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도시공원 운영 주체별 공원마케팅 전략 비교연구 : A Comparative Study on Park Marketing Strategies by Operating Agencies: The Case of Seoul Forest, World Cup Park and Olympic Park

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Authors
김성은
Advisor
이유미
Major
환경대학원 환경조경학과
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
공원마케팅도시공원 운영운영 주체Park MarketingPark Management
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 환경대학원 : 환경조경학과, 2013. 2. 이유미.
Abstract
본 연구는 변화하는 도시공원의 패러다임 속에서, 도태되지 않고 도시공원의 가치를 유지하며 제고시킬 수 있는 노력의 일환으로 공원마케팅의 개념과 방향성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 공원마케팅의 현 주소를 운영 주체별 비교분석 함으로써 각각의 특성을 도출하고, 아직 태동기에 있는 공원마케팅의 향후 적극적인 전개에 있어 선례가 되어 방향성을 끌어내고자 하였다.
연구의 방법으로 아직은 생소한 공원마케팅의 개념을 나름의 시각에서 정리하고,그 중요성을 일찍이 인식하고 연구와 적용이 활발한 해외 선진사례를 고찰하였다.이를 바탕으로 상대적으로 우수하게 마케팅 활동을 하고 있는 국내의 대표적인 도시공원 을 연구 대상지로 선정하여 각 운영 주체별 공원마케팅 전략 현황과 특징을 살펴보았다.
본 연구에서는 그 중요성에도 불구하고 아직 연구가 미흡한 공원마케팅의 개념을 제시하고 나름의 시각에서 정리, 분석하였다. 또한 국내·외 우수사례의 현주소를 고찰함으로써 타 공원의 긍정적인 예시가 되며, 공원마케팅 도입을 위한 이슈를 이끌어 내었다는 데 연구의 의의가 있다.
하지만 보다 구체적이고 전문적인 마케팅 전략 제안에는 미흡하였으며, 공원마케팅에 대한 연구자의 주관적인 시각과 설문조사의 표본이 적음에 객관성이 떨어진다는 점, 또한 각 마케팅 전략의 효과성을 검증할 수 있는 소비자, 즉 이용자에 대한연구가 부족하다는 점 등에 본 연구의 한계가 있다.
This study aims to maintain and improve the value of urban parks in the changing paradigm as part of an effort to propose concepts and study directions. In order to achieve this, there was an intention to derive characteristics of each current operating agencies of park marketing through a comparative analysis, to allow early stages of active park marketing development in the future to become a precedent and, to lead as indicator of new direction.
This method was used to organize the yet unfamiliar principle of park marketing from ones perspective and to recognize the importance earlier on and observe overseas exemplars highly applicable to the study. As basis of the aforementioned method, well-regarded examples of urban parks-Seoul Forest, World Cup Park and Olympic Park-, which demonstrate excellent marketing, were selected as study sites to examine the current park marketing strategies and characteristics of each operating agencies.
This study suggests and analyzes new concept of park marketing, which are insufficiently examined, in a new perspective. In addition, it is significant in the analysis of the current status of national and international exemplars. However, more specific and professional marketing proposals are desired to improve the completeness of this study, and personal perspective on park marketing and insufficient number of samples in the surveys might hinder objectivity of this study. In addition, more extensive research on the park users who can verify the effectiveness of the marketing strategy is required to support the findings in this study.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/129691
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of Environmental Studies (환경대학원)Dept. of Landscape Architecture (환경조경학과)Theses (Master's Degree_환경조경학과)
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