Publications

Detailed Information

카툴루스의 사포 수용과 전유

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

차종호

Advisor
이종숙
Major
인문대학 협동과정 서양고전학전공
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
공화정 말기의 신新시인들박식한 시인카툴루스의 사포 인유고대 희랍∙로마 문화에서의 참새헬레니즘 시기의 에피그람서정시 전통the poetae novi in the late Republicpoeta doctusCatullus’ allusion to Sapphosparrow in ancient Greek and Roman cultureHellenistic epigramlyric tradition
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 서양고전학전공, 2013. 8. 이종숙.
Abstract
본 논문은 카툴루스의 사포 수용 연구에서 지금까지 그리 주목 받지 못했던 시 2, 3의 참새가 성적 갈망의 상징으로서 그의 사포 수용에서 주요한 자리를 차지하고 있다는 것을 보여주고자 한다. 박식한 시인doctus poeta으로서 카툴루스는 자신의 시를 창작하면서 다양한 선례를 활용하는데, 사포 또한 그의 중요한 선례가 되고 있다. 시 2, 3에는 헬레니즘 시기에 창작된 미물을 대상으로 하는 에피그람 형식과 사포 단편 1로부터 취한 요소들, 무엇보다 참새, 성적인 시적 상황, 화자의 심리상태가 절묘하게 섞여 있다. 사포 단편 1의 세심한 재독해를 통해 그 동안 시 2, 3의 논의에서 간과되었던 많은 면들이 드러나게 될 것이다.
2장은 본 논문의 주요 논제인 카툴루스가 사포로부터 얻어낸 것들이 무엇인가를 논의하기 위한 준비작업으로서 공화정 말기에 동시대인들로부터 신新시인들poetae novi로 불렸던 이들의 미학적∙정치적 프로그램과 함께 이 그룹에서도 대표적인 인물인 카툴루스에게 끼친 사포의 전반적인 영향을 살펴본다. 그리고 3장과 4장에서 사포 단편 1과 카툴루스 시 2, 3을 이 세 편의 시들의 연결점이 되면서 우리가 이 시들을 함께 다룰 수 있도록 허용하는 참새 상징에 중점을 두어 해석할 것이다. 5장에서는 시 2, 3의 또 다른 선례가 되는 『희랍시가선집Anthologia Graeca』에 수록된 관련 에피그람들을 살펴보고, 카툴루스가 그의 시들에 이것들을 어떻게 적용하는지를 논의할 것이다. 그리고 6장에서 고대 희랍∙로마 문학과 미술작품들에 등장하는 선례들을 통해 참새 상징을 고찰할 것이다. 이 논의에서 우리의 관심은 과연 사포와 카툴루스가 참새를 동일한 것에 대한 (예를 들면 성적 갈망이나 아프로디테를 수행하는 것과 같은) 시적 상징으로 활용하고 있는가라는 질문에 초점이 맞추어져 있다.
이 논문의 결론인 7장에서 우리는 카툴루스의 참새가 사포 단편 1의 참새들의 차용이며, 그것들과 비슷한 시적인 함의와 힘을 가지고 있다고 주장할 것이다. 우리의 논의에서 카툴루스 시 2, 3의 소녀와 참새는 사포의 단편 1에서와 같이 성적인 욕망과 관계된 신화적인 소재로 드러나게 된다. 그런데 카툴루스 시 3에서의 참새의 죽음에 대한 애도는 그것이 아프로디테의 수레를 끄는 소재로 쓰였던 사포에게서는 나타나지 않았던 특징이다. 이러한 특징은 당시 신시인들의 세계에 대한 신화적인 관념으로부터 인간사의 실재적인 것들로 전환하는 경향과 함께 그에 수반하여 생활과 본성에 있어 작은 것들에 가치를 두는 경향을 반영하고 있다.
카툴루스가 사포를 수용하고 전유하는 방식은 지금까지 우리가 생각했던 것보다 더 정교하고 복잡하다. 흥미로운 점은 자신의 열정을 분출하는 시에서도 그가 여전히 박식한 시인의 면모를 잃지 않는다는 점이다. 광범위한 문학적 전통을 훤히 꿰고서, 카툴루스는 자신의 박식함으로 벼린 연장으로 개인적인 체험을 시에 새기고 있다. 박식함이 갖추어진 그의 대장간에서 만들어진 이 작품들은 광범위한 그의 문헌섭렵으로만 두드러진 것이 아니라 정서와 언어 면에서도 파격과 신선함으로 빛나고 있다. 이러한 특징이 카툴루스의 시 2, 3을 『선집』의 에피그람과 구별해내고 있다. 카툴루스의 시는 사포를 포함한 그의 선례들의 모조품이 아니라, 독특한 그만의 것으로 남게 된다. 그는 사포의 단편에서 주변적인 요소에 불과했던 참새의 무리 중에서 하나를 취해 그것을 뛰어난 이 두 편의 시의 중심적인 상징으로 만든 것이다. 그것은 이후 로마 문학에서 카툴루스의 참새passer Catulli가 되었다.
Sapphos Sparrow in Catullus Carmen 2 and 3
--Catullus Reception and Appropriation of Sappho, Frag. 1


