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Promoting Diversity in Motion Picture Exhibition
상영 영화 다양성 촉진: 대한민국 영화 산업의 상영관 재분배에 대한 연구

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Authors
콜제임스
Advisor
Oyvind Thomassen
Major
사회과학대학 경제학부
Issue Date
2014-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
movie demandentertainment economicslogit modeldiscrete choice modelscreen allocationdiversity
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경제학부, 2014. 2. Oyvind Thomassen.
Abstract
각 상영관에 매주 다른 영화를 재할당하는 것이 관객 수에 어떤 영향을 미치는가? 본 논문은 다양한 종류의 영화가 상영될 수 있도록 장려하기 위한 상영 영화 재할당이라는 주제에 초점을 맞추어 한국 영화시장을 연구한다. 이 연구는 먼저 한국의 영화시장의 다양한 면모에 대하여 논의하고 이어서, 2012년의 자료를 통해 확인된 영화 수요를 모델링하고 분석한다. 로짓모델과 영화 고정 효과를 사용하여, 주마다 주어진 영화를 재할당하는 상영관의 수에 주로 기반하여 영화에 대한 수요 함수를 추정한다. 또한 내생적인 도구적 변수로 상영관 수를 변수로 설정한 이유에 대해 설명한다. 추측된 수요함수는 상이한 상영관 할당 상황 하에서 가능한 스크린 배당 결과를 보여주기 위해 사용되었다. 이때 사용된 상영관 할당은 상위 20개 영화들 중에서 더 균형적인 상영관 배분을 이끌어 낼 수 있는 방법이다. 새로운 상영관 할당을 통해 영화 상영에 다양성을 꾀할 수 있으며 이를 통해 소비자들은 더 많은 선택권과 더 큰 만족감에 대한 잠재력을 보장받을 수 있다.
How can reallocating screens differently to different movies on a weekly basis change the resulting attendance? In this paper, the Korean film industry is examined with a special focus on screen reallocation in order to encourage there to be a greater variety of films displayed during exhibition. The paper discusses various aspects of the movie industry in South Korea before delving into modeling and analyzing film demand by examining data collected from the year 2012. Using a logit model with movie fixed effects, this study estimates a demand function for movies based primarily on the number of screens allocated to a given movie per week. Also the identification for finding instrumental variables for the endogenous screen-count variable is explained. With a demand function estimated, it is then used in an attempt to show the possible, resulting market shares under different screen allocations, ones that could create a more equal distribution of screens over the top-20 films. Through new screen allocations, one might be able to induce more diversity into the exhibition process for movies at theaters so that consumers can have more options and the potential for greater satisfaction.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/134614
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Dept. of Economics (경제학부)Theses (Master's Degree_경제학부)
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