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블로그를 통한 관계유지행동
The study of relational maintenance behaviors on blog: Effects of the type of relationship and perception of similarity

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Authors
황주원
Advisor
김은미
Major
사회과학대학 언론정보학과
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
블로그블로거온라인 관계 유형유사성 인식관계유지행동관계만족감
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 언론정보학과, 2013. 8. 김은미.
Abstract
이 연구는 블로그에서 맺어지고 유지되는 관계의 유지행동을 중심으로 온라인 관계의 성격을 이해하는데 목적이 있다. 온라인 관계를 오프라인 관계와의 비교를 통해 약한 유대 혹은 강한 유대로 이해했던 기존 연구와 달리 온라인 관계 가운데에서도 다양한 성격이 나타날 수 있음을 전제로 하였다. 이를 위해 관계유지행동을 분석하였는데 이는 온라인 관계들 사이에서 나타나는 관계적 커뮤니케이션의 차이를 통해 관계의 개별적인 성격을 파악할 수 있기 때문이다.
특히 온라인 관계의 성격을 이해하기 위해서는 관계가 존재하는 공간에 주목할 필요성을 강조하였다. 따라서 온라인 커뮤니케이션이 활발하게 일어나는 생활 테마 블로그를 연구대상으로 하여 정체성 공개 측면에 따라 블로거-블로거 관계, 블로거-블로그 이용자 관계라는 관계의 유형에 주목하였다. 또한 블로그를 통한 온라인 관계의 유사성 인식도 관계의 다양한 성격을 보여주는 주요변수로 제시하였다. 즉, 관계의 유형과 유사성 인식에 따라 관계유지행동과 관계만족도에 어떤 차이가 나타나는지를 통해 온라인 관계의 다양한 성격을 이해하고자 하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석 대상이 되는 온라인 관계 전체를 볼 때에 호의성, 공개성, 온라인 공동활동, 충돌회피, 일상적 상호작용 등 다섯 가지 관계유지행동 중 호의성과 충돌회피를 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다. 이를 통해 온라인 관계의 유지행동은 관계를 적극적으로 쌓아나가려고 하기보다는 현재 상태를 원만하게 지켜나가고자 하는 데에 있는 것으로 밝혀졌다.
둘째, 온라인 관계가 유지되는 공간인 블로그에 주목하여 정체성 공개에 따른 관계의 유형이 각각의 유지행동에 어떠한 영향을 미치는지 분석한 결과, 블로거-블로거 관계와 블로거-블로그 이용자 관계에 따라 주로 취하는 유지행동이 다르게 나타나 온라인 관계의 다양성을 확인할 수 있었다. 정체성 공개가 대등한 블로거-블로거 관계의 경우 대부분의 관계유지행동과 관계만족감이 블로거-블로그 이용자 관계보다 유의미하게 높게 나타났다. 이러한 차이는 관계유지기간과 대화 빈도 등을 통제하고도 마찬가지로 나타났다. 또한 블로거-블로거 관계는 관계유지행동 중 호의성을 가장 많이 취하고 블로거-블로그 이용자 관계는 충돌회피를 가장 많이 행하는 것으로 밝혀져 관계 유형에 따라 선호하는 유지행동도 차이를 보였다.
셋째, 유사성 인식 측면에서는 온라인 관계 전체적으로 상대방에 대하여 배경 유사성보다 태도 유사성을 높게 인식하고 있었고 모든 관계유지행동을 설명하는 주요인도 태도 유사성으로 나타났다. 이를 통해 온라인 관계 유지에서 공통의 관심사, 흥미, 가치관의 중요성이 확인되었다. 직관적 유사성과 태도 유사성이 높은 경우에는 충돌회피를 제외한 대부분의 관계유지행동이 높게 나타났고 직관적, 태도 유사성과 함께 배경 유사성까지 높은 경우에는 공개성과 온라인 공동활동 등의 관계유지행동이 높게 나타났다. 이는 유사성의 종류가 다양해질수록 자기노출 유형의 관계유지행동이 증가함을 보여준다.
마지막으로 관계만족감을 가장 강력하게 예측하는 영향 요인은 관계유지행동으로 밝혀져 온라인 관계의 관계만족감에 기여하는 것은 관계 유형이나 유사성 인식보다는 실제적인 행동임이 확인되었다. 관계유지행동 중에서는 온라인 공동활동을 제외한 호의성, 공개성, 충돌회피, 일상적 상호작용이 관계만족감에 유의미한 영향을 미쳤다. 이를 통해 온라인 관계의 관계만족감에 기여하는 유지행동의 특징을 파악할 수 있었다.
이러한 연구 결과는 온라인 관계가 오프라인 관계와 비교하여 어떠한 특성을 갖는다는 식의 논의에서 벗어나 온라인 관계의 개별적인 성격을 그것이 존재하는 공간에 주목하여 밝혔다는 측면에서 의미가 있다.
This study is to understand the characteristics of online re-lationship by looking into relational maintenance behaviors on blog. Previous studies have focused on the comparison between online relationship and offline relationship to find out how online relationship is made, whereas this study hypothesizes that online relationship itself can vary depending on different online situations. To find out the characteristics of online relationship, we examined the place where online relationship is made and its space is blog in this study.
This study researched lifestyle blog, where there is active online-communication and the type of relationship(whether it is blogger-blogger relationship or blogger-blog user relationship) and perception of similarity are used as independent variables. Then, how these two variables affect relational maintenance behaviors and relational satisfaction was studied.
First, respondents in this study use 'positivity' and 'avoidance' the most among relational maintenance behaviors including the five elements: positivity, openness, online joint activity, avoidance, and mundane interaction. This shows that online relationship makers rather prefer keeping the present relationship, avoiding conflict in relationship.
Second, this study analyzes influences of the type of rela-tionship on relational maintenance behaviors, focusing on the place online relationship is made, 'blog'. Relational maintenance behaviors actually varied between blogger-blogger relationship and blogger-blog user relationship. The amount of relational maintenance behaviors and relational satisfaction was higher in blogger-blogger relationship where their identity is revealed 'bidirectionally' than in blogger-blog user relationship where their information on identity is limited. After controlling the period of relationship and frequency of conversation, the influence of the type of relationship on relational maintenance behaviors and relational satisfaction was significant. This result indicates that various types of relationship exist online as well as offline.
Third, as for perception of similarity, respondents perceive 'attitude similarity' higher than 'background similarity'. Also, the study shows that the biggest element that affects all maintenance behaviors is attitude similarity, which suggests the importance of common interest, beliefs and values. Furthermore, the more simi-larity there is between intuitive similarity and attitude similarity, the more relational maintenance behaviors are shown except 'avoidance'. When intuitive, attitude and background similarity are high, the amount of openness and online joint activity is high, too. It indicates that relational maintenance behaviors that reveal one's identity are shown when there are many similarities.
Lastly, it turned out that the most influential element that can predict relational satisfaction is 'relational maintenance behaviors', which implies that actual behaviors affect relational satisfaction more than the type of relationship or perception of similarity does. Also, relational maintenance behaviors except online joint activity had an influence in relational satisfaction, which enables us to identify the characteristics of relational maintenance behaviors that affect online relationship satisfaction.
In conclusion, this study is worth reading in that we did not simply agree to the idea that online relationship can be compared with offline relationship, but focused on the characteristics of online relationship itself by examining the space it exists.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/134274
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Dept. of Communication (언론정보학과)Theses (Master's Degree_언론정보학과)
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