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호손의 단편들에 나타난 청교도 공동체와 가정의 논리 : The Logic of the Puritan Community and Family in Hawthorne's Short Fictions

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor강우성-
dc.contributor.author임성현-
dc.date.accessioned2017-07-19T09:44:41Z-
dc.date.available2017-07-19T09:44:41Z-
dc.date.issued2015-08-
dc.identifier.other000000066805-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/131911-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과 문학전공, 2015. 8. 강우성.-
dc.description.abstract본 논문은 청교도 공동체와 그 가정을 다루고 있는 호손의 단편 작품들을 자세히 읽기를 통해 재독하려 한다. 17세기 뉴잉글랜드 지방 청교도 가정들은 오늘날의 가정과 달리 구원 받은 성도들의 순수 혈통을 보장할 수 있도록 자녀를 양육하는 문제처럼, 공적인 역할을 주로 담당하였다. 이때 청교도 공동체는 구성원의 동질성을 보장하기 위해 공동체를 구성하고 있는 하부조직인 가정을 단속하고,비체화,괴물화,타자화와 같은 방법을 통해 공적 영역을 통제하였다. 호손은 이러한 청교도 가정이 수행했던 독특한 공적인 역할을 인정하면서도, 동시에 가정이 때로는 청교도 공동체의 내재적 불안의 원천이 되었으며 따라서 공적인 규율과 사회적 제재의 대상이 되었음을 작품을 통해 지적한다.
첫 번째 장은 17세기 초 뉴잉글랜드 청교도 공동체의 성립 초기 과정을 다루는 호손의「메리 마운트의 오월제 기둥」과 「엔디콧과 붉은 십자가」를 동시에 살핀다. 호손은 청교도 공동체의 성립 초기단계부터 공동체의 기반에 가정이 자리하고 있음을 지적하며 공동체의 경계를 공고화하는 초기 단계부터 공동체에 적합하지 않은 자들을 배제하는 과정이 있었음을 밝혔다. 호손은 단편을 통해 이러한 배제의 과정이 사회 체계의 정치적, 종교적, 가정적 영역 모두에서 동시적으로 이루어짐을 넌지시 드러내고 있다. 「유순한 소년」을 다루는 두 번째 장에서는 왜 청교도들이 입양된 퀘이커 고아 일브라힘을 받아들인 토비어스의 준(準)퀘이커 가정을 박해하는지를 설명한다. 일브라힘의 가정이 사회적으로 배척당하는 양상을 그려냄으로써, 호손은 퀘이커 가정이 불러일으킬 수 있는 사회적 붕괴의 가능성이 청교도들의 내면 깊은 곳에 자리한 사회적 불안의 원인이 되었다는 사실을 암시한다. 마지막 장에서는 19세기 뉴잉글랜드 지방의 쉐이커 공동체를 다루는「쉐이커 혼례」와 「캔터베리 순례자들」을 조명한다. 겉으로 보기에 쉐이커 공동체는 전통적 의미에서의 가정 개념을 포기한 것처럼 보이지만, 실제로 그 빈자리를 차지하는 것은 결국 가정의 형태로 위장한 전체주의적 쉐이커 통치조직이다. 청교주의의 논리적 극단의 형태로 읽힐 수 있는 19세기 쉐이커교를 살핌으로써, 호손은 청교도 공동체와 가정에 대한 그의 역사적 탐구의 비평적 지표를 그의 동시대로 확장했다.
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dc.description.abstractThis thesis aims to reread some of Hawthorne's short fictions through close-reading that deals with Puritan community and its families. Puritan families in the 17th-century New England province were different from the families of these days, charged with more public tasks, which include nurturing the future children of saints so as to guarantee the purity of their blood line among its members. In order to secure homogeneity, the Puritan social system regulated its components, especially families, and controlled its public sphere through various ways such as 'abjecting,' 'monsterizing,' and 'othering.' Hawthorne not only acknowledged the unique public role that the Puritan family conducted, but also pointed out the fact that families were the source of their inherent anxiety, thus becoming the target of public discipline and social punishment.
The first chapter examines "The May-Pole of Merry Mount" and "Endicott and the Red Cross." Both of them are set in the early 17th century when the settlement of the New England Puritan community was in progress. Hawthorne observed that at its onset, Puritan community was structured centering on 'family' and consolidated its community border by excluding those who were not qualified. Hawthorne intimates that such process of exclusion was executed throughout the Puritan communitys social system, on levels ranging from the political and the religious to the familial. In the second chapter which focuses on "The Gentle Boy," this thesis tries to explain the reason why the Puritans persecuted Tobias's quasi-Quaker family comprised of an adopted orphan Ilbrahim. Describing the ways in which Ilbrahims family is socially ostracized, Hawthorne suggested that the Puritans' deep anxiety is rooted in the possibility of social collapse the Quaker family could arouse. The last chapter examines "The Shaker Bridal" and "The Canterbury Pilgrims" which deal with the Shaker community in 19th-century New England. Shakers seemed to abandon the traditional concept of family, but in reality, a government which hides its totalitarian nature under a quasi-familial structure substitutes that empty place. By investigating 19th-century Shakerism which could be read as a logical extremity of Puritanism, Hawthorne extends the critical insights gained from his historical study of the early New England Puritan community and its families to his own contemporary American society.
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dc.description.tableofcontents서론 .......................................................................1
1. 청교도 공동체의 성립과 가정 .................................14
2. 「유순한 소년」에 나타난 퀘이커와 가정 .................42
3. 쉐이커 이야기들에 나타난 공동체와 가정 .................71
결론 .....................................................................92
인용문헌 ...............................................................93
Abstract ................................................................98
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent907216 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject호손-
dc.subject단편-
dc.subject청교주의-
dc.subject퀘이커주의-
dc.subject공동체-
dc.subject가정-
dc.subject타자화-
dc.subject.ddc820-
dc.title호손의 단편들에 나타난 청교도 공동체와 가정의 논리-
dc.title.alternativeThe Logic of the Puritan Community and Family in Hawthorne's Short Fictions-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorSUNGHYUN LIM-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages99-
dc.contributor.affiliation인문대학 영어영문학과-
dc.date.awarded2015-08-
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