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세계 도시의 위계와 수렴 현상
Urban Hierarchy and Convergence of World Cities

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Authors
정해영
Advisor
김경민
Major
환경대학원 환경계획학과
Issue Date
2015-08
Publisher
서울대학교 환경대학원
Keywords
세계화세계 도시 체계항공 교통망도시 위계수렴성불균등
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 환경대학원 : 환경계획학과(도시및지역계획전공), 2015. 8. 김경민.
Abstract
교통과 통신의 발달로 인해 세계 전체가 서로 긴밀히 연관되면서 세계는 하나의 통합적인 체제로 발전하게 되었다. 세계화로 인한 지역적 연계는 서로 멀리 떨어진 지역끼리 상호작용하면서 모든 도시가 하나의 단일한 체계로 나아가도록 하였다. 세계 경제에 대한 명령 및 통제의 기능을 하는 소수의 세계 도시가 등장하게 되었고, 이들은 오랜 시간 동안 세계 경제에 대한 강력한 영향력을 가지면서 도시 간의 차별적인 위계를 형성해왔다. 하지만 2000년대 들어 세계화 경제 체제로 인해 세계 금융 위기와 유로존 위기 등이 발생하면서 세계화의 양상에 새로운 변화가 발생하고 있다고 여겨지고 있다. 특히 동아시아 국가의 굴기에 더불어 기존에 형성된 차별적인 세계 도시 체계의 위계에 변화가 나타날 수 있다는 의견이 강하게 제시되고 있다.
본 연구는 세계화와 이로 인한 도시의 변화를 세계 차원에서 보고자한다. 특히 도시 간 지위의 불균등이 어떠한 경향을 가지고 변화하는지에 주목하고자한다. 학자들은 세계화가 기존에 발전된 도시의 발전만을 가속화시키면서 차별적 위계가 재생산된다고 주장하기도 하고, 반대로 세계화로 인해 도시 간의 지위가 수시로 변하면서 오히려 도시 간의 위계가 수평적으로 변한다고 주장하기도 한다. 본 연구에서는 세계 항공 교통망 자료를 이용하여 세계 도시의 위계에 대한 논의를 실증적으로 검증하고자 한다. 특히 기존의 연구에서 사용하지 않은 도시 위계 모형과 지니 계수를 이용하여 도시 위계의 형태적 변화와 수렴성의 추세를 보고자 하였다.
세계 항공 교통망의 자료를 분석하였을 때, 세계화는 시간이 흐를수록 점차 강화되는 것으로 나타났다. 항공 교통량과 통행 거리에서 나타나는 결과가 이를 잘 뒷받침해준다. 특히 기존의 개발국 지역인 북아메리카 및 유럽의 비중이 감소하고 동아시아의 비중이 증가하는 것은 세계화와 함께 세계 경제에 있어서 공간적인 변동이 발생하고 있다는 것을 잘 보여주었다.
연결망 분석을 이용하여 세계 도시 체계에 대한 각 도시의 영향력을 측정하고, 이를 순위로 나열하여 상위 도시의 위계를 검토하였다. 순위는 매우 변동이 크게 나타났으며, 고정적인 위계가 있다는 증거를 찾을 수 없었다. 상위 도시에서는 미국의 도시가 점차 쇠퇴하고 중국을 중심으로 하는 동아시아의 도시의 급격한 성장을 관찰할 수 있었다.
도시 위계 모형과 지니 계수를 통한 분석 결과는 세계화가 기존에 세계 도시 체계가 가지는 차별적인 위계를 보다 완화시켜준다는 것을 잘 보여주었다. 이러한 경향은 여러 지표에서 일관되게 나타났으며, 경향성이 매우 뚜렷하게 나타났다. 가장 최근인 2014년에도 차별적인 위계 형태는 유지되었지만, 2005년보다 위계 형태가 보다 수평화된 것으로 나타났다.
분석 결과는 세계 경제 공간의 재편이 이루어지고 있음을 잘 보여준다. 특히 세계화가 도시가 세계 경제에 영향력을 확대하는 새로운 기회일 수도, 또는 쇠퇴의 위험을 줄 수도 있음을 알 수 있었다. 도시 간의 수평화가 이루어지는 세계화의 상황 속에서 각 도시가 세계 도시로써의 새로운 발전 전략을 모색해야할 것이다.
As transportation and communication technology have accelerated globalization, the world has developed as a single integrated system. Spatial interactions among distant regions are intensified by globalization process, which made all cities worldwide tied together as a single urban system. Global cities, which have powerful command-and-control functions on global economy, emerged and unequal hierarchy in global urban system has been structuralized as they have dominated the global economy. However, occurrence of Global Financial Crisis and Eurozone Crisis implies fundamental change of globalization process. Combined with drastic growth of East Asian region, existing unequal hierarchy of global urban system has been considered to change with unprecedented pattern.
This research investigates globalization pattern and change of global urban system in global scale, and mainly focuses the trend of inequality of power among global cities. Even if many theories have been formulated to assess that globalization regenerates existing vertical structure of global urban hierarchy, it is still controversial yet reached theoretical settlement. This research tests the statement with empirical approach using global airline traffic data. Based on analytical framework of urban hierarchy model and Gini coefficient, this research investigates trend of convergence in global urban hierarchy.
It is revealed that globalization has been more intensified than the past, supported by the significant growth of flight traffic amount and average travel distance. It is also found that proportion of flight traffic of North America and Europe is diminished, while that of East Asia is becoming dominant. This implies emergence of fundamental spatial change of global economy.
The highest class in global urban system is not found to have static hierarchy but uneven fluctuation of ranks. Global cities are arranged and ranked by measuring cities power or prestige on global economy with network analysis. There are also very significant pattern of flagging cities in North America and emergence of East Asian cities in the highest class.
The results of urban hierarchy model and Gini coefficient supports that globalization has alleviated inequality of global urban system. Multiple indices consistently prove this statement and this tendency is too apparent to be refuted. Even if the urban hierarchical form in 2014 remain still vertical and unequal, it is becoming flatter than that in 2005.
This paper shows that restructuralization of global economic space to convergence is ongoing. It implies that globalization can be either an opportunity to expand the power on global economy or risk of decline in global urban system. Accordingly, Global cities should pursue development strategy which consider the new landscape of globalization in globalizing era.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/129935
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Appears in Collections:
Graduate School of Environmental Studies (환경대학원)Dept. of Environmental Planning (환경계획학과)Theses (Master's Degree_환경계획학과)
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