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커뮤니티 비즈니스 참여가 지역공동체의식에 미치는 영향

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Authors

이지은

Advisor
이승종
Major
행정대학원 행정학과(행정학전공)
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
커뮤니티 비즈니스지역공동체의식주민참여마을공동체주민자치
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 행정학과(행정학전공), 2013. 8. 이승종.
Abstract
우리나라는 1995년에 지방자치단체장과 지방의회를 선출함으로써 본격적으로 지방자치제도가 실시되었다. 그러나 아직까지 지역공동체를 기반으로 한 실질적인 주민참여와 주민자치는 이루어지고 있지 못한 실정이다. 또한 급격한 사회변동으로 인해 지역공동체의식은 점차 약해지고 있다.
그런데 일상생활에서 발생하는 지역문제들은 점차 주민의 참여와 협력 없이 정부가 단독으로 해결하기 어려운 것들이 많아지고 있다. 지역공동체의식은 지역주민들이 지역의 문제를 인지하고, 이러한 문제를 공동으로 해결해나갈 수 있는 역할을 한다. 따라서 지역공동체의식을 형성하고 강화하는 것은 실질적인 주민자치가 이루어지는 발판이 될 수 있다.
본 연구는 커뮤니티 비즈니스 참여가 지역공동체의식에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 커뮤니티 비즈니스는 지역주민들이 지역문제를 스스로 해결하고, 창출된 이익을 지역에 환원하는 사업으로서 지역공동체의식을 활성화하기 위한 하나의 방안이 될 수 있다.
따라서 본 연구는 커뮤니티 비즈니스 참여가 지역공동체의식에 미치는 영향을 살펴보기 위해 커뮤니티 비즈니스 참여는 지역공동체의식에 유의미한 영향을 미칠 것이다., 커뮤니티 비즈니스의 참여유형, 참여수준, 참여 기간, 참여기업 수에 따라 지역공동체의식이 다를 것이다. 라는 가설을 설정하고 이를 검증하였다.
분석을 위해 2013년 5월 서울시 관악구의 커뮤니티 비즈니스 참여자와 일반주민을 대상으로 설문조사를 실시하고, 이를 바탕으로 T-검정, F-검정, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 커뮤니티 비즈니스 참여여부에 따라 지역공동체의식이 다르게 나타났다. T-검정, F-검정 결과 지역공동체의식의 하위 구성요소인 욕구의 충족감, 연대감, 소속감 및 상호영향의식, 정서적 친밀감 항목에서 커뮤니티 비즈니스 참여자의 지역공동체 의식이 더 높게 나타났다. 또한 다중회귀분석 결과에서도 커뮤니티 비즈니스 참여는 지역공동체의식에 유의미한 영향을 미쳤다.
한편, 커뮤니티 비즈니스 참여자를 대상으로 지역공동체의식을 분석한 결과 참여수준이 지역공동체의식에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 지역공동체의식의 하위구성요소별로 살펴보면, 욕구의 충족감의 경우 참여의 독립변수 중 욕구의 충족감에 유의미한 영향을 미치는 변수는 없었다. 연대감과 소속감 및 상호영향의식의 경우 참여수준과 참여기간이 연대감과 소속감 및 상호영향의식에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤으며, 정서적 친밀감의 경우 참여수준이 정서적 친밀감에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다.
본 연구는 지역공동체의식에 영향을 미치는 요인으로서 기존 연구에서 다루지 않았던 커뮤니티 비즈니스를 살펴보았다는데 의의가 있다. 또한 연구 결과 커뮤니티 비즈니스는 지역공동체를 활성화하기 위한 수단이 될 수 있음을 확인하였다. 현재 정부에서는 마을공동체 만들기, 마을기업 지원 등 마을공동체를 활성화하기 위한 사업을 활발히 하고 있다. 커뮤니티 비즈니스 참여는 지역공동체의식에 영향을 미친다는 본 연구 결과를 통해, 마을공동체를 발전시키기 위해서는 마을기업을 활성화해야 한다는 정책적 시사점을 제공한다.
In Korea, with the election of local heads of governments and local councils in 1995, local self-government began in earnest in Korea. However, actual citizen participation and citizen autonomy at the community level have not yet been realized. In fact, citizens local sense of community has been waning due to rapid social change.
As it is difficult for local problems affecting the daily lives of citizens to be solved by the government without citizen participation and cooperation, they are becoming more numerous. Local sense of community can play a role in alleviating this predicament by helping citizens to recognize and resolve local problems cooperatively. Accordingly, creating and strengthening local sense of community can provide a foothold toward actual citizen autonomy for local citizens.
This paper proposes to examine the influence of participation in community business on local sense of community. As an undertaking of citizens to solve local problems by themselves, where profits created are reverted back into the community, community business can be an effective measure for invigorating local sense of community.
In order to examine the influence of participation in community business on local sense of community, the following hypotheses are verified. First, participation in community business has a meaningful influence on creating local sense of community. Second, local sense of community differs across several categories of participation in community business, which are defined as type of participation, level of participation, duration of participation and the number of businesses involved.
This research employed a T-Test, an F-Test and a multiple regression analysis of a survey carried out in May 2013 on the local residents and participants in community business of Gwanakgu, Seoul. Results showed that local sense of community differed between participants and non-participants in community business. Across indicators of local sense of community, including sense of fulfillment of needs, sense of solidarity, sense of belonging and influence, sense of emotional connection, it was found that the average value for local sense of community was higher among participants in community business. Moreover, within the multiple regression analysis as well, participation in community business was found to possess a marked influence on creating local sense of community.
Looking at community business participants to analyze local sense of community, it was revealed that level of participation held a statistically significant influence on local sense of community. As well, an investigation of local sense of community according to individual indicators revealed the following. Participation in community business did not act as an independent variable influencing sense of fulfillment of needs. Level of participation and duration of participation each had a statistically significantly influence on sense of solidarity, sense of belonging and influence. Finally, level of participation had a statistically significant impact on sense of emotional connection.
The results of this research confirm that community business may act as a measure for invigorating local sense of community. The current government administration is actively engaged in building village community, stimulating and supporting community businesses. By stipulating that participation in community business influences the creation of local sense of community, this paper reveals the implications and desirability of such policies for invigorating village communities.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/130337
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