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안티고네의 음악적 재현 -라캉의 안티고네 해석을 중심으로-
The Musical Representation of Antigone: focused on J. Lacan's Interpretation of Antigone

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Authors
이정은
Advisor
민은기
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2016-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
안티고네라캉음악적 재현죽음승화주이상스
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과 이론전공, 2016. 2. 민은기.
Abstract
『안티고네』는 소포클레스(Sophocles, 기원전 497/496-406/405 추정)의 대표적인 고대 그리스 비극 작품이다. 『안티고네』는 전통적으로 국가의 법 대(對) 가정의 윤리 같이 공리주의적 차원에서 해석되어왔으며, 라캉(Jacques Lacan, 1901-1981)은 Seminar Ⅶ에서 주인공 안티고네에 대한 정신분석학적 접근을 통해 안티고네의 욕망과 그 실현에 대한 새로운 해석을 주장하였다. 본 연구는 『안티고네』에 대한 라캉의 해석을 논하고, 이러한 라캉의 안티고네론(論)이 음악작품에서 어떻게 재현되는지 밝히는 것을 목적으로 한다.
본고에서는 라캉의 안티고네 해석의 세 가지 핵심 개념을 죽음 · 승화 · 주이상스로 정의하였으며, 이를 바탕으로 안티고네를 소재로 한 다양한 극음악작품을 분석하였다. 연구 결과 안티고네의 상징적 죽음의 상태가 트라에타, 멘델스존, 생상스, 테오도라키스 등의 작품에서 음악적으로 중요하게 연출된다. 또한 승화를 구현한 안티고네가 발현하는 미적 효과로서의 카타르시스는 오네게르와 오르프의 작품에서 강조된다. 그리고 순수 욕망의 실현으로 인한 주이상스와 죽음을 통해 도달하는 그녀의 주이상스는 오네게르와 오르프, 블로흐의 작품을 통해 음악적으로 제시된다. 하나의 텍스트에 대한 이러한 다양한 음악적 연출은, 곧 문학과 연극의 틀을 넘어 음악에서도 예술적 가치를 지니는 『안티고네』의 생명력을 보여준다.
Antigone is one of representative ancient Greek tragedies written by Sophocles(497/496-406/405 BC). It has traditionally been interpreted in the utilitarian viewpoint such as the rule of law vs. family ethics. And in Seminar VII, Jacques Lacan(1901-1981) introduced a new interpretation for Antigones desire and its fulfillment through a psychoanalytic approach to heroine Antigone. This study discusses Lacans interpretation of Antigone and examines how this is reproduced in musical works.
In this study, death, sublimation, and jouissance are identified as the three key concepts of Lacans interpretation of Antigone. Based on this, various pieces of dramatic music on the theme of Antigone were analyzed. According to the results, Antigones state of symbolic death is reproduced musically as an important theme in works of Traetta, Mendelssohn, Saint-Saëns, and Theodorakis. And musical works of Honegger and Orff emphasize catharsis as an aesthetic effect produced by Antigone who implemented sublimation. Also, jouissance resulting from the fulfillment of pure desire and her jouissance reached through death are presented musically through musical works of Bloch, Honegger and Orff. These different ways of musical representation of the same text show that Antigone has artistic vitality in music that goes beyond the areas of literature and drama.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133131
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Composition·Conduction·Musicology (작곡·지휘·음악학전공)Theses (Master's Degree_작곡·지휘·음악학전공)
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