Publications

Detailed Information

배역에 따른 중국 경극 의상과 분장의 표현특성 -조씨고아·사랑탐모·목계영괘사 사례를 중심으로- : Expressional Features of Costume and Makeup in Beijing Operas According to the Cast - Focusing on the Cases of Zhao Shi Gu Er, Si Lang Tan Mu and Mu Gui Ying Gua Shuai -

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

유리리

Advisor
하지수
Major
생활과학대학 의류학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
경극의상얼굴분장표현특성조씨고아사랑탐모목계영괘사
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 의류학과, 2012. 8. 하지수.
Abstract
배역에 따른 중국 경극 의상과 분장의 표현특성

경극(京劇)은 중의학(中醫學), 중국화(中國畵)와 함께 중국의 대표적인 문화로 잘 알려져 있으며 중국에서 가장 큰 영향력을 가진 문화중 하나로 꼽힌다. 경극 의상과 분장은 화려한 장식과 색채 문양 등을 사용하여 미적 우수성을 인정받고 있으며, 현대 디자인에 다양하게 응용되고 있다. 패션 디자인 분야에서도 경극의 미적 요소들을 활용하려는 시도가 꾸준히 나타나고 있다. 이를 위해서 경극과 경극에서 나타나는 미적 요소의 표현특성에 대한 자세한 연구가 필요하다고 본다.
따라서 본 연구에서는 문헌을 이용한 이론적 연구와 시각자료 분석을 통한 실증적 연구를 병행하여 전반적인 경극의 역사와 형식 및 특성을 알아보고 중국에서 많이 공연되는 작품인 조씨고아, 사랑탐모, 목계영괘사 3편을 선정하여 각 경극 작품의 내용과 배역에 따라 경극 의상과 얼굴분장을 형태, 색채, 장식 등 여러 가지 측면에서 관찰하여 경극의 표현 특성을 밝히고자 한다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 성격에 따른 표현특성은 의상과 분장의 색채와 형태로 표현된다. 적색, 자색, 흑색, 백색, 청색, 녹색, 화색, 분홍색, 회색, 금색, 은색 등을 혼합하여 얼굴 분장을 마무리 하여 극 중 배역의 사악함, 강직함, 충직함, 단정함, 어리석음, 용맹함, 현명함, 교활함, 활발함. 씩씩함 등과 같은 배역의 성격과 특징을 연출한다. 또한 색상이 아닌 얼굴 분장의 형태와 의상 형태로 성격의 특징을 표현하기도 한다. 얼굴 모양과 얼굴에 그려진 문양으로 바른 얼굴, 비뚤어진 얼굴, 작은 어릿광대 얼굴로 그리고 얼굴의 각 부분인 이마, 눈썹, 눈, 입 등에 전설과 연관된 민간사상이 짙은 문양을 그려 넣어 그들과 함께 해온 희로애락의 감정들을 담아 배역의 성격을 명확하게 나타내고 있다. 이처럼 의상의 형태와 수놓아진 문양과 같은 요소들로 배역의 성격 특성을 관중들에게 표현해 준다. 둘째, 계급과 신분에 따른 표현특성 또한 의상의 색채, 유형과 문양으로 표현된다. 경극 의상의 색채는 강한 보색대비로 화려함을 추구하는 중국인들의 색채감각을 나타내는 동시에 관객에게 등장인물에 대한 의미 작용을 일으키는 상징적 색채로 사용되었다. 경극 의상은 상층오색과 하층오색을 사용하며, 천대규제의 규칙을 따라 등장인물의 신분과 정서를 표현해줄 뿐만 아니라 사회적 지위를 알려 준다. 경극에서 의상의 형태는 계급과 상관없이 사용되지만 이러한 의상들이 문양과 함께 사용될 때, 배역의 신분을 표현한다. 특히 용문(龍紋), 인문(鱗紋), 호문(虎紋), 길상적인 복과 수의 문자문(文字文) 등으로 신분과 지위를 나타내고 인물의 특성을 강조하였다. 즉, 같은 형태의 의복에 색채와 문양을 사용하여 장식성과 상징성을 부여하여 배역별 특성을 달리 나타내는 것이다.
Costume and makeup of Beijing operas, which utilize splendid decoration and colorful patterns are approved to have aesthetic beauty and they are widely applied to modern designs. Fashion design fields have continuously tried to put aesthetic factors of Beijing operas to practical use. In-depth study on expressional feature of Beijing operas and Beijing opera itself is required to aforementioned applications.
This study, therefore, intends to investigate the general history, form, and features of Beijing operas by conducting literature review and empirical study with visual material analysis and clarify expressional features with observation of costume and makeup in Beijing Operas according to the cast and the contents in various aspects such as form, color and decoration in 3 selected works
Zhao Shi Gu Er, Si Lang Tan Mu and Mu Gui Ying Gua Shuai. Results of the study are as follows.
First, expressional features according to the difference in personality are shown n different colors and forms in costume and makeup. Use of mixed colors such as red, purple, black, white, blue, green, yellowish red, pink, grey, gold and silver can display a character's viciousness, uprightness, loyalty, modesty, foolishness, intrepidness, sageness, cunning, activeness and gallantness. Other than these colors, form of makeup and costume can also express a character's personality.
Second, expressional features according to the classes and positions are shown in colors, types and patterns of the costume. Beijing opera costume has the five cardinal colors in the upper class and the lower class respectively and they inform not only a character's status and emotions but also public position complying with the restrictions on contempt. Patterns on Beijing operas' stage are also expressional features which have certain symbolic meanings along with decorative purposes. Especially designs of dragons, fish, tigers and embroidered letters presenting lucky signs indicate classes and positions and emphasize a character's features.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133783
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share