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빈티지 패션 마니아특성에 관한 연구 : According to Values Pursued

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Authors

원누리

Advisor
하지수
Major
생활과학대학 의류학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
빈티지 패션패션 마니아독특성창의성진품성
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 의류학과, 2012. 8. 하지수.
Abstract
다원주의와 개인주의적 성향이 짙어짐에 따라 패션을 통하여 자신을 표현하는 것은 더욱 관심을 받게 되었고 패션 마니아라는 집단을 생성했다. 따라서 본 연구는 빈티지 패션과 패션 마니아의 정의를 통하여 빈티지 패션 마니아들이 빈티지 패션을 소비하는 이유를 이해하고 이것을 시장에 적용하여 잠재적인 소비자층을 유입시켜 시장의 활성화를 도모하고, 빈티지 스타일의 디자인에 있어 기본적인 자료가 되며, 빈티지 패션에 대해서도 긍정적으로 생각해 볼 수 있는 계기를 마련하다는 것에 의의가 있다.
본 연구는 관찰법과 심층면접법을 통하여 빈티지 패션 마니아의 특성을 심리적, 행동적으로 파악하고 이들이 궁극적으로 추구하는 가치에 대한 이해를 하는 것에 목적이 있다.
패션 마니아에 대한 정의는 선행연구와 문헌연구를 바탕으로 복식에 특별한 가치를 두고 의복 흥미가 높으며, 풍부한 정보와 지식을 바탕으로 이를 통한 자기이미지 및 특유의 심리적 특성을 표현하는 강한 성향을 가진 사람으로 내렸다. 그 결과, 빈티지 패션 마니아의 심리적, 행동적 특성은 크게 독특성 지향, 창의성 지향, 진품성 지향으로 나눌 수 있다.
첫 번째 빈티지 패션 마니아의 특성은 심리적 특성을 반영하는 독특성 지향이다. 독특성 지향은 빈티지 패션 마니아들은 빈티지를 통하여 타인과 구별이 되는 개인의 독특성 혹은 고유성을 표현하고자 하는 특성을 의미한다. 독자적인 선택, 대중적 취향 거부, 구별된 선택으로 나눌 수 있다.
독자적인 선택은 차별화를 지향하며 이를 표현해 줄 수 있는 소비재의 선택, 즉 빈티지 패션의 선택을 의미한다. 이 선택은 다른 사람들과 자신을 구별하고 자신의 개성이나 독특한 정체성을 표현하기 위한 방법이다. 빈티지 패션이 가지고 있는 높은 희소성은 빈티지 마니아들로 하여금 하나밖에 없는 옷을 입은 나는 다른 사람과 구별되는 요소를 가지고 있다.
대중적 취향 거부는 규범에서 벗어나, 사회적 구별성을 추구하기 위해서 평범한 것이 되어버린 소유물에 대한 흥미를 잃거나 사용하지 않는 행동이다. 빈티지 패션 마니아들은 다른 사람들이 사용하는 것을 보았을 때 이를 평범하다고 지각을 하며 평가 절하하는 경향이 있다. 이런 특성은 대체품을 찾는 행동을 취하게 하여 빈티지 패션 마니아들에게 빈티지 패션을 접하게 된 계기가 된다.
구별된 선택은 브랜드화 된 패션인 빈티지 스타일을 선택하지 않는 것이다. 즉, 집단 규범에서 벗어난 브랜드나 제품을 선택, 사용하는 것을 의미한다. 하지만 여기에는 어디까지나 자신의 이미지를 향상시키는 결과가 수반되는 것이 전제가 된다. 빈티지 스타일에 대해서 빈티지 패션 마니아들은 부정적인 감정을 가지고 있는데, 그 이유는 모방품은 자신들의 독특성을 감소시킨다고 생각하기 때문이다.
두 번째 빈티지 패션 마니아의 특성은 행동적 특성을 반영하는 창의성 지향이다. 빈티지 패션 마니아들의 정체성을 표현하려고 하는 경향의 기초에는 창의성이 존재한다. 창의성이란 새로운 관계에 대한 지각이나 새로운 아이디어를 꺼내고 전통적인 사고방식에서 벗어나 새로운 방향으로 생각하는 것을 말한다. 창의성 지향은 자기화 하기, 긍정적 의미 전이, 이전 소유자와 관계 정리로 나눌 수 있다.
