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Design Strategy for Reusing Schools in the Urban Landscape System: Focusing on Kyodong Elementary School in Seoul
도시경관시스템을 위한 학교 재사용 설계: 서울시 교동초등학교를 중심으로

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Authors
박계정
Advisor
Wybe Kuitert
Major
환경대학원 환경조경학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
New urbanismRevitalizeNeighborhoodUrban communityPattern analysisSchool districts뉴어바니즘활성화근린주구도시공동체패턴분석학구도
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 환경대학원 : 환경조경학과, 2014. 8. Wybe Kuitert.
Abstract
최근 대도시 서울도 학령인구가 감소하고 빈 교실이 늘어남에 따라, 소규모 학교의 통폐합을 추진 중이다. 그러나 단순하게 폐교를 추진하기 보다는, 근린생활의 중심인 학교를 도심 활성화를 위한 주거장려 정책의 한 방법으로 고려하는 게 바람직하다.
본 연구의 목적은 학교와 도시경관요소 사이의 관련성을 찾고 학교를 재설계하여, 학교가 마을 커뮤니티의 중심을 이루는 것이다. 이렇게 설계된 학교는 도심주거지의 새로운 요소로 작용하고, 도시경관시스템을 강화할 것이다.
대상지인 교동초•등학교는 1894년에 개교하였다. 1970년대 이후 도심공동화 현상으로 학생 수가 줄어, 현재 전교생이 117명인 소규모 학교이다. 분석을 통해, 교동초•등학교는 오랜 시간 마을을 대표하여 왔음을 알 수 있었으며, 지형과 수계, 식생, 도시적 형태, 토지용도와 같은 도시경관요소가 학교의 형태, 이용과 관계가 있음을 확인할 수 있었다. 그러나 학교의 배경인 주거지가 사라지면서 그 관계성은 약해졌다.
따라서 교동초•등학교는 몇 가지 문제점을 가지고 있다. 첫째, 학구도와 근린주구가 일치하지 않고, 둘째, 위계가 다른 도시구조와 프로그램은 서로 혼재하며 충돌하고, 마지막으로, 학교에서 기존의 도시경관시스템을 읽을 수 없다는 것이다.
이러한 문제를 해결하려면, 교동초•등학교가 '교동(校洞)의 학교'라 불릴 수 있어야 한다. '교동'이라는 넓은 영역의 중심이 되려면, 약해진 경관요소 사이의 패턴을 강화하는 전략이 필요하다. 새로운 마을의 중심, 마을의 학교인 교동초•등학교는 도로, 물, 녹지 인프라스트럭처, 역사, 조망과 오픈스페이스 그리고 용도와 같은 각 요소를 연결하고 촉진시킬 것이다.
제안된 공간 구조는, 다양한 경관요소를 묶어낼 뿐만 아니라 변화하는 학교의 프로그램을 유연하게 담는다. 주요 공간은 서로 다른 기능간의 경계를 완화시키는 녹지공간이 된다. 또한 기존 도시의 결를 유지하여, 건축 배치를 주거지와 일체화 하고, 이를 통해 마스터플랜의 지속성을 확보한다.
도시와 마을, 녹지경관으로 대표되는 각각의 오픈 스페이스는, 고유의 성격과 위계를 갖는다. 디자인된 공간과 조망은 다양한 분위기를 이끌고, 학교 기능을 재정의 한다. 블루-그린 인프라스트럭처 또한 각 영역 환경에 맞게 발전한다. 식재는 현재 있는 자원을 최대한 활용하는데 중심을 두고, 구릉지와 골짜기가 만들어내는 각 영역의 자연스런 분위기를 잘 반영한다. 또한 외래종보다 자생종을 우선으로 선정한다.
이렇듯, 경관시스템과 함께 하는 새로운 교동초•등학교는 마을의 중심축이 되고, 나아가 서울의 오래된 주거지를 활성화 할 것이다.
Recently, dropping student populations have left a large number of classrooms in Seoul vacant. However, instead of closing down the schools, we need to see this change as an opportunity to revitalize old villages by emphasizing the school's role as the center of each neighborhood.

This study aims to investigate the pattern of urban landscape elements within a school and design an elementary school as the center of village community. The school would work as a new element in the residential area of the city center and enhance the urban landscape system. 

Kyodong Elementary School, the selected site, was established in 1894. As a result of the decrease in the number of students after 1970s, it became a small school with only 117 students. Through careful analysis, I have found that the school represented the village center for a long time. The urban landscape elements, such as soil landscape, water, vegetation, urban form and land use, were also related to the schools shape and use. However, the correlation between the school and the elements has weakened due to the declining number of residents who were the foundation of the school.

Accordingly, the school has several key issues. First is the inconsistency between the school district and the neighborhood, second, the confliction of different hierarchies involving urban structure and program, and last, the unreadable Urban Landscape System in the school.

To resolve this, Kyodong Elementary School must become 'the school of Kyo-dong(town)'. To become the center of a large area, such as 'Kyo-dong', we need a strategy for enhancing the landscape patterns that have been weakened. The revitalized Kyodong Elementary School, the current school and real center of the village, will connect and promote the following elements: road, blue & green infrastructure, history, view & open space and land use. 

The proposed spatial structure will not only bind together the various landscape elements, but also achieve flexibility for the changeable school's program. The main open areas will act as green spaces and provide buffer zones between areas of different functions. In addition, by following the texture of the existing city, the new plan could be integrated to the residential area, and the consistency of the master plan could be achieved.

The three main open spaces represent city, town and green, each with its own unique character and hierarchy. The interior continues to the exterior. The view and spatial volume create various atmospheres and redefine the school's function. The blue-green infrastructure also contributes to the ambiance of each zone. The planting design focuses on using the existing resources. Each zone adheres to the atmosphere formed by foothills and valleys. Native plants are preferred over exotic species.

Therefore, the new Kyodong Elementary School will become the backbone of Kyodong and proceed to revitalize this old residence in Seoul.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/129719
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Appears in Collections:
Graduate School of Environmental Studies (환경대학원)Dept. of Landscape Architecture (환경조경학과)Theses (Master's Degree_환경조경학과)
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