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고 받음각에서 Synthetic Jet을 이용한 UCAV 형상의 유동제어
Flow Control on a UCAV Configuration Using Synthetic Jets at High Angles of Attack

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Authors
이준희김종암
Issue Date
2016-04-22
Publisher
한국항공우주학회
Citation
한국항공우주학회 2016년도 춘계학술대회, pp. 76-77
Keywords
고 받음각에서 Synthetic Jet을 이용한 UCAV 형상의 유동제어공학Synthetic jetFlow controlpitch-upUCAV합성 제트유동제어
Abstract
본 논문에서는 UCAV 형상에서 발생하는 pitch-up을 감소시키기 위한 효과적인 synthetic jet 구동기 작동 위치를 연구하였다. 이를 위하여 UCAV 형상 앞전에 총 14개의 synthetic jet 구동기를 설치하였고, 모든 구 동기를 작동시키는 방법과 부분적으로 작동시키는 방법을 이용하여 비교 연구를 수행하였다. 공력 비교를 위해 6축 외장형 저울을 이용하여 힘과 모멘트를 측정하였고, 압력 및 표면유동가시화도 수행되었다. 그 결과 비교적 낮은 받음각에서는 inboard 방향의 구동기가 pitch-up 감소에 효과적인 반면, 높은 받음각에서 는 outboard 방향의 구동기가 효과적인 것으로 나타났다. 또한 부분작동을 통해 얻은 pitch-up 감소량은 전 체 구동기를 작동시킨 것과 비슷한 효과를 보임으로써 더욱 효율적임을 보였다. 이는 받음각에 따라 다른 유동제어 전략이 필요하다는 것을 보여준다
The present paper deals with experimental investigations of synthetic jets on a UCAV configuration to reduce the pitch-up. Forty arrays of synthetic jets were mounted along both leading edge, and were partially or fully actuated. For each operation case, aerodynamic forces, moments, and surface pressure measurements were then compared. It was observed that the inboard actuations can effectively reduce the pitch-up at relatively low angles of attack, wheres the outboard actuations turned out to be more effective at high angles of attack. The results suggest that a different flow control strategy is required according to angle of attack.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/135219
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Mechanical Aerospace Engineering (기계항공공학부)Others_기계항공공학부
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