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로맨스와 계약
Romance and Contract

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Authors
최유정
Advisor
민은경
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
마가렛 캐빈디쉬아프라 벤일라이자 헤이우드『계약』『수녀 이야기』『팬토마이나』로맨스토머스 홉스사회계약론혼인 계약토리 페미니즘
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2013. 8. 민은경.
Abstract
본 논문은 마가렛 캐빈디쉬의 『계약』(1656), 아프라 벤의 『수녀 이야기』(1689), 일라이자 헤이우드의 『팬토마이나』(1725)에 나타난 로맨스 장르의 남녀 관계를 사회계약론에 대한 비평으로 읽고자 한다. 17세기 후반에 등장한 홉스와 로크의 사회계약론은 인간관계를 상호 평등한 것으로 해석하지만, 로맨스에 등장하는 남녀 관계는 근본적으로 불평등하다. 사회계약론이 남성 중심적 주체를 상정한다면, 이 세 작가의 로맨스는 당대의 정치 담론에서 배제된 여성 주체를 다룬다. 그들은 여성 주인공이 남성과 사랑에 빠지는 이야기를 로맨스에 담아냄으로써 사회계약론에서 다루어지지 않은 애정 관계를 탐구한다. 본 논문에서는 여성의 욕망과 계약 사이의 관계에 주목하여 세 여성 작가가 각자의 작품에서 어떤 방식으로 계약론을 다시 쓰는지 분석한다.
1 장에서는 캐빈디쉬의 『계약』에서 혼인 계약이 남녀의 사랑을 통해서 유효해지는 양상을 살펴본다. 이 작품에서 캐빈디쉬는 강압과 두려움에 기반을 둔 홉스의 정치 주체를 풍자한다. 그녀는 남녀 주인공의 자발적 사랑을 통해서 계약이 성립하는 과정을 제시함으로써 정치 주체의 근거를 두려움에서 사랑으로 탈바꿈시킨다. 사랑과 계약의 조화를 통해서 여성의 주체성은 로맨스 플롯에 안전하게 정착하게 된다.
2 장에서는 벤의 『수녀 이야기』에서 여성의 욕망이 혼인 서약의 틀에서 탈주하는 지점을 다룬다. 이 로맨스에서 벤은 여성의 가변적인 사랑과 영원한 구속력을 지닌 서약을 대비시키며, 이 두 가지 개념이 상호 모순됨을 지적한다. 서약을 어기는 여인이 동정의 대상이 되면서 한 번 맺은 약속을 반드시 지켜야 한다는 홉스의 강경론은 설득력을 잃는다. 혼인 서약에서 요구하는 여성의 정절이 여주인공의 살인과 파멸을 불러옴에 따라 벤의 로맨스에서 서약의 억압적 속성은 문제적으로 부각된다.
3 장에서는 헤이우드의 『팬토마이나』에서 여성의 성적 욕망이 혼인 계약 밖에서 온전하게 실현되는 현상에 주목한다. 기존의 혼인 계약이 여성의 순결 이데올로기에 바탕을 두었다면, 헤이우드의 여주인공은 결혼 제도를 거부함으로써 자신의 사랑을 자유롭게 성취해낸다. 그녀는 변장과 연기를 통해서 연극적이고 다중적인 자아 개념을 제시하며, 이를 통해서 사회계약이 전제하는 진실한 주체를 해체한다.
이 연구는 사회계약론의 여러 전제를 여성주의적 시각에서 다시 점검하는데 의의를 둔다. 주된 비교 대상인 홉스의 사회계약론이 자기 이익과 두려움에 근거한 정치 주체를 창조해낸다면, 여성 작가들이 제시하는 로맨스의 주체는 사랑과 욕망을 통해서 정의된다.
This thesis examines three romances—Margaret Cavendish's The Contract (1656), Aphra Behn's The History of the Nun (1689), Eliza Haywood's Fantomina (1725)—in light of late seventeenth-century social contract theory, focusing on the portrayal of male-female relationships in these works. Hobbes and Locke assume the equality of all individuals in their theories, but the relation between the sexes shown in the romance is fundamentally unequal. While the male-oriented subject is taken for granted in social contract theory, Cavendish, Behn, and Haywood focus on female subjectivity marginalized from political discourse. In their respective works, the writers explore how female heroines establish romantic relationships with men, a topic unexplained and disregarded in social contract theory. This thesis analyzes how Cavendish, Behn, and Haywood rewrite the social contract model into their feminocentric romance genre. The relationship between female desire and the contract is the main focus of this study.
The first chapter examines how Cavendish validates the marriage contract through romantic love in The Contract. In this romance, Cavendish satirizes the Hobbesian political subject who is constructed through coercion and fear. In constituting a new subjectivity, she converts fear into love by joining marriage contract to voluntary love between man and woman. Through the harmonization between love and contract, female subjectivity is safely constructed in the romance plot.
The second chapter elaborates on the point at which female desire strays from the marriage vow in Behn's The History of the Nun. Behn demonstrates the incompatibility of slippery, inconstant female desire and the eternally binding vow. The sympathetic representation of a fair vow-breaker in this romance invalidates the Hobbesian version of a contract according to which a promise should never be broken once made. Behn problematizes the restrictive nature of the vow as its requirement of female chastity leads a heroine into murder and her own death.
The third chapter concentrates on gratification of the heroine's sexual desire outside of the marriage contract in Haywood's Fantomina. By moving outside matrimonial institutions based on female chastity, Haywood's heroine achieves her sexual fulfillment. Fantomina expresses female subjectivity as a theatrical and multifaceted self through her repeated disguise and mimicry, and ultimately dismantles the concept of the authentic self on which the social contract model is predicated.
This study re-evaluates the social contract theory from a feminist perspective. Hobbes's social contract theory, which serves as the main standard for the comparison, presupposes a political subject obsessed with self-interest and fear. In contrast, women writers establish a subject of romance defined by love and desire.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/131892
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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