자기화 하기는 제품 속에 내재되어 있는 특별하지만 소멸되는 속성을 개인의 삶 속으로 확실하게 전이시키기 위해 행하는 행위이다. 여기에는 대상물의 손질 혹은 자신을 치장하는 행동과 심리가 포함된다. 빈티지 패션 마니아들은 이 행위를 통하여 이전 소유주가 존재하는 빈티지 제품에서 본인만의 새로운 의미를 도출하고 완전한 자기 것을 만들려는 노력을 한다.
긍정적 의미 전이는 선물을 주는 행위가 대표적인 예이다. 이 행위는 선물을 받는 이에게 그 의미가 이전되는 것을 목적으로 하는 속성을 가지고 있다. 빈티지 패션 마니아들의 경우 빈티지 제품을 선물로 받거나 주는 행위를 통하여 상대방에게 빈티지 패션이 가지고 있는 의미를 전달하는 행위를 한다. 그 결과 빈티지에 대한 부정적인 견해를 가지고 있는 사람의 경우 긍정적인 시각을 가지게 되기도 한다.
이전 소유자와 관계 정리는 새로운 소유자가 이전 소유자와의 관계를 끊기 위해서 관련된 의미를 지우는 행위 혹은 개인의 물건을 버리거나 파는 행위이다. 빈티지 패션 마니아들은 빈티지의 특성상 이런 상황을 항상 겪게 되는데 창의적인 사고를 바탕으로 긍정적인 결과를 도출하여 이전 소유자와의 관계를 정리한다. 하지만 모든 빈티지 패션 마니아들이 처음부터 빈티지에 대한 긍정적인 감정을 가지고 있는 것은 아니며 이전 소유자와 관계 정리의 행위를 통하여 빈티지 패션에 대한 인식의 변화를 겪는다. 이들의 이러한 행동과 심리의 원인은 긍정적인 감염(Positive Contagion)으로, 접촉 원천에 대한 정보가 충분하거나 강한 긍정적인 연상을 가지고 있는 경우 혹은 접촉 원천에 대한 긍정적인 감정이 제품으로 이전이 되어 사물의 가치가 높다고 생각했기 때문이다.
세 번째 빈티지 패션 마니아의 특성은 심리적 특성을 반영하는 진품성 지향이다. 기본적인 욕구가 빠르고 쉽게 만족됨에 따라 사람들은 원하는 바가 얼마나 만족되는가에 더 집중하게 되었고 점점 더 독창적이거나 혁신적인 것, 혹은 독특한 제품을 찾게 되는 경향을 보이고 있다. 이것은 곧 진품에 대한 관심을 갖게 되는 계기가 되며 소비자주의에 대한 강조로부터 소외를 느낀 사람들이 이를 극복하고자 정신적인 것을 추구하는 방법으로 진품을 지향하게 된 것이다.
빈티지 패션을 즐기는데 있어 마니아들에게 진품성이라는 것은 매우 매력적으로 작용하는 부분으로 현실의 자신과 이상의 자신 간에 존재하는 격차를 줄여준다는 특성을 가지고 있다. 다시 말해, 빈티지 패션에 관한 정보를 찾고 많은 시간을 투자하여 획득하게 된 빈티지 제품으로 인하여 자신이 진정으로 원하는 것이 무엇인가에 대하여 생각하며 자기성취를 겪게 된다는 것이다. 빈티지 패션 마니아들은 빈티지 패션이 가지고 있는 독특한 조형성뿐만 아니라 이것을 통하여 내면의 무엇인가를 이룬다는 심리적인 기재로 빈티지를 추구한다.
빈티지 패션은 소비자층의 대중화가 이뤄지고 있는 단계에 놓인 패션으로, 빈티지 패션 마니아들의 특성과 가치를 분석한 결과 위와 같은 다양한 결과가 도출 되었다. 이를 바탕으로 잠재적인 소비자층을 빈티지 시장에 유입하여 시장의 활성화를 도모하여 경쟁력을 갖출 수 있도록 노력하며, 기존의 소비자층에게도 지속적인 관심을 가질 수 있도록 꾸준한 연구가 필요하다고 사료된다.
