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자투리와 소소한 기회의 활용: 개스켈의 『크랜포드』에 나타난 잉여와 여성
Fragments and Small Opportunities: Women and Superfluity in Elizabeth Gaskells Cranford

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Authors
김혜주
Advisor
조선정
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
엘리자베스 개스켈『크랜포드』잉여잉여 여성섹슈얼리티가정 경제결혼서사빅토리아 사회
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2012. 8. 조선정.
Abstract
이 논문은 엘리자베스 개스켈의 『크랜포드』가 근대화 과정에서 이루어진 여성의 잉여화 및 잉여의 여성화를 재현하는 방식을 탐구한다. 빅토리아 시대의 공사 영역 분리의 원칙과 가정 이데올로기는 여성의 역할을 아내와 어머니에 국한하였으며, 이에 따라 결혼하지 않는 여성은 사회적 재생산 및 경제적 생산의 과정으로부터 유리되었다. 개스켈은 결혼제도에서 밀려난 잉여 여성들로 이루어진 마을인 크랜포드를 통해 잉여가 사회적으로 구성되고 다양한 층위에서 여성에게 각인되는 방식을 드러낸다. 이 논문은 잉여가 여성의 섹슈얼리티, 경제, 서사라는 세 가지 차원에 조응하는 비생산성으로 나타나는 양상을 분석하며,이를 통해 당대 영국 사회에 대한 개스켈의 비판적 시각을 검토한다.
1장에서는 크랜포드가 전반적으로 잉여적인 공간임에 주목하며 결혼 및 재생산의 과정에 포섭되지 못한 잉여에 대해 논한다. 잉여 여성 및 잉여 섹슈얼리티는 대상의 내재적 속성과는 무관하게 생산성의 범주에 의해 규정되는 사회구조의 효과로 재정의된다. 개스켈이 재현하는 잉여 섹슈얼리티의 다양한 결과 비전형적인 세 편의 결혼서사는 여성의 섹슈얼리티가 결코 생산과 비생산, 결혼과 비혼의 이분법적 틀에 담기지 않음을 보여준다.
2장에서는 크랜포드가 당대 영국의 보편적인 생산체제로부터 소외된 양상을 밝히고 다양한 형태의 잉여적 경제활동에 주목한다. 개스켈은 가사노동에 대한 인식을 바탕으로 가정이 속한 경제적 맥락을 포착함으로써 가정을 비경제적 공간으로 규정하는 공사 영역 분리의 원칙의 허구성을 증명한다. 가정 경제의 일부를 구성하며 크랜포드의 경제적 결핍을 보완하는 절약과 재활용, 물물교환 등의 비주류적 경제활동은 일반적으로 통용되는 경제 개념의 협소함을 보여줄 뿐만 아니라 자본주의 화폐경제에 대안적 가능성을 시사한다.
3장에서는 서사의 소재가 없는 곳으로부터 서사를 엮엮는 개스켈의 글쓰기 전략을 조명한다. 크랜포드는 결혼서사를 포함한 전통적인 소설적 서사가 작동하기 어려운 공간이지만, 개스켈은 두 명의 작가적 대리인을 활용해 기존의 다양한 서사형식을 여성의 욕망에 맞추어 창조적으로 전유하며 서사적 활력을 불어넣는다. 이들의 작가적 공모를 통해 크랜포드는 서사적 생명력을 품은 생산적 공간이 된다.
잉여의 사회적 의미에 대한 탐구는 생산의 범주를 관리함으로써 유지되는 빅토리아 사회의 근대성 기획을 조망할 수 있게 한다. 개스켈은 잉여 여성에 대한 관심을 기반으로 잉여를 생성해내는 사회적 구획을 가시화하고 더 나아가 그러한 구획 안에 포섭될 수 없는 삶의 잉여적 양상을 재현한다.
This thesis aims to analyze the ways in which Gaskell represents the superfluity of women in Cranford. In nineteenth-century England, the doctrine of separate spheres defines womens role as a wife and a mother, thus alienating unmarried women from the social process of reproduction and production altogether. By inventing an imaginary space of Cranford, a community of seemingly unmarriageable women, Gaskell problematizes superfluitys social construction and its inscription onto womens lives in multiple levels. This thesis thematizes superfluity under the rubric of unproductivity that corresponds to three interrelated levels of meanings—female sexuality, economy, and narrative. Gaskells novelistic exploration of the social meanings of superfluity can be interpreted as a feminist critique of the contemporary Victorian ideology of progress and production.
The first chapter focuses on the female superfluity embodied in the very presence of women in Cranford who fail to be subsumed under the marriage plot and the cycle of reproduction. The superfluity of these women, Gaskell demonstrates, is an effect of the social mechanism that sustains itself by proliferating the category of productivity. Superfluous sexuality unassimilated into reproductive cycle, however, manifests itself through three minor Cranfordian marriage plots, suggesting the multifaceted sexuality of Victorian women which exceeds the dichotomous frame of productivity and non-productivity.
The second chapter examines a variety of economic operations and transactions in Cranford which are characteristically superfluous. Gaskell undermines the cult of domesticity by portraying scenes of domestic labor and locating the home in an economic context. Cranfordian domestic economy consists of non-mainstream economic practices such as recycling, thrift, and bartering, which play an important role in compensating the general deficiency of the Cranford ladies. These alternative economic activities suggest the arbitrariness of the separation between the public and the private, leading a reconsideration of the modern concept of economy.
The last chapter analyzes Gaskells writing strategy that enables her to create and weave narratives of her own when there is no conventional material for narration. Gaskell employs two authorial figures who fluently appropriates available literary forms to develop Cranfordian narratives that uniquely empower womens needs and abilities. The collaboration of two authorial voices revitalizes Cranford into a fertile narrative soil.
This study on the social meanings of superfluity offers illuminating insight into the modernity project in Victorian society. By portraying the lives of redundant women, Gaskell not only criticizes the oppressive social system but also reveals vagaries of life irreconcilable within the modern categories of production.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/131884
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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