Publications

Detailed Information

몽펠리에 필사본의 4성부 모테트 연구 : French Triple Motets in the Montpellier Codex

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

윤인영

Advisor
민은기
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
4성부 모테트몽펠리에 필사본테노르 반복중세 모테트프랑스어 모테트콰드루플룸
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2012. 8. 민은기.
Abstract
중세시대 주요 다성음악 장르를 방대하게 담고 있는 몽펠리에 필사본(Montpellier Codex)은 현존하는 13세기 악보집 중 가장 많은 수와 다양한 종류의 모테트를 수록하고 있다. 본 연구는 몽펠리에 필사본의 모테트 중 텍스쳐 및 성부 간 관계가 3성부 모테트에 비해 한층 더 복잡하고 보다 풍부한 해석이 가능한 4성부 프랑스어 모테트 열여섯 곡을 분석대상으로 한다.
13세기 모테트는 불규칙성과 복잡성을 특징으로 하며 일관된 형식이나 작법이 발견되지 않는다. 그러나 모테트의 가사와 음악의 관계를 연구하면서 모테트에서 구조를 찾으려는 일부 학자들의 시도가 있었다. 본 논문에서는 테노르의 구조와 상성부의 관계에 초점을 맞춰, 열여섯 곡의 4성부 모테트를 2회 반복 테노르, 다수 반복 테노르, 부분적 반복 테노르, 반복 없는 테노르, 아이소리듬적 테노르를 가지는 다섯 가지 유형으로 분류하여 분석하였다.
분석 결과 몽펠리에 필사본의 4성부 프랑스어 모테트들은 상성부의 선율반복을 포함해 프레이즈 구조, 선율동기 및 음형의 배치, 선율의 대립 및 응집의 관계, 종지, 가사의 내용, 각운, 주요 단어, 숫자 상징, 가사의 유니즌-분리 구조 등 곡마다 다른, 다양한 방식으로 전개되고 있었다. 그러나 열여섯 곡 모두 여러 음악적 요소들과 성부 간 관계를 토대로 하는 구조적 통일성이 있었고, 한 곡을 제외한 모든 곡에서 이러한 구조는 테노르의 구조에 기반하고 있었다. 이는 13세기 모테트에서 테노르 성부가 곡 전체의 구조를 결정하는 핵이었음을 분명하게 보여준다.
The Montpellier Codex contains a vast number of major medieval polyphonic music including 318 motets, which is the largest number of motets to be contained in a thirteenth century manuscript. The subject of this thesis is the sixteen French triple motets in the Montpellier Codex, which have more complex texture and relationships between the four voices and which allows richer interpretation then double motets.
The motet of the thirteenth century is characterized as irregular and complex music and considered as having no common form or method of composition. However, there have been several attempts to find a structure in a thirteenth century motet while analyzing the relationship between its music and text. In this thesis, the sixteen triple motets are categorized into five types, and its analysis focuses on the relationship between the structure of the tenor and the upper voices.
All of the sixteen French triple motets in the Montpellier Codex have a structural unity, although in different ways, and in all but one, the structure of the whole song is based on the structure of its tenor. This clearly shows that, in the thirteenth century motet, the tenor played a core role in determining the structure of a work.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133033
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share