Recently, pluralism and individualism are widespread in our society. Thus, it became important for people to express themselves with their own fashion style. According to the trend, the fashion enthusiasts group has also been formed. This paper proposes how to revitalize the vintage market by understanding why people pursue the vintage fashion and what is the vintage. The research provides the basic data for vintage fashion style and positive aspects of it.
This work aims to find the ultimate value that the vintage fashion enthusiasts pursues by finding their psychological and behavioral characteristics through the observation and intensive interview method.
Based on a precedent study and the documentary research, the vintage fashion enthusiasts are defined as the person who has an interest in clothing and has a strong tendency to express their own psychological characteristics with rich information and knowledge. Therefore, the behavioral and psychological characteristics of the vintage fashion enthusiasts can be divided by eccentric, creative and authentic orientation.
The first characteristic of the vintage fashion enthusiasts is the eccentric orientation which represents the psychological characteristics. eccentric orientation means that the vintage fashion enthusiasts want to express their own uniqueness distinguished from others through the vintage fashion. This can be categorized by independent choice, denial of public tastes and distinguished choice.
The independent choice means that people choose the vintage fashion, consumer goods, to express themselves while looking for the differentiation. The choice is the way to show their personality and unique identity. Since the vintage fashion style is high in scarcity, they can wear the one and only clothing which makes them distinguished from other people.
The independent choice means that people choose the vintage fashion, consumer goods, to express themselves while looking for the differentiation. The choice is the way to show their personality and unique identity. Since the vintage fashion style is high in scarcity, they can wear the one and only clothing which makes them distinguished from other people.
The distinguished choice means not to choose the vintage brand. That is, the vintage fashion enthusiasts choose and use the products varied from the norm. The premise of the argument is that the vintage style should improve the image as a result. Thus, the vintage fashion enthusiasts has a negative opinion about the vintage brand because they think it reduce their originality.
The distinguished choice means not to choose the vintage brand. That is, the vintage fashion enthusiasts choose and use the products varied from the norm. The premise of the argument is that the vintage style should improve the image as a result. Thus, the vintage fashion enthusiasts has a negative opinion about the vintage brand because they think it reduce their originality.
Internalization is the behavior to transfer the internalized properties of the product, which is special and extinctive, to the individual lives. This action includes the peoples behavior and psychology to mend the product or decorate people themselves. Thus, the vintage fashion enthusiasts work hard to create their own meanings and possess themselves of the product through this action.
Positive transference can be represented by the action of giving gifts. The action aims to transfer the meaning of the gift to the recipient. Thus, the vintage fashion enthusiasts want to transfer the meaning of the vintage fashion by giving or receiving the vintage items as gifts. As a result, people who have the negative opinion about the vintage fashion often change their view.
Breakdown relationships with previous owner is the action of disposing or selling the products in order to break off the relationships with the previous owner. The vintage enthusiasts often encountered this kind of situation due to the nature of the vintage. Some of them take the positive actions based on the creative ideas and break off the relationships with the previous owner. However, since not all of the vintage fashion enthusiasts had a positive impression on the vintage at first, they experienced the transition of recognition about the vintage fashion through the action of breakdown relationships with previous owner. The reason for their action and psychology can be explained by the positive contagion which is showed when the information of contact source is not enough, or the positive opinion about the contact source is transferred to the product.
The third characteristic of the vintage fashion enthusiasts is the authentic orientation. As the basic needs are satisfied easily, people tend to focus on how much their needs are satisfied and pursue more creative and innovative products. The consumerism makes people feel isolated. Thus, people became interested in the authentic items in order to get over it by pursuing the spiritual things.
To the vintage fashion enthusiasts, the authenticity is considered very attractive since it reduces differences among themselves and their ideals. In other words, when people acquire the vintage items by spending lots of time searching the information about the vintage fashion, they can think about what they really want and feel the self achievement. Thus, the vintage fashion enthusiasts pursue the vintage fashion not only for the eccentric appearance but for the psychological purposes to accomplish something spiritual.
Now, the vintage fashion is in the beginning stage of the consumer popularization. This paper presents the results of analyzing the characteristics and values of the vintage fashion enthusiasts. Based on the results, we can expect that the vintage market will have competitiveness by attracting the potential consumers into the vintage market and revitalizing it. Also the ceaseless efforts are needed to expect previous customers continuing interests.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/133784
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