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서사시, 로맨스, 그리고 여성: 초서의 『트로일루스와 크리세이드』 읽기

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Authors
허우리
Advisor
김현진
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2015-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
초서『트로일루스와 크리세이드』서사시로맨스여성궁정식 사랑공적 세계사적 세계ChaucerTroilus and Criseydeepicromancewomancourtly lovethe publicthe private
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2015. 2. 김현진.
Abstract
초서의 크리세이드는 서사시와 로맨스, 공적 세계와 사적 세계의 교차점에서 위태롭게 생존을 유지하는 인물이다. 트로일루스와 크리세이드의 로맨스적 사랑은 본질적으로 여성에게 적대적인 트로이 전쟁의 서사시적 맥락 안에서 전개된다. 본래 중세 트로이 문학은 전쟁과 공적 관심사를 다루는 서사시적이며 역사적인 배경 안에 개개인의 로맨스적 모험을 위치시키는 특성이 있다. 이 때문에 크리세이드는 서사시의 세계에 갇힌 로맨스의 여주인공이 되며, 트로이 역사의 서사시적 맥락이 내포하는 여성의 종속과 물화는 그녀의 운명을 결정짓는다. 숙녀에 대한 기사의 절대 복종을 표방하는 궁정식 사랑의 로맨스 이데올로기 역시 크리세이드에게 적대적이기는 마찬가지이다. 초서는 트로일루스가 바치는 사랑이 그녀를 통제하는 과정을 의도적으로 폭로한다. 궁정식 사랑의 규범에 따라 크리세이드는 연인에게 자비를 베풀 것을 강요당하고, 이상적이지만 수동적인 숙녀의 역할을 수행하며 무력화된다. 결국 공적 정체성을 갖지 못한 여성 크리세이드의 사적 자아는 남성들의 욕망과 계략에 의해 침범당하게 된다. 이처럼 이중의 난국에 빠진 크리세이드가 트로일루스를 배신하게 되는 것은 필연적인 수순이라 할 수 있다. 그녀의 의지가 약한 성격은 트로이 전쟁의 본질이며 필수적인 여성의 유통을 가능케 하기 때문에 전쟁 중인 가부장제 사회의 이익에 부합한다. 그러나 동시에, 크리세이드는 배신의 결과로 서사의 표면에서 사라짐으로써 남성들의 시선과 통제로부터 탈출할 수 있게 된다. 『트로일루스와 크리세이드』는 가부장적 통제 시스템에 의해 면밀하게 정의되는 여성의 역할을 탐구하고 이를 통해 로맨스와 궁정식 사랑에 대한 섬세한 비평을 시도한다.
Chaucers Criseyde has to manage her survival precariously at the intersection of the epic and the romantic, the public and the private. Criseydes romantic love with Troilus is circumscribed by the epic milieu of the Trojan War, which is by nature hostile to women. The medieval Trojan narrative locates the romantic adventures of individual heroes and heroines in the epic and historical background of war and public concerns. In this epic context of Trojan history, women are completely subordinated and materialized, which dictates the fate of Criseyde, the romance heroine caught in the epic world. The romance ideology of courtly love itself, which showcases the knights absolute obedience to the lady, is no less hostile to Criseyde. Chaucer deliberately reveals how Criseyde is controlled by Troiluss service of love. By the rules of courtly love, Criseyde is bound to show mercy to Troilus regardless of her emotions or intentions. She also has to play the incapacitating role of an ideal but passive courtly lady. As a result, her private self is violated by masculine desire and conspiracy, while she is not allowed any public identity at all. Betraying Troilus is inevitable to Criseyde in this double predicament. On the one hand, it is true that her slydynge of corage serves the best interest of patriarchal society in war by facilitating necessary traffic in women, which is basically what the Trojan War is about. On the other, however, Criseydes betrayal leads to her disappearance from the narrative, thereby enabling her to escape male gaze and control. Troilus and Criseyde is a nuanced critique of romance and courtly love in which the role of woman is meticulously defined by the patriarchal control system.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/131904
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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