Publications

Detailed Information

낭만적 아이러니의 음악적 적용 - 슈만(R. Schumann)의 피아노 작품을 중심으로 - : Applying Romantic Irony to Music - Focusing on Robert Schumann's Piano Works-

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김한아

Advisor
오희숙
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
로베르트 슈만아이러니낭만적 아이러니프리드리히 폰 슐레겔낭만주의 문학피아노 작품
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2012. 8. 오희숙.
Abstract
로베르트 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 피아노 음악은 그의 작품 세계에서 중요한 위치를 차지한다. 이 작품들에는 슈만의 문학적 소양과 그의 삶의 경험들이 복합되어 나타나며, 슈만이 추구한 시적인 것(Poesie)의 미학이 집약적으로 반영된 것으로 평가된다.
이러한 슈만의 피아노 작품들은 독특한 특징을 지니고 있다. 그의 작품을 살펴보면 어떤 부분에서 흐름이 끊기고, 예기치 않은 모습이 나타나는 것을 발견할 수 있다. 때때로 고정된 도식에서 벗어나 자유롭고 환상적인 분위기를 담고자 했던 슈만은 전체적인 틀을 갖추면서도 낯설게 느껴지는 부분들을 포함시켰다.
본 연구는 이러한 슈만의 작품의 미적인 특성이 어떤 형태에서 비롯되며 그것이 어떤 의미를 지니는 지에 대한 의문에서 출발하였다. 필자는 이를 설명할 수 있는 개념을 찾는 과정에서 낭만주의 문학에서 대두된 낭만적 아이러니의 개념에 주목하게 되었다.
낭만적 아이러니는 예술 작품에서 창작자의 지략이 발휘됨으로써 감상자의 예상에서 벗어난 부분들이 형성되는 것을 의미한다. 수사학적 의미를 지닌 아이러니에서 출발한 이 개념은 미학적 · 철학적 영역으로 그 의미가 확대되어 복합적인 특징을 지니게 되었다. 이에 필자는 낭만적 아이러니의 개념을 바탕으로 슈만의 작품에 대해 고찰해보고자 하였다.
낭만적 아이러니의 개념을 통해 슈만의 작품에 접근한 연구들은 타루스킨(Richard Taruskin)과 다베리오(John Daverio), 딜(Heinz J. Dill)과 가빈(Robin Wildstein Garvin) 등에 의해 이루어졌다. 그러나 이들은 낭만적 아이러니의 개념과 슈만의 음악을 연결시키는 데 있어서 구체성이 부족했다. 또한, 개별적 악곡을 세부적으로 분석하지 않고 전체적인 구조 안에서 거시적으로 논의한 것들이 많았다. 낭만적 아이러니가 지닌 사상적 · 미학적 의미와 작품과의 연결성이 잘 드러나지 않는다는 사실도 이 연구들의 한계점이었다.
이에 본 논문에서는 구체적인 작품 분석을 통해 기존의 개괄적인 시각에서의 접근을 좀 더 심화시키고, 이를 낭만적 아이러니의 문학적 · 철학적 개념과 연결시켜보고자 하였다.
제 2장에서는 먼저, 낭만적 아이러니 개념의 기본이 되는 아이러니의 개념에 대해 고찰하였다. 이어서, 낭만적 아이러니의 개념을 낭만주의 시대의 특징과 관련지어 정리해보고, 낭만주의 문학에서 나타나는 낭만적 아이러니의 요소들에 대해 살펴보았다.
제 3장과 4장에서는 문학에서 대두된 낭만적 아이러니를 음악에 적용시키는 작업이 이루어졌다. 먼저, 제 3장에서는 슈만의 작품을 집중적으로 살펴보았다. 본 논문에서는 《파피옹》(Papillons), op. 2, 《카니발》(Carnaval), op. 9, 《판타지슈티케》(Fantasiestücke), op. 12와 《크라이슬러리아나》(Kreisleriana), op. 16을 분석하였다. 필자는 먼저 각 작품에서 한 악곡을 선택하여 이를 서사적 흐름에 따라 살펴본 후, 특징적으로 부각되는 작곡기법들을 찾아보았다. 이어서, 이를 유형화시킨 후 이러한 기법들이 드러나는 다른 악곡들에 대해서도 설명하였다. 이를 바탕으로 슈만의 음악에서 나타나는 작곡기법적 특징들을 낭만적 아이러니의 요소들과 연결시켜 보았다. 마지막으로, 제 4장에서는 슈만의 피아노 음악에서 드러나는 낭만적 아이러니의 미학적 · 실존적 의미의 적용가능성을 살펴보았다.
이 연구를 통해 필자는 슈만의 피아노 음악이 여러 측면에서 낭만적 아이러니와 연관성을 지님을 알 수 있었다. 이와 더불어, 슈만의 작품을 그가 활동하였던 낭만주의 시대의 예술관과 슈만의 미학관 및 그의 삶과의 연관성 안에서 살펴볼 때, 낭만적 아이러니의 적용가능성은 더욱 확대된다.
먼저, 낭만적 아이러니는 낭만주의 시대의 사상 및 예술관과 관련성을 지닌다. 이분법적 구조의 대립과 이로 인해 나타나는 분열된 자아개념을 포함하는 낭만주의 사상은 낭만적 아이러니의 복합적인 의미와 연결된다. 또한, 창작에 있어서 이성과 감정 사이의 이상적인 균형을 갈망한 초기 낭만주의 시대의 예술은 영감이 지성에 의해 조절되는 낭만적 아이러니와 관련된다.
둘째, 슈만이 추구한 시적인 것의 미학은 이와 같이 영감과 이성이 함께 영향을 줌으로써 형성되는 것으로, 이는 낭만적 아이러니와 연결점을 형성한다.
셋째, 문학에 조예가 깊었던 슈만은 낭만적 아이러니를 이론적 · 실제적으로 광범위하게 다룬 낭만주의 문학가들로부터 영향을 받아 이를 작품에 반영하였다. 또한 슈만 자신이 음악에 관해 진술한 것들 가운데에서도 아이러니의 개념이 자주 나타난다는 점에서 그의 작품과 낭만적 아이러니의 연결 가능성은 확대된다.
마지막으로 아이러니적 요소는 슈만의 삶 속에서도 나타난다. 슈만은 어려운 환경 속에서도 순수한 어린이의 세계를 담아낸 곡과 환상을 불러일으키는 신비로운 분위기를 가진 곡을 많이 남겼다. 이러한 작품들은 슈만 자신의 삶과는 대조되며 아이러니함을 느끼게 한다.
이와 같이 낭만적 아이러니는 슈만의 삶과 예술 세계 전반을 아우르는 중요한 개념 중 하나이다. 즉, 낭만적 아이러니는 문학적 · 양식적 · 미학적 · 실존적 특성을 포함하는 개념으로서 슈만의 작품에 대해 새롭게 조망할 수 있는 하나의 유용한 틀이라고 하겠다.
Robert Schumanns piano works hold an important position in the entirety of his works. These works are said to have combined his literary knowledge and life experiences and reflected, in essence, the aesthetics of Poesie, which he pursued.
These piano works by Schumann have unique characteristics. In these works, one can discover a discontinuity of flows or emergence of unexpected elements. Schumann, who wanted to convey the free and fantastic ambience that went beyond what was formulaic, included something unfamiliar within the general framework.
This study started with the question about what forms these artistic characteristics of Schumanns works derived from and what these characteristics signified. In the process of seeking the concept that could explain this, romantic irony', which emerged from the Romantic literature, was the one that caught my attention.
Romantic irony is accomplished when the artist consciously creates something in his/her artistic work that escapes the expectations of the audience. Irony, a concept which originally derived from the literary rhetoric, acquired more complex characteristics by expanding its meanings to the aesthetic and philosophical areas. Thus, I will attempt to examine Schumanns works based on the concept of romantic irony in this thesis.
