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China’s Cultural Industry Strategy after its Reform and Opening-up: Focusing on Chinese TV drama
개혁개방 이후 중국의 문화산업 전략: TV 드라마를 중심으로

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Authors
이지연
Advisor
정종호
Major
국제대학원 국제학과
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
China’s cultural industryChina’s cultural industry strategyGoing out strategyChinese drama
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과, 2018. 2. 정종호.
Abstract
중국은 2000 년대 이후로 미디어 콘텐츠의 해외 진출을 장려하고 강화하는 정책을 펼쳐왔다. 정부가 공식적으로 문화의 해외진출 및 소프트파워의 중요성을 강조하였고, “조우추취 (走出去)” 라는 전략 하에서 관련 정책, 협정, 지원이 마련되었다. 최근 중국 미디어 산업에서 보여지는 경영 전략의 특징은 크게 세 가지로 볼 수 있는데, IT 기업들의 온라인 미디어 플랫폼 진출과 이러한 기업들의 국내 및 해외 인수합병, 그리고 막대한 자본력을 통한 IP 매입이다. 이러한 특징들도 콘텐츠의 해외 진출 전략의 일환으로 볼 수 있다.
본 논문은 중국이 2000년대부터 주력하고 있는 중국의 해외 진출 전략에 초점을 맞추고 있다. 이러한 전략이 중국 드라마 산업에 어떻게 적용되는지를 살펴보며, 또한 미디어 기사 분석을 통해 중국 드라마가 한국에 유입되어 온 내용, 방법, 수용에 대해 연구한다.
한국과 중국은 1992년 한중수교를 기점으로 하여 드라마 교역을 꾸준히 해 왔다. 미디어 기사 분석에 따르면, 중국의 드라마 수출과 그 보도 태도는 양국 간의 문화, 정치, 외교적 상황에 민감하게 영향을 받는다. 대체적으로 한국 시청자들과 관련 업계 사람들에게 호의적인 평가를 얻어온 것으로 보도되며 수출량도 증가세를 유지해 왔으나, 그 정도가 미미하고 심한 무역역조를 겪고 있다. 중국의 사회적 배경, 숙련된 인력의 부족, 드라마 자체의 질이 낮다는 문제와, 문화 차이로 인한 문화적 할인 현상이 일부 원인이 된다. 특히 문화 강국이며 드라마로 한류를 이끌어가고 있는 한국의 경우에는 그 수용이 더 어려운 것으로 보인다.
Since 2000, China has been promoting Chinese media contents overseas. The government started to officially emphasize the importance of cultural advancement and soft power, therefore, related policies, agreements and various supports were proposed under the name “Going out strategy”. Recently, some characteristics are seen in the Chinese media industry: IT-based companies’ entry into the online media platform, merger and acquisitions of domestic and overseas companies, and China’s buying in IP with its enormous capital. These features also expand to the strategy for overseas expansion of cultural media contents.
This paper focuses on China’s cultural industry strategies to advance into overseas market, which China has been focusing on since 2000s. The paper examined how these strategies are applied to the Chinese TV drama industry. Furthermore, by conducting media coverage analysis