Publications

Detailed Information

International Students in Higher Education in Korea: Motivation and Services for Success : 대한민국 고등 교육 기관의 외국인 유학생: 성공을 위한 동기 부여와 지원

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Julie Ahn

Advisor
Ilon, Lynn
Major
사범대학 교육학과
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
internationalizationhigher educationinternational studentsprivate universitiesself-formationsocial imaginarySouth Korea
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과, 2018. 2. Ilon, Lynn.
Abstract
최근 들어 대한민국 (이하 한국) 고등 교육 기관들은 외국인 유학생 수의 증가세를 경험하고 있는데 한국 정부는 정책 및 경제적인 이유로 이러한 추세를 장려해 왔다. 또한, 저출산의 문제로 인해 내국인 학생 수가 감소함에 따라 고등 교육 기관들은 더 많은 외국인 유학생을 모집해야 하는 압박 하에 있다. 그러나, 현재 한국의 고등 교육 기관들이 외국인 유학생들에게 제공할 수 있는 지원들을 고려해 볼 때, 이 기관들이 계속해서 외국인 유학생들을 유치할 수 있을 것인가? 외국인 유학생들은 자신의 학업 목표 달성을 위해 한국 고등 교육 기관으로부터 받는 지원에 대해 어떠한 견해를 가지고 있는가? 본 연구는 이 질문에 대한 탐색을 바탕으로 이루어졌다.
이 연구는 어느 부분에서, 외국인 유학생들이 학업 또는 직업적인 면에서 좋은 성과를 내기 위해 필요하거나 바람직하다고 느끼는 지원 서비스와 실제로 제공되는 지원 서비스와의 간극을 느끼는지 밝힌다. 이 연구는 이러한 외국인 유학생들의 기대를 분석해 고등 교육과 관련된 정책 및 지원책의 방향을 제시하고 한국 고등 교육 정책이 얼마나 효과적인지를 판단해보는데 목적을 두고 있다.
이 연구는 한국의 서울에 위치한 한 사립 대학에서 진행되었다. 해당 대학을 선정한 이유는 바로 한국 대학의 80%가 사립 대학이기 때문이다. 본 대학은 대학 순위를 유지하고 상승시키기 위한 방안을 모색 중이며 재정난에 처해있다. 121명의 외국인 유학생을 대상으로 시행한 기술조사, 외국인 유학생 11명과의 면담, 대학교수들이 작성한 참고 자료 및 관련 문서 분석을 통해 외국인 유학생들이 한국 대학에서 겪는 경험과 한국 내 국제화의 모습이 어떠한지에 대해 고찰했다. 면담에 참여한 외국인 유학생들의 국적은 르완다, 말레이시아, 미국, 베트남, 싱가포르, 인도, 중국, 칠레, 카자흐스탄이다.
연구 결과에 따르면 외국인 유학생들은 자신들이 공부할 나라와 학교를 결정할 때 여러 다른 요소들을 고려하며 국제화 및 세계화의 맥락 안에 사회적 상상(social imaginary)을 결합시킨다. 또한, 외국인 유학생들이 언어적 어려움을 겪지만 교육 기관으로부터 학업에 있어서 필요한 부분과 사회적으로 발생하는 문제 해결을 위한 지원은 기대하지 않는 것으로 나타났다. 교육 기관에 기대하는 것은 없으며 스스로 사회적인 관계를 성립해 나가는 편을 선호한다. 마지막으로, 외국인 유학생들은 한국을 떠나기 전에 인턴십 프로그램과 같은 근무 경험을 쌓기를 바라므로 교육기관들과 한국 정부는 외국인 유학생들에게 졸업 이후에 선택할 수 있는 다양한 경력 기회를 제공하는 전략을 수립해야 할 것으로 보인다. 이를 위해 효과적인 계획을 수립한다면, 외국인 유학생들을 미래의 인적 자원으로 활용해 국가의 경제적 경쟁력을 기르는 기회가 될 수 있으며 고등 교육을 국제화 시키는 목적 또한 달성할 수 있다. (고등) 교육 기관 또한 외국인 유학생을 유치하고 외국인 유학생 수를 유지함으로써 경쟁력을 유지할 수 있다는 이점이 있다.
Korea has experienced a recent increase in international student enrollment in higher educational institutions. The government of the Republic of Korea (henceforth, Korea) has encouraged this trend for its own policy and economic reasons. Another major internal pressure is the decreasing birthrate as a result declining domestic student population, which has put pressure of higher education institutions to increase enrollments through recruitment of international students. But, given the services of Korean higher education institutions for these international students, can the Korean higher education institutions continue to attract international students? What are international students views of support for their student goals within Korean higher education institutions? This is the question that drives this research.
This study reveals where international students reveal gaps in support services they perceive are necessary or desirable for them to have a successful academic or professional outcomes of their studies. The purpose of this study then is to use analysis of these expectations as a guide both for higher educational policies and services and also to reveal the efficacy of Korean higher education national policy.
This study took place at a private university in Seoul, Korea. This institution was chosen because about 80% of the universities in Korea are private. The institution chosen is in the middle of finding ways to increase and maintain its rank and is struggling financially due to it being cash strapped. Through a descriptive survey of 121 international students, 11 interviews of international students and references from the university professors, and document analysis, a better understanding of international students experiences and what internationalization looks like in South Korea is reviewed. The countries that the international students were interviewed include countries from Chile, China, India, Kazakhstan, Malaysia, Rwanda, Singapore, Vietnam, and the United States.
The findings show that when international students are considering which country and school to choose for their studies, they consider many different factors and they embed social imaginary within the context of internationalization and globalization. Also, the findings show that international students have a difficult time with language and have expectations from the school in supporting their academic needs and for social issues. They have no expectations and prefer to build social relationships on their own. Lastly, the universities and Korea need to strategize in providing after graduation options, as many international students would like to have some sort of work or internship experience before leaving Korea. If planned well, it can be an opportunity to utilize international students as future human resources to support to countrys economic competitiveness and also to achieve its goals of internationalizing the context of higher education. Higher education institutions can benefit as well, by staying competitive for attracting and maintain international student enrollment.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/140861
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share