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A Study on the Evolution of Government Performance Evaluation System in Tanzania : 탄자니아 정부업무평가제도의 진화에 관한 연구: OECD 모델과의 비교 관점에서

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Authors

주디스

Advisor
정용덕
Major
행정대학원 행정학과(행정학전공)
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
government performancereform modelsinstitutionalizationperformance evaluation systemTanzanian public administration.
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 행정학과(행정학전공), 2013. 8. 정용덕.
Abstract
본 연구는 탄자니아의 정부업무평가제도의 진화에 관해 탐색하고자 하였다. 이를 위해 주로 문헌자료를 통해 확보된 2차 자료를 이용하여 영국, 미국 그리고 독일을 포함하는 OECD 회원국들과의 비교를 실시하였다.

본 연구는 산업화 시대 이후 현재에 이르기까지 공공관리개혁의 과정을 살펴봄으로써 정부업무평가제도의 변천과정을 살펴보았다. 1960년대 및 그 이전에 각국은 주로 그들의 문화와 역사 그리고 그 시기까지 국가의 지배적인 상황에 따라서 개혁정책을 수립하였다. 그러나 산업혁명으로 인해서 선진국의 지도자들은 경제발전의 원동력인 산업부문을 통치하기에 적합한 성공적인 개혁 모델을 찾기 시작했다.

탄자니아의 정부업무평가제도는 1962년 독립 이후 네 가지 시기로 구분할 수 있다. 첫째, 1962-1972년 독립직후 단계, 둘째, 1973-1985년 위기 단계, 셋째, 1985-1995년 구조조정 단계, 넷째, 1996-현재 선진국과 유사하게 신공공관리(NPM) 위주의 종합적인 개혁정책 단계 등 네 가지 시대로 구분된다.

그러나 상황은 독일, 미국, 영국과 유사하지 않았는데, 이는 1960년대 탄자니아가 독립한 이후에도 여전히 식민통치 시대의 잔재 하에 있었으며, 특히 1961년 탄자니아 정부는 전통적인 방식이 사용된 식민지 시설 행정제도를 그대로 물려받았기 때문이다. 또한 1980년대 신공공관리 개혁모델이 도입되었고 1990년대에는 세계은행과 국제기구가 요구한 개혁이 실시되었다.

비록 각각의 개혁 모델(NPM, NPG, NWS)의 직접적인 결과를 평가하는 것은 어렵지만, 본 연구가 확인한 바에 따르면 개혁모델이 정부의 성과와 책임성을 높이는데 크게 기여하지는 못했다. 그 원인은 일부 공무원들의 부패 때문이라고 볼 수 있다. 명확한 집행전략이 부재하고, 또한 수입된 개혁모델을 탄자니아의 상황에 맞게 사용하도록 하는 것에 대한 인식과 교육이 부족한 것이 성과가 크게 개선되지 못한 원인이라고 할 수 있다.

1990년 초기부터는 탄자니아에서는 공공조직을 개혁하거나 재편하거나 구조 조정하는 것이 아니라 공공부문을 새롭게 건설하는 것에 초점을 맞추었다. 결과적으로 가시적인 공공행정 개혁 프로그램이 실시되지 않았고, 종합적인 계획이나 구체적인 실행계획이 없는 과도기였다.

공공행정개혁을 직접 수립하여 집행한 국가들에 비해서 단지 외국의 개혁모델을 채택한 국가들의 성과는 제한적이었는데, 탄자니아 역시 1990년대에 신공공관리 모델을 채택함으로써 당시 유행하던 개혁모델을 채택한 국가 중 하나가 되었다. 이로 인해서 사회주의 국가에서 자본주의 국가로 정치제도를 변화하게 되었다.
This study intends to investigate the evolution of public performance evaluation system in Tanzania. For the purpose, it conducts a comparative analysis with the OECD member states, including United Kingdom, the United States and Germany, based on mainly secondary data.
The study tracing the route for Government performance by exploring the route of Public management reforms from post-independence era to present. During 1960s and before countries made their reform according to their culture, history and prevailing situations evolved to that country by that time. Due to industrial revolution in the developed world leaders were looking for good reform model which could be suitable for governing the industrial sector which seemed as an engine to economic development.
In Tanzania Government performance evaluation system can be distinguished for four epochs since independence in 1962.1st the post-independence phase of 1962-1972, 2nd the crises phases of 1973-1985, 3rd the structural adjustment phase of 1985-1995, 4th comprehensive reforms program of 1996 to date, that introduce NPM pandemic of public management reform which gave swept across much of the OECD world.Besides that things were not the same comparable to Germany, USA and UK because during 1960s, Tanzania was still under colonial domain and during independence in 1961s the government inherited Colonial administrative structure whereby traditional model was mostly used. Moreover during 1980s NPM Reform Model was introduced but much insisted during 1990s due to condition imposed by World Bank and international Organization.
Although it is difficult to measure the performance outcome of each reform models (The NPM model, NPG and NWS) worldwide but there are some indicators that the researcher identified that the reform models had less impact in the improvement of performance and government accountability since the gape for this reform models has contributed to corruption for some government officials. Things like, lack of clear implementation strategies, lack of awareness and training for importing reform models for purposeful use in accordance to the countries circumstances were obstacle for the reform models not to have big impact on government performance. From the beginning of the 1990s, the question for Tanzania has not so much been about reforming, restructuring or downsizing public institutions, but rather that of building the public sector in the first place. Consequently, there has been no real Public Administration reform, just a transition without a complete strategy or detailed plan of action.
There were limited achievements for those states that adopted Public Administration reform than those states that make changes in their Public Administration reforms .Tanzania as one of the countries which adopted New Public management model during 1990s fall in that category of those states which adopted new reforms by that time and created generally accepted constitutions and built the political institutions from that of socialist state to the one of Capitalist.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/130322
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Theses (Master's Degree_행정학과)
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