Publications

Detailed Information

미국적 미술에 가려진 개인의 정체성: 그랜트 우드의 1930년대 지방주의 미술 재조명 : Individual Identity Overshadowed by Americanism in art

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

도수연

Advisor
김영나
Major
인문대학 고고미술사학과(미술사학전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
그랜트 우드지방주의 미술
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 고고미술사학과(미술사학전공), 2012. 8. 김영나.
Abstract
1930년대 동안 미국의 미술계는 물론 대중들의 큰 관심을 받았던 지방주의 사조는 미국만의 독자적인 미술을 만들고자 한 국가적 차원의 움직임이었다. 그랜트 우드(Grant Wood, 1891-1942)는 미술을 통해 나라의 정체성을 찾으려 했던 지방주의의 움직임을 대표하는 작가로 부상했고, 그의 작품들은 공동체 정신이나 근면성과 같은 미국의 가치를 표현한 것으로 각광받았다. 특히 미국인이 가진 덕목과 존엄성을 상징하게 된 (1930)은 화가로서 우드의 이미지를 결정하는 데 가장 큰 영향을 끼쳤으며, 많은 비평가들이 그를 자국 문화의 장점을 부각시키는 애국적인 작가로 평가하게 된 요인이 되었다.
그러나 본 연구는 미국의 가치를 대변하는 것으로 알려진 우드의 지방주의 미술이 사실은 자신이 속한 사회에 대한 작가의 비판적 의도를 토대로 한 것일 가능성을 전제한다. 나아가 그의 1930년대 작품들을 미국적인 특징보다는 성적 정체성과 개인적 갈등의 시각에서 바라봄으로써 지방주의의 사조 내에서 정의되는 그의 작품 세계를 보다 다양한 맥락에서 고찰하였다. 또한 우드가 거부하고자 했던 유럽미술의 영향력과 지방주의 화가로서 그가 취한 전략에 대해 추적함으로써 우드가 주장한, 그리고 시대가 요구했던 미국적 미술을 개인의 정체성이라는 잣대로 새롭게 해석해 보고자 하였다.
우드는 1935년, 지방주의 미술의 원칙을 밝히는 선언문 「도시에 대한 반란」에서 미국의 미래가 될 중서부 지역의 가치를 강조했다. 그러나 대필로 완성된 이 선언문은 보수성이 강한 중서부 지역에 대한 비판적 의식을 가지고 있었던 실제 우드의 모습과는 상충되는 모순을 보여준다. 일찍부터 고향 아이오와(Iowa)에 대한 적대감에 사로잡혀 있었던 우드가 표방한 지방주의 미술은 사실 그 시작부터 비판적인 메시지를 토대로 한 것이었다. 우드는 중서부 작은 마을의 편협하고 보수적인 면모를 날카롭게 비판하는 루이스(Sinclair Lewis, 1885-1951)의 소설 『메인 스트리트』(1920)를 자신의 미술에 그대로 적용시키고자 했다. 1936년에 완성된 소설의 삽화들에 보이는 우드 특유의 풍자적 화풍은 비판의 의도가 명백해 보임에도 불구하고, 대체로 고향에 대한 애정을 바탕으로 한 작가의 온화한 유머로 해석되어왔다.
한편 우드의 지방주의 미술을 해석하는 데 있어서 그동안 간과되어온 것은 작가의 성적 정체성의 문제이다. 2010년에 이르러서야 객관적인 자료를 바탕으로 논의되기 시작한 우드의 동성애는 그가 활동하던 당시에는 전혀 알려져 있지 않았다. 1930년대에 우드의 미술을 지지했던 비평가조차 동성애를 가장 타락한 악덕이자 범죄로 보았으며, 동성애자들이 미국 미술계를 오염시키고 있다며 신랄한 비판을 가했다. 당시 우드의 지방주의 미술이 주목받을 수 있었던 것은 미국의 전형적인 남성이라는 그의 평범한 이미지가 큰 역할을 했다. 따라서 동성애를 혐오하는 지방주의 사조의 대표주자가 된 우드는 활동 당시 자신의 성적 정체성을 철저하게 숨겨야만 했을 것이다. 그럼에도 불구하고 우드의 억압된 동성애는 그의 일부 작품에 표출되어 있으며 그의 미술에 대한 전혀 다른 접근을 가능하게 해주었다.
개인의 절망이나 소외감과 같은 감정을 표현했던 화가들은 지방주의 미술의 범주에서 아예 제외되기도 했는데, 개인적인 경험이나 감정은 국가적 이슈를 다루고자 했던 지방주의 미술을 이해하는 데 있어서 중요한 고려대상이 아니었기 때문이다. 우드의 지방주의 미술은 작가의 갈등과 정신적 고통과 같은 내용이 표현되어 있음에도 불구하고 보편적인 미국의 경험을 담아낸 것으로 평가되어왔다. 이처럼 우드의 미술이 가진 미국적인 성격을 정의내리고자 하는 기존의 일차적인 해석은 작품에 대한 우드의 개인적 의도에까지 도달하게 하지는 못했다. 따라서 을 비롯한 우드의 지방주의 작품들을 작가의 심리적 갈등을 토대로 이해하는 것은 그의 지방주의 미술을 해석하는 또 다른 기준이 될 것이다.
우드는 지방주의 미술이 진정으로 미국적이기 위해서는 수입된 경향으로부터 자유로워야 함을 강조했지만, 역설적이게도 그의 지방주의 작품들은 후기인상주의와 북유럽 르네상스 회화 등 유럽의 여러 양식들과 깊은 연관성을 가진다. 또한 동시대 독일의 신즉물주의 미술이 표방한 사회비판의식과 이로 인한 풍자 화풍 역시 우드에게 영향을 주었던 것으로 보인다. 외국의 주의(isms)로부터 벗어난 미국의 독립성을 주장했던 우드의 지방주의 미술이 사실은 유럽의 다양한 양식뿐만 아니라 의식적 면모까지 흡수하는 방식으로 발전해 나갔다는 사실은 그가 주장한 지방주의 미술이 가졌던 근본적인 모순점을 보여준다.
으로 인해 진정한 미국의 화가로 발돋움하게 된 우드는 애초에 품었던 자신의 의도와 다르게 해석되는 작품들에 스스로를 맞춰나가기 시작했던 것으로 보인다. 그는 작품이 가진 풍자적인 성격을 부인하고 고향 땅에 대한 애정을 강조하면서, 시대가 요구하는 지방주의 화가의 역할을 받아들였던 것이다. 중서부 시골 출신의 화가로서 자신의 이미지를 확고히 하고자 했던 우드는 본인의 실제 모습과는 상충될 수밖에 없는 지방주의자로서의 공적 역할을 수행하고자 했다. 외국의 주제와 양식에서 벗어날 것을 강조하고, 시골의 가치를 찬양하는 그의 모습은 모범적인 사회의 일부가 되기 위한 우드의 전략에 가까웠던 것이다.
