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A Black Woman’s Gaze and “Power of the Erotic” in Their Eyes Were Watching God
『그들의 눈은 신을 보고 있었다』에 나타난 흑인 여성의 응시와 ‘에로틱의 힘’

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Authors
이은샘
Advisor
안지현
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2016-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Zora Neale HurstonTheir Eyes Were Watching God“the oppositional gaze” black oral culture“the power of the erotic” black female sexualitythe muckblack female subjectivity
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과 문학 전공, 2016. 8. 안지현.
Abstract
본 논문은 조라 닐 허스튼의 소설 『그들의 눈은 신을 보고 있었다』의 주인공 제이니 크로포드 킬릭스 스탁스 우즈가 자신만의 응시와 ‘에로틱의 힘’을 가진 흑인 여성으로서의 자아를 형성하는 과정을 탐구한다. 제이니의 세 번의 결혼 경험은 그녀 자신과 세상에 대한 이해를 심화한다. 애정 없는 첫 번째 결혼으로부터 조와 함께 도망친 후에, 제이니는 자신의 가부장적 위치와 중산층 계급의 힘을 이용하는 조에 의해 사회적 은둔을 강요당한다. 하지만 제이니는 그 고립의 시간을 자아성장의 시간으로 활용하며, 외부 억압으로부터 내면의 자아를 보호하고, 비판적으로 바라보는 능력을 기른다. 벨 훅스가 주장하는 흑인 여성 관람객들의 ‘대항적 응시’ 개념을 이용하여, 본 논문은 제이니가 자신만의 ‘대항적 응시’의 힘을 기르며, 그것이 이후 강력한 발화와 결합해 조의 가부장적 억압을 해체함을 밝힌다. 또한 제이니가 노동 계급 흑인들의 주 인종 층을 이루는 미국 남부 진흙땅(the muck) 문화를 대표하는 티 케익과의 결혼을 통해 성적 욕망을 해소하고 그곳 흑인들과 문화적 유대감을 즐기는 과정을 살펴본다. 오드리 로드가 역설하는 흑인 여성들의 에로틱의 힘의 개념을 바탕으로, 본 논문은 제이니가 에버글레이즈 진흙땅에서 얻는 새로운 지식과 경험이 그녀를 에로틱 주체로 만든다고 주장한다. 티 케익을 죽인 후에 이튼빌로 돌아감에도 불구하고, 에로틱 주체로서 자신의 힘과 성취를 스스로 입증할 수 있는 제이니는 티 케익과의 삶의 의미를 긍정한다.
This thesis examines the journey during which Janie Crawford Killicks Starks Woods in Zora Neale Hurston’s novel Their Eyes Were Watching God becomes a black female subject with the power of gaze and the erotic. Resourcefully utilizing the period of oppression as the period of self-growth, Janie develops her sight into her own “oppositional gaze,” the expression employed by bell hooks to attest to black female spectators’ resistant agency in their act of looking back. In accord with hooks’s theorization of “the oppositional gaze,” this thesis argues that Janie cultivates her own “oppositional gaze,” which eventually dismantles Joe’s patriarchal power when expressed in the form of verbal attack. Thus being the means of self-preservation, Janie’s gaze further provides her an opportunity to become a woman with the erotic power. Borrowing Audre Lorde’s idea of black women’s “power of the erotic,” this thesis asserts that both Janie’s sexual satisfaction in her relationship with Tea Cake and the cultural bond with the muck people are crucial in defining her as an erotic being. Although the couple’s love ends due to the violence triggered by Tea Cake’s internalized racism, Janie confidently affirms the meaning of her experiences from the marriage, the confidence stemming from her identity as an erotic subject.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/131925
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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