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OMG! Reaction Videos on YouTube: Meanings to Fandom and to K-Pop Community : 유튜브의 리액션 비디오: 팬덤의 유의미성과 케이팝과의 관계성에 대한연구

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dc.contributor.advisorSeok Kyeong Hong-
dc.contributor.authorJeremiah Estela Magoncia-
dc.date.accessioned2017-07-19T12:16:55Z-
dc.date.available2017-07-19T12:16:55Z-
dc.date.issued2014-08-
dc.identifier.other000000021000-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/134285-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 언론정보학과, 2014. 8. 홍석경.-
dc.description.abstract이 연구는 최근 등장한 유튜브의 리액션 비디오 현상에 대한 파이어니어적인 연구이다. 이 현상은 비교적 최근에 등장했기 때문에, 본 연구는 리액션 비디오의 맥락을 설명함과 동시에 이를 상세히 정의하고자 한다. 또한 유튜브의 리액션 비디오 현상이 케이팝과 특별한 연관관계를 지니고 있으며 그러한 관계의 내용과 의미를 설명하고자 한다. 유튜브 관찰, 검색 후, 본 연구에서는 200 종의 서로 다른 리액션 비디오와 케이팝 팬들에 의해 만들어진 50 종의 리액션 비디오를 추가로 분석했다.

온라인 상의 참여관찰을 통해 리액션 비디오는 바이러스형 비디오, TV 쇼와 영화, 게임, 음악 등 네 종류의 주제로 파악되었다. 바이러스형 비디오를 제외하고 다른 세 주제의 비디오는 팬덤과 관련되어 있었고, 이에 따라 리액션 비디오는 주로 팬 활동의 일부라고 결론지을 수 있었다. 이 연구는 또한 리액션 비디오는 팬덤의 종류에 따라 달라진다는 것을 확인했다. 음악을 주제로 한 경우 케이팝 팬들이 만든 리액션 비디오의 수가 유의미 하게 많았고 대부분 케이팝 팬들의 활동이었다. 케이팝 팬들이 제작한 50 개의 리액션 비디오를 다음 열개의 차원에 따라 심층분석하였다: 배경, 반응하는 사람, 활동, 뮤직 비디오 화면, 등장, 시간, 목표, 감정, 세부 사항, 언어. 분석결과는 참여문화, 선물경제, 그리고 외밀성과 극적 수행이론의 차원에서 해석되었다.

이 분석을 통해 본 연구는 케이팝 팬덤과 커뮤니티는 리액션 비디오를 통해 대중 문화 속 케이팝의 정당성을 추구함을 알 수 있었다. 케이팝은 아직 글로벌 음악 시장에서는 영향력이 크지 않으나, 이러한 영상들을 통해 재미있고, 열정적이며 유익한 팬덤과 음악의 이미지를 형성하고 있었다. 리액션 비디오는 팬들에게 자신의 사회생활과 케이팝 커뮤니티 뿐만 아닌 외부 세계에서 인정받는 창구 역할을 한다. 따라서 리액션 비디오를 만들고 감상하는 것은 케이팝 팬들에게 단순한 놀이가 아니라 신중한 팬 활동으로 여겨진다. 이것은 또한 팬이 되기 위한 필수 요건, 즉 팬 상호작용, 지식 공유 등을 할 수 있는 공간이 되기도 한다.

키워드: 리액션 비디오, 유튜브, 문화적 정당성, 참여문화, 선물경제, 자기표현, 온라인 참여관찰
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dc.description.abstractThis study pioneers a discussion of a recent YouTube phenomenon called reaction videos. Since the subject matter is relatively new, the study aims to explain the characteristics of reaction. It also explains the meaning of reaction videos to fandom and to the whole K- Pop community. With the use of YouTubes very own search engine, the study mapped out 200 reaction videos of different kinds and 50 more reaction videos that are specifically made by K-Pop fans.

Using online participant observation, four themes of reaction videos were identified
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dc.description.abstractViral videos, TV Shows-Movies, Games, and Music. Except for the Viral videos, the other three themes are all fandom related leading to a conclusion that reaction videos are mainly a fandom activity. The study also found out that reaction videos are presented differently depending on the kind of fandom. In the Music theme, the number of K- Pop fan made reaction videos exceeds that of non K-Pop fans, making it mainly a fandom activity for K-Pop fans. After an extensive observation of 50 K-Pop fan made reaction videos, ten observational dimensions are revealed in this study: background, reactioner, activity, music video screen, appearance, time, goal, feeling, detail, and language. These dimensions are then analyzed in the lens of three theoretical frameworks-
dc.description.abstractParticipatory Culture, Gift Economy, and Self-Presentation (Extimacy, Dramaturgical Theory, and Performance Theory).