이에 따라, 그동안 통용되어온 내셔널리즘의 시각과 지방주의라는 시대적 맥락은 더 이상 복잡한 이면을 지닌 우드의 작품세계를 해석하는 기준이 되기 어려울 것으로 보인다. 본 논문에서 재조명한 우드의 미술은 지방주의의 영역을 초월할 뿐만 아니라 심지어 그것과 극명하게 대립되는 면모를 보여주고 있기 때문이다. 낭만적인 시골의 풍경과 농촌을 기반으로 한 미국인들의 긍정적인 이미지로 대표되는 우드의 지방주의는 시대적 상황과 작가 자신이 만들어낸 대외적인 이미지에 가깝다고 볼 수 있다. 따라서 우드의 작품세계를 이해하는 데 있어 무엇보다 중요하게 고려되어야 할 것은 지방주의라는 표면적인 사조가 아닌, 작가의 개인적인 의도나 작품에 내포된 의미와 같은 보다 심층적인 내용인 것이다.
Regionalism was a movement at the national level which tried to make America's own art, and it received great interest from the art world as well as the public during the 1930s. Grant Wood(1891-1942) emerged as a leading artist of the movement that attempted to find national identity through art. His works embodied American values, such as a sense of community and hard work, which made them widely popular. Especially, American Gothic (1930) that came to symbolize virtue and dignity of American people, had the biggest impact on Wood's image as an artist. It also became a reason why many critics of the day evaluated him as a patriotic artist who emphasized the value of American culture.
However, this study proposes that Woods Regionalist art that has been considered to represent traditional American values, is actually based on the artists criticism toward the society. Furthermore, through examining his paintings of the 1930s in light of his sexual identity and individual conflicts rather than American characteristics, I scrutinized Woods art, which is mostly confined within the school of Regionalism, in diverse dimensions. In addition, by tracing the influence of European art movements on Woods art and his strategy as a Regionalist artist, I attempt to interpret his art through individual identity rather than the "American art" he supported and his time encouraged.
In 1935, Wood published an essay entitled "Revolt against the City" which was a kind of manifesto stating basic principles of the Regionalist art. In this essay, he accentuated the value of the Midwest in which he believed the future of America lay. However, Wood did not draft the essay himself, and it contradicts with Woods critical opinions about the extreme conservatism of the Midwestern region. From early on, Wood deeply disapproved of his hometown Iowa and his Regionalist art reflected his negative view from the beginning. In his art, Wood intended to apply Sinclair Lewis(1885-1951) 1920 novel Main Street, which denounced parochiality and conservatism of a small Midwestern town. Wood's illustrations of the novel, completed in 1936, show his own style of satire, and it is obvious that the paintings were meant to be critical. Nonetheless, they have been regarded as "gentle humor" based on the artist's assumed affection for his hometown.
On the other hand, Wood's sexual identity has been less explored in the study of Wood's Regionalist art. It was not until 2010 that Wood's homosexuality, which was never exposed in his life time, started to be discussed with objective references. Even the critics of the 1930s, who praised Wood's art, believed homosexuality was the most "degenerate vice and crime," and considered the homosexual artists to be polluting American art world. Wood's art received attention because he had an image of a typical American male. Therefore, Wood would have had to conceal his sexual identity completely as the leader of Regionalist art. Nonetheless, Wood's repressed homosexuality can be observed in some of his works, and it enables a totally new approach toward his art.