Richard Taruskin, John Daverio, Heinz J. Dill and Robin Wildsein Garvin are some of the scholars who approached Schumanns works through the concept of romantic irony. However, their studies lacked concrete descriptions in connecting the concept of romantic irony with Schumanns music. They, in many cases, discussed the connection from macroscopic perspectives within larger framework and focused less on analyzing individual pieces of music in detail. Another limitation with these studies is that they seem less effective in demonstrating the ties between Schumanns works and the ideological and aesthetic meaning of romantic irony.
Hence, this thesis aims to deepen what has been a more general approach to romantic irony in Schumanns works, through the concrete analysis of individual works, and tries to find connection between them and the romantic irony as literary and philosophical concept.
For this purpose, the concept of irony, which forms the basis of romantic irony is first examined in Chapter 2. Then follows the description of romantic irony in relation to the characteristics of the Romantic Period and the examination of the elements of romantic irony that appeared in the Romantic literature.
The focus of Chapter 3 and 4 is on applying the concept of romantic irony to music, which, as it has been said before, first emerged in literature. More specifically, Chapter 3 concentrates on analyzing Schumanns works, i.e. Papillons, op. 2, Carnaval, op. 9, Fantasiestücke, op. 12 and Kreisleriana, op. 16. One piece of music from a work was chosen to be examined within the narrative flow and to find the composition technique that stood out in each of them. After seeking and establishing types underlying these techniques, different pieces in which these techniques appear are described. Based on this, the attempt to find connection between composition techniques in Schumanns music and the elements of romantic irony is made. Finally, in Chapter 4, I explored the possibilities of applying aesthetic and existential meaning of romantic irony to Schumanns piano music.
Through this study, it was possible to see that Schumanns piano works were related to romantic irony in many aspects. In addition, finding romantic irony in Schumanns works within the context of artistic thoughts of Romantic Period and Schumanns aesthetics and life, the possibility to expand the application of romantic irony increases.
First of all, romantic irony is related to the ideologies and artistic thoughts of the Romantic Period. Romanticism, which includes the conflict of dichotomous structure and the emergence of split self due to this, is connected to the complex meanings of romantic irony. Also, the early Romantic art, which sought the ideal balance between reason and emotion in creative process, is related to the romantic irony, in which inspiration is to be tempered by the intellect.
Second, aesthetics of Poesie, which Schumann pursued is formed when inspiration and reason work together and mutually influence each other. This is another point of juncture with the romantic irony.
Third, Schumann, who was knowledgeable in literature, was strongly influenced by the Romantic writers and poets, who explored the romantic irony extensively both in theory and in literary practice, and reflected this in his music. Also, the concept of irony frequently appears in Schumanns own statements on music, which provides ground to expand the possibilities to relate his works with the concept of romantic irony.
Lastly, ironic elements, in fact, can be found in Schumanns life as well. Schumann composed many works that portrayed the pure and innocent world of children or ones with mysterious ambience that evoked fantasy, despite his difficult situations. These works, contrasted with Schumanns life make one feel the irony.
Romantic irony, as demonstrated in this thesis, is an important concept that could be applied to Schumanns life and art as a whole. Hence, romantic irony, with its literary, stylistic, aesthetic and existential aspects, is an important framework, with which one can view and understand Schumanns works in a new way.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133031
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share