In this thesis, I argue that the sparrow in Catulluss Carmen 2 and 3, as a symbol of erotic longing, holds a significant place in Catullus hitherto underexplored reception of Sappho. Catullus, poeta doctus, uses various literary models in his poetic composition, one of which is Sappho. In Carmen 2 and 3, Catullus uses, in a mode inherited from the Hellenistic epigrams about pets, elements taken from Sapphic fragments, especially the sparrow, the erotic situation and the emotional state of the poetic narrator of the Frag. 1. A careful re-reading of Sapphos Frag. 1 reveals, I maintain, much of Catullus 2 and 3, mostly overlooked in their received discussions.
In Chapter 2, a discussion preliminary to my main thesis about Catulluss indebtedness to Sappho, I examine the aesthetic and political program of the group of poets in the late Republic called by their contemporaries poetae novi, and Sapphos influence on the representative of this group, Catullus. In Chapter 3 and 4, I discuss Sappho Frag. 1 and Catullus 2 and 3, focusing my attention on the sparrow symbol as the linkage that allows me to read the three poems together. In Chapter 5, I discuss some of the epigrams collected in Anthologia Graeca, another important model of Catullus 2 and 3, and how Catullus adapted them in his poems. In Chapter 6, I examine the sparrow symbol with specific reference to its appearances in ancient Greek and Latin literature and visual arts. My focus in the discussion is on the question whether Sappho and Catullus employed this as a poetic symbol for the same thing--i.e. for erotic longing or for a bird associated with Venus.
In the concluding chapter of this thesis, I maintain that Catullus sparrow is an adaptation of Sapphos sparrows in Frag. 1, and has a similar poetic significance and power. The girl and the sparrow in Catullus 2 and 3 are, I argue, mythological figures of erotic desire, as they are in Sappho Frag. 1. The lament for the death of the sparrow in Catullus 3, never features in Sappho where it heralds the coming of Venus, reflects the the tendency of the group called poetae novi to turn from the mythological conception of the world to the realities of human life as well as its accompanying tendency to appriciate small things in life and nature.
Catullus reception and appropriation of Sappho is more complicated and sophisticated than we have suspected so far. Interestingly enough, even in conveying the immediacy of passion, Catullus is a poeta doctus. A wide ranging knowledge of literary traditions at his fingertip, Catullus forges out of his erudition the tools to inscribe his personal experiences in his poetry. What comes out of his forge of erudition not only is marked with his vast learning, but shines with emotional and linguistic novelty and freshness, those characteristics that distinguish Catullus 2 and 3 from those epigrams in Anthologia Graeca. Catullus is not a copy of his models including Sappho, but remains uniquely his own. He adapts one of the sparrows which are of little importance in Sappho and makes it a central symbol in his brilliant poems. It has become passer Catulli in Latin literature.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/131744
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share