Often, artists who expressed their personal despair and a feeling of alienation were not considered to be part of the Regionalist movement. This was because the artists' individual experiences and emotions were not an important consideration for understanding Regionalist art, which placed more emphasis on the national issue. Although Wood's art signifies his inner conflicts and pains, it has been regarded as representing universal American experiences. Likewise, the previous studies on Wood tend to define American characteristics in Woods art and overlooked the artists biographical references. Therefore, appreciating Wood's Regionalist works including American Gothic in terms of his personal struggles could be another stepping stone to illuminate Wood's Regionalist art.
Wood asserted that to be truly American, Regionalist art should not be influenced by imported trends
ironically, his art was deeply influenced by European art movements, such as Post impressionism and Northern Renaissance. Moreover, it is possible that contemporary German art, New Objectivity, also affected Wood's art in terms of the movement's social criticism and the satirical style. The fact that Wood's art, which affirmed the independence of American art distinct from the foreign "isms," was actually influenced by European art both in formal and spiritual ways reveals fundamental inconsistency inherent in his Regionalist art.
American Gothic made Wood a "true American artist," and he seemed to adapt himself to the art historical interpretation, which was totally different from his original intention. He took the role of Regionalist that the time required, denying sarcastic quality of his works and stressing his attachment to his country. Wood made an effort to establish himself an image of an artist from the Midwestern country, and to perform the public role as a Regionalist, even though it definitely contradicted his genuine disposition. Rejecting foreign subject matters and forms, and glorifying the value of America at the same time, was merely his strategy to become a social exemplar.
Accordingly, seeing Woods works only through nationalism and Regionalism would limit other possible readings of his highly complicated art. This thesis reconsiders Woods art to argue that his works transcend the realm of Regionalism and even sharply contest it. Woods Regionalism represented by romantic rural landscapes and positive images of Americans who live in the countryside is largely an image he created for himself and his time encouraged. Therefore, what need to be considered in understanding Grant Woods art are his personal motivations or implied meanings in the paintings, rather than the simple reading of Regionalism.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/132266
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share