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주부들의 자가용 이용 행태와 근린 내 이동 특성에 관한 연구 : Full-time parents' own-vehicle user behavior and transportation modes in neighborhood unit

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Authors

박영준

Advisor
박소현
Major
공과대학 협동과정 도시설계학전공
Issue Date
2017-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
근린생활권자가용전업주부이용행태분석카셰어링
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 공과대학 협동과정 도시설계학전공, 2017. 8. 박소현.
Abstract
주부들은 언제, 왜 자가용을 타는가? 주부들의 자가용 이용 연구는 가구 내 세컨드카에 대한 수요가 증가하는 지점과 맞닿아 있으며, 동시에 근린생활권 내 이동행태 연구에 있어 주요한 시사점을 준다. 서울시의 자가용 보유량은 계속해서 증가해왔으며, 이는 주차공간의 부족, 교통체증의 가중, 가로 및 주거환경의 악화로 이어지고 있다. 서울시는 많은 교통정책과 도시환경개선을 통해 노력하고 있지만, 이 문제는 공급자가 아닌 수요층의 입장에서 고려할 필요가 있다. 다시 말해, 이용객의 입장에서 자가용이 갖는 장단점을 이해하고 다른 이동수단의 대체가능성을 높여야 한다. 그러한 의미에서 주부집단은 근린생활권에서 큰 영향력을 갖고 있는 자가용 수요층이다.
본 연구는 서울시 주거지역 4곳의 주부 40명의 통행일지를 바탕으로 그들의 자가용 이용 양상을 분석하고, 이를 바탕으로 기존 대중교통 시스템이 해소할 수 없었던 자가용 수요를 찾아, 대중교통을 통해 자가용 이용을 대체할 방안을 모색하는데 목표를 둔다.
연구결과 주부들의 자가용 이용 양상은 다음과 같은 특징을 갖는다. 주부들은 목적지들을 연속적으로 연결하는 연계경로를 종합적으로 고려한다. 따라서 대중교통이나 택시가 단일 경로(출발지-목적지) 단위로 움직이는 반면에, 자가용은 연계경로들을 하나의 이동수단으로 해결할 수 있는 장점이 있다. 자가용의 개인공간 활용 역시 커다란 장점이다. 자가용 이동경로 중 대부분은 짐이나 동승자가 함께 탑승하는 것으로 나타났다. 이동목적으로는 쇼핑이나 자녀 등하교 등 주부들과 관계된 이용 비중이 두드러졌으며, 대부분의 자가용 이용이 오전 9시부터 오후 6시 사이의 주간에 이루어졌다.
따라서 근린영역에서 주부들의 자가용 수요를 해소하기 위하여 대체이동수단은 다음과 같이 구성되어야 한다. 첫째, 연계경로를 연속적으로 이용할 수 있고, 둘째, 동승자와 짐을 위한 공간이 제공되며, 셋째, 주부들의 주된 목적지와 이용시간대를 반영하는 이동체계가 필요하다.
Why do full-time parents take their own car instead of walking or public transport? The use of full-time parents by own vehicles is in line with the growing demand for secondary cars in households and at the same time gives major implications for the study of mobility in the neighborhood. The car ownership has been steadily increasing, leading to the shortage of parking space, the increase of heavy traffic, the deterioration of street and residential environment. Although the city government of Seoul is making efforts through the improvement of transportation and urban environment, it is insufficient to consider this problem from the viewpoint of the people who demand, not the supplier. In other words, it is necessary to understand from the transportation users view for increasing the possibility of substitution of car use. In this sense, the group of full-time parents is a demanding family of car that has a great influence in the neighborhood.
This study analyzed the patterns of their use of cars based on the mobility logbooks of 40 homemakers in four different residential areas in Seoul. Based on the use behavior of full-time parents, this research focused on own car problem which has not been lessened by the existing public transport system. In addition, I suggested revised transport system in order to substitute the parents use of cars. In particular, car sharing system, Na-noom car, in which had launched in Seoul since 2013, inspired many characteristics for suggestion of this research.
The results of this study were as follows. Full-time parents comprehensively considered the linking path that connected the serial destinations. Therefore, while public transportation and taxi moved in a single route-from departure to destination-, personal vehicle had advantage of taking whole paths by one moving means. The use of private space was also a great advantage. It was found that most of the own-car routes were accompanied by luggage or passengers. For the purpose of transportation, parents often used cars for shopping and childcare was remarkable. Most of the cars were used during the week from 9:00 am to 18:00 pm.
Therefore, in order to satisfy the demand of movement in the neighborhood area, the alternative transportation system should be composed as follows. First, it is necessary to consider a continuous route. Also, it needs to provide a room for passengers and baggage. The mobile system has to reflect the destinations and time zones which are mainly used by full-time parents.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/137449
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