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문제해결에서 유추 생성 전략이 유추 사용에 미치는 영향
The effect of strategy instruction on promoting analogy use in problem solving settings

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Authors
박기원
Advisor
박주용
Major
사회과학대학 심리학과
Issue Date
2015-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
유추문제해결전략 선택사고 발화
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 심리학과, 2015. 2. 박주용.
Abstract
유추는 인간이 가지는 기본적인 추론 방식 중 하나인 동시에, 문제해결이나 의사결정에 도움을 줄 수 있는 인지적 전략이기도 하다. 지금까지 많은 연구들로부터 유추의 사용이 창의적 해결책의 도출, 불확실성의 감소 등의 측면에서 도움을 줄 수 있음이 밝혀져 왔다. 그러나 이러한 이점에도 불구하고, 인간이 실제로 인지적 전략으로서 유추를 잘 사용할 수 있느냐에 대해서는 상반된 결과들이 보고되어 왔다. 이 연구들은 대부분 유추의 사용에 대해 상이한 상황 설정과 평정 기준을 가진 상태에서 진행되었기 때문에, 인간의 유추 사용 능력에 대해 일관된 결론을 내리기에 무리가 있다. 뿐만 아니라 인지적 전략으로서의 유추를 쉽게 사용할 수 있도록 촉발시킬 수 있는지, 그것이 가능하다면 어떤 방법이 효율적인지 등에 대해서는 거의 연구가 이루어지지 않은 상황이다. 따라서 본 연구에서는 인지적 전략으로서의 유추 사용이 지시나 과제에 의해 촉발될 수 있는지에 대해 실험을 진행하였다.
본 연구에서는 대학생 96명을 대상으로 사고 발화(think-aloud) 기법을 이용하여 문제 해결 과정에서의 유추 사용 및 그 특징을 측정하였다. 연구 1에서는 참여자들에게 유추 사용을 권유하는 직접적인 지시를 내렸다. 연구 2에서는 참여자들에게 생성 패러다임(Blanchette & Dunbar, 2000)에 의한 유추 생성 과제를 실시하도록 하였다. 그 결과, 생성 패러다임 조건 및 유추 직접지시 조건의 참가자들은 통제조건의 참여자들에 비해 유추 사용이 촉진되었음을 확인하였다. 단, 유추 사용에 대한 직접 지시는 정구조 문제에 비해 비구조 문제에서는 그 효과가 떨어짐이 드러났다. 또한, 유추 생성 과제를 수행한 조건은 통제조건이나 직접 지시 조건에 비해 원거리 유추를 더 많이 생성하는 것으로 나타났다. 그러나 이러한 유추 촉진 처치의 효과는 명시적인 지시문이나 과제가 제시되지 않으면 사라졌다. 이 결과에 대해, 유추가 암묵적 전략이기 때문에 명시적 지시로는 제대로 학습되지 않을 가능성과 더불어, 유추에 대한 기존의 구조적 정렬 접근 자체가 적절하지 않을 가능성을 검토하였다.
Analogy is a cognitive strategy which can improve problem solving or decision making process, as well as one of the fundamental ways of reasoning. Traditional studies have shown that the use of analogy can lead to creative solutions or decreased uncertainty in problem solving. Meanwhile, there has been a controversy about whether human can use analogy as a cognitive strategy proficiently or not. Many studies on analogy use could not make a consensus because they had different task settings and incoherent criteria evaluating generated analogs. Also, it has been rarely researched how to guide analogy use efficiently when it is needed. Therefore, two experiments were conducted to investigate the fundamental abilities of humans to use analogy and the effect of strategy instructions on promoting analogy generation.
Ninety-six undergraduate students performed two types of problem-solving tasks
one was a well-defined, physics problem used by Clement(1988, 2008), and the other was an ill-defined, social-issue problem. Participants thinking process were obtained using a think-aloud method. Frequency and characteristics of analogy use were measured in the protocol. Two kinds of analogy-promoting treatment were applied in each study. In Study 1, a direct instruction promoting analogy use was used. In Study 2, participants performed the analogy generation task using production paradigm suggested by Blanchette and Dunbar(2000). Both participants in the direct-instruction condition and generation-task condition produced more source analogs than those in the control group. The participants in the generation-task condition produced more fardistance analogs than those in the control or direct-instruction group. However, the effect of direct instruction was limited in the ill-defined problem, which allowed less analogy use than in the well-defined problem. Moreover, the effect of both analogy-promoting treatments decreased when explicit instructions were withdrawn. Two possibilities for these results were discussed. First, the mechanism of analogy might have an implicit feature, so that explicit instructions or tasks cannot help participants use analogy as a cognitive strategy. Second, structural alignment, which is a traditional explanation about the analogy mechanism, might not an appropriate approach to explain or induce analogy generation.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/134386
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Dept. of Psychology (심리학과)Theses (Master's Degree_심리학과)
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