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Power, Law, and Female Agency: Reading Rape in Measure for Measure
권력, 법, 여성 주체: 강간서사로 『자에는 자로』 읽기

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Authors
계윤아
Advisor
이종숙
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
William ShakespeareMeasure for Measurepowerlawfemale agencytrialpunishmentnarrativerapepatriarchystatebed-trick
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2012. 8. 이종숙.
Abstract
본 논문은 셰익스피어의 『자에는 자로』을 강간서사로 읽어 권력과 여성 주체 형성의 역학을 연구한다. 실제 강간이 재현되는 작품들로 강간서사의 범주를 제한하는 기존 비평과 달리 본 논문은 안젤로와 이자벨라 간 허구의 밀통을 일종의 강간으로 읽는다. 르네상스 강간서사에 작품을 포함시킴으로써 당시 강간의 법적, 사회적 개념을 토대로 국가 권력이 여성 주체를 어떤 방식으로 통제하였는지 탐구한다.
1장은 국가 권력의 작동 방식을 분석하고 국가 제도인 재판과 형벌이 주체 형성에 미치는 영향을 밝힌다. 재판과 형벌을 통해 클로디오와 줄리엣에게 간음이라는 서사가 덮어씌워지지만, 개인 행동 대한 법적 해석은 인간의 구체성을 전체적으로 수렴할 수 없다. 법적 서사와 억압적 경험으로 완전히 추상화할 수 없는 인간의 구체성에 대한 국가 권력의 불안은 공작 빈센티오를 통해 현현한다. 공작은 타락한 성적 도덕성을 비엔나 시민들의 개인적 본질로 돌리고 국가적 억압을 정당화한다.
2장은 이자벨라의 재판에 주목하고 가부장제와 국가 권력이 공모하는 과정에서 여성이 어떻게 억압되고 활용되는지 고찰한다. 재판에서 안젤로와 이자벨라 간 일어난 허구의 밀통은 차례로 강간, 간음, 그리고 매춘으로 해석된다. 허구의 성관계가 다양한 법적 서사로 변주되는 과정이 재현되면서 실제로 일어난 이자벨라에 대한 안젤로의 성적 억압은 지워짐을 밝힌다.
마지막 장은 강간서사에서 침대-꾀의 의미에 조명하고, 여성 주체의 발현 가능성을 모색한다. 합법적 여성 주체로 비엔나의 사회로 재흡수 되기 위해 이자벨라와 마리아나는 침대-꾀에 가담한다. 이 과정은 역설적으로 강간의 젠더 구분을 모호하게 할 뿐 아니라 법적 해석의 임의성을 폭로한다.
This thesis aims to explore the relationship between rape and female agency in the early modern period by reading Shakespeare’s Measure for Measure as a rape narrative. Critics of medieval and early modern rape literature have argued that the literal physical violence of rape must be re-read into rape narratives that have historically tended to trope rape as allegory. However, such analysis overlooks other forms of sexual intimidation that may qualify as rape in that they also serve to oppress women. By perceiving Angelo’s fictitious sexual liaison with Isabella as rape, this thesis attempts to enlarge discussions of the relationship between rape and the construction of female subjectivity. The play dismantles the state’s efforts to control female agency through revealing the arbitrariness of the legal interpretations of rape.
The first chapter illustrates the ways in which subjects are fashioned in relation to state power. Subjects within the play are shaped by narratives and oppressive experience through state trial and punishment, yet retain elements of individuality that are unable to be assimilated into pre-defined legal narratives. The state’s anxiety over impenetrable interiors of its subjects is manifested in the Duke-as-Friar’s efforts to displace the state’s violent imposition of legal narratives and to justify state power by referring to the corrupt sexual morality of the Viennese citizens.
The second chapter focuses on the collusion of patriarchal ideology and state authority in order to contain female agency. The fictitious act of sexual intercourse between Isabella and Angelo is interpreted in turn as rape, fornication, and prostitution throughout the course of Isabella’s trial, indicating that legal classifications of licit and illicit sex depend on a patriarchal ideology that suppresses female agency.
The last chapter explores possibilities of female agency through the bed-trick. Mariana and Isabella’s participation in the bed-trick blurs gender classifications within rape, and exposes the arbitrariness of legal definitions.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/131885
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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