducted to answer two main research questions. Firstly, modified gravity model based on the model used by Frankel, Stein, and Wei (1995) is applied to find out the impacts of different FTAs on Thailand's export of textile and garments, electronics, and auto. In the second analysis, three trade indicators namely Export Similarity Index, Intra-Industry Trade Index, and Revealed Comparative Advantage are applied to find out the potential gains from trade that Thailand would achieve through participation in different FTAs, and at the same time, to analyze the level of competition between Thailand and its FTA partners.
Through the use of gravity model, the results of the first analysis show that, except for the case of textile and garments, economic size, income level and distance do matter in determining electronics and auto's export volume. FDI also has significant positive impact on the export of electronics and auto. On the other hand, the impacts of different FTAs vary from sector to sector. FTAs impact on textile and garments export is, as expected, insignificant. On the other hand, AFTA and ACFTA generate significant positive impact on electronics export, while other FTAs impacts are insignificant. Lastly, the export of auto sector received most benefit from FTAs, particularly AFTA, TAFTA, and TNZCEP. The small margin between FTAs preferential tariff rate and MFN tariff rate, low preferences utilization due to restrictiveness of Rules of Origin, and a high degree of concentration of export to tradition trading partners and to some individual partners are considered to be the reasons for the insignificant impact from FTAs.
The results from trade indicators indicate that there exists possibility that Thailands textile and garments export sector would gain benefit from participation in FTAs with Japan, Korea, Australia, and New Zealand, while AFTA, ACFTA, and AIFTA would intensify competition among members, especially with China and India. For the electronics sector, the potential gains for Thailand can be seen in every existing FTAs, however, Thailand will have to compete with ASEAN countries such as Singapore, Philippines, and Malaysia which are also world's major exporters of hard disk drive (HDD is Thailand's major electronics export). Lastly, for auto sector, Thailand's high export potential would result in gains from trade though AFTA, AIFTA, ACFTA, TAFTA, and TNZCEP. On the other hand, the gains from AJFTA and AKFTA are the least, due to their relatively higher export potential.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/129257
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