Publications

Detailed Information

안티고네의 선택과 마지막 연설: 소포클레스의 『안티고네』 : Antigones choice and her last speech: Sophocles Antigone

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

홍민선

Advisor
이종숙
Major
인문대학 협동과정 서양고전학전공
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
소포클레스안티고네일관성친족경건
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 서양고전학전공, 2012. 8. 이종숙.
Abstract
소포클레스(Sopholces)의 『안티고네Antigone』에서 안티고네의 마지막 연설의 일부인 904-920행은 문헌비평에 있어서 많은 논란을 불러일으켰던 구절로, 후대에 삽입(interpolation)되었다고 여겨져 왔다. 본 논문은 이 구절이 삽입인지 여부보다는, 이 논란으로부터 파생되는 해석의 문제에 초점을 맞춰 작품 전체를 읽고자 한다. 안티고네의 마지막 연설과 다른 장면에서 드러난 안티고네의 모습 사이의 비일관성 문제는 이 부분의 삽입 논란 자체를 만들어 냈을 뿐 아니라, 이 부분이 소포클레스의 진작임을 인정하는 입장에서도 여러 차원의 논란거리를 제공하였다. 본 논문은 흔히 안티고네의 비일관성을 보여주는 것으로 해석되는 이 마지막 연설이 작품 속에서 일관되게 해석될 수 있다고 본다.
이를 위해 먼저 안티고네의 마지막 장면 이전까지 안티고네의 선택과 선택 동기가 다른 인물들과의 대립과 상호작용을 통해 어떻게 드러나는지, φιλί́α, νό́μος, εὐσέβεια의 세 가지 개념을 중심으로 살펴본다. 안티고네에게 오빠를 매장하는 일은 친족의 의무를 다하고, 신들을 존중하는 것이며, 올바를 법도를 따른 일이다. 그러나 안티고네와 같은 φιλί́α를 공유하고 있는 이스메네는 안티고네의 제안을 거부하며, 크레온은 안티고네의 행위를 도시의 νό́μος에 어긋나는 반역행위로 규정하고, 코러스는 안티고네의 εὐσέβεια와 다른 입장을 취한다. 각각의 대립을 거치면서 안티고네는 자신의 완전히 고립된 상태를 확인하는데, 특히 코러스의 동감을 얻지 못한다는 사실은 안티고네가 공동체로부터 자신의 행위가 지지받지 못한다고 판단하게 만든다.
안티고네의 마지막 연설 역시 세 개념 φιλί́α, νό́μος, εὐσέβεια을 중심으로 구성되어 있다. 안티고네는 마지막 연설에서 자기 행위의 근거였던 친족 가치에 대해 옹호하고, 구체적인 법을 제시하여 정당화하며, 이것이 신들에 대한 경건한 행동이었음을 선언한다. 즉 이 마지막 연설에는 안티고네의 행위를 둘러싼 이전의 갈등과 안티고네의 행위 동기가 반영되어 있다. 이를 통해 안티고네의 선택과 동기는 마지막 연설에서도 일관되게 유지된다는 것을 확인할 수 있다. 또한 이 연설은 안티고네의 일관된 주장과 근거를 담고 있으므로 안티고네가 스스로 자기 운명을 이해하기 위한 독백이 아니라, 코러스를 향한 안티고네의 응답이라 할 수 있다. 안티고네는 이미 고립된 상황이며 자신에 대한 어떠한 동감이나 연대를 포기한 상태임에도 불구하고 코러스의 지지야말로 명성(κλέ́ος)을 위한 가장 중요한 요소이기 때문에, 안티고네는 마지막 연설에서 코러스를 향하여 논증적으로 자기주장을 하는 것이다.
결론적으로 안티고네의 마지막 연설은 안티고네의 선택과 동기를 종합적으로 보여준다는 점에서 작품의 여타 부분과 일관적으로 연결된다. 또한 이 연설은 코러스를 비롯한 무대의 모든 이들을 향해 자신의 정당한 도덕적 입장을 공적으로 확장시켜 선언하는 최종변론이기도 하다. 이러한 고찰은 작품 외적 소통구조에서 이 연설이 관객과의 관계에서 가지는 극적 효과에 대한 논의로 진전될 수 있을 것이다.
Verses 904-920 of Sophocles Antigone which consists of Antigones last speech, have caused many controversies among textual critics of the play due to the suspicion of non-authorial interpolation made after the playwrights death. This thesis analyzes the play focusing on the issues of interpretation raised by the lines in question rather than on the issues of their authenticity. Taking Antigones attitude in these lines as inconsistent with that expressed in her previous speeches in the play, many scholars speculated that they do not represent Sophocless intention. Those scholars who do not question the authority of the lines also questioned Antigones consistency in her last speech. In this thesis I argue that Antigones last speech is entirely consistent with what she says in the speeches prior to this and thus with the play as a whole.
This thesis examines how Antigones choice and motives are revealed through and in the agons with other characters throughout the play. φιλία, νόμος and εὐσέβεια are the three main themes around which the agons are carried out. The burial of her brother Polyneices is Antigones way of performing what her piety toward family, religion, and nomos dictate. By contrast, Ismene, who shares the same φιλία relation with Antigone, rejects the heroines suggestion, and Creon regards her deed as a betrayal transgressing the citys νόμος, while the Chorus differs from her in their interpretation of εὐσέβεια. Through these three-agons, Antigone comes to identify herself as absolutely isolated in and unsupported by her community, as her failure to win the chorus sympathy testifies.
Antigones last speech is built around these three themes. Antigone advocates familial piety which has served as the ground of her choice, justifies her action as in accordance to the concrete operating law of the polis, and declares this as an act of religious piety. This final speech recapitulates those previous conflicts caused by her act as well as her motives for the act, the observation of which helps us detect the consistency of her choice and motive. Moreover, given the fact that it contains Antigones coherent argument and its basis, this speech should be understood not as a soliloquy spoken in an agony to understand her own fate, but as her last defense of her values in response to the Choruss refusal to support her cause. Despite her express renunciation to win any emotional empathy or appreciation, Antigone seeks the support of the chorus which is the most essential element to achieve renown(κλέος). Hence Antigones last speech is an argument for her rightness addressed to the Chorus.
In conclusion, Antigones last speech shows the thematic consistency of the play by offering an overall view of her choice and motives. It is Antigones last defense of her choice and the ethical perspectives involved in the choice in front of the polis, those on stage including the Chorus. How this defense works on the audience within and without the play, which I believe could be profitably studied, is left undiscussed in this thesis.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/131743
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share