This study also concludes that K-Pop fandom and the whole K-Pop community per se have special connection to reaction videos. In K-Pop reaction videos serve as a tool for legitimacy. K-Pop being still considered a minority in the global music scene, uses reaction videos to establish an image of a fun, passionate and wholesome kind of fandom and music. Reaction videos also function as a venue for fans to establish their own careers and gain recognition not just from the K-Pop community but also from the outside world. Having said that, making and watching reaction videos are considered main fandom activities for K-Pop fans. It also serves as a space that caters to the essentials of being a fan, like fan interaction, sharing knowledge and more.
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dc.description.tableofcontentsAcknowledgement …………………………………………………….......... i
Abstract ……………………………………………………………………..... iii
Table of Contents ………………………………………………………....... v
List of Tables, Photos, Graphs ……………………………………........ viii

Chapter 1:
Introduction ………………………………………………………………...... 1

Chapter 2:
Related Literatures on Fan Studies

A. Stereotyped Fans ………………………………………................... 4
B. Online Relationships …………………………………................... 7
C. Community ……………………………………………….................. 8
D. Identification ……………………………………………................... 9
E. Fan Productions ………………………………………................... 11
F. Transmediation …………………………….................................12
G. Free Labor …………………………………….............................. 13
H. Online Fandom

1. Fan Productions ………………………………………................... 16
2. Social Networking on YouTube…………………....................... 19
3. Stardom on YouTube …………………………………..................22
4. YouTube and K-Pop …………………………………................... 24

Chapter 3:
Theoretical Underpinnings
A. Participatory Culture ……………………………………. 27
B. Gift Economy ……………………………………………….. 30
C. Self- Presentation ………………………………………… 33


Chapter 4:

A. Research Question ……………………………………….. 38
B. Methodology
1. Online Participant Observation ………….... 39

Chapter 5:

Results and Discussion

A. Four Themes of Reaction Videos

1. Viral Videos ……………………………………. 50
2. Game ……………………………………………… 51
3. Music ……………………………………………... 52
4. TV Show- Movies ……………………………. 53

B. Reaction Videos as Fandom Activity …………. 54
C. Defining Reaction Videos …………………………. 55
D. 10 Observational Dimensions of
K-Pop Reaction Videos

1. Background ……………………………………. 56
2. Reactioner ……………………………………… 57
3. Activity ………………………………………….. 60
a. Self-Presentation …………………… 62
b. K-Pop Knowledge ………………….. 69
c. Interaction …………………………….. 74

4. Music Video Screen ………………………… 79
5. Appearance …………………………………..... 80
6. Time ………………………………………………. 81
7. Goal ……………………………………………….. 82
8. Feeling …………………………………………... 83
9. Detail …………………………………………….. 84
10. Language ……………………………………… 86

E. Meanings of Reaction Videos to K-Pop
1. Establish Legitimacy ………………………. 89
2. Getting Recognition and
Establishing a Career ………………………. 92
3. Main Fandom Activity …………………….. 94

Chapter 6:
Conclusion ………………………………………………………….. 96
Limitations and Further Suggestions …………………….......102


References…………………………………………………………… 105
Appendices …………………………………………………………..112
Appendix A: List of 200 Reaction Videos (Video Count)
Appendix B: List of 200 Reaction Videos (Relevance)
Appendix C: List of 50 K-Pop Fandom reaction Videos
Appendix D: Ethnicities & Nationalities of Reactioners
Appendix E: Responses to Questionnaire (2)

Korean Abstract ………………………………………………………142
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2333465 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectcommunication-
dc.subjectmedia-
dc.subjectreaction videos-
dc.subjectYouTube-
dc.subjectcultural legitimacy-
dc.subjectParticipatory Culture-
dc.subjectGift Economy-
dc.subjectSelf-Presentation-
dc.subjectonline-participant observation-
dc.subject리액션 비디오-
dc.subject유튜브-
dc.subject문화적 정당성-
dc.subject참여문화-
dc.subject선물경제-
dc.subject자기표현-
dc.subject온라인 참여관찰-
dc.subject.ddc070-
dc.titleOMG! Reaction Videos on YouTube: Meanings to Fandom and to K-Pop Community-
dc.title.alternative유튜브의 리액션 비디오: 팬덤의 유의미성과 케이팝과의 관계성에 대한연구-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthor제레미아 마곤시아-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages159-
dc.contributor.affiliation사회과학대학 언론정보학과-
dc.date.awarded2014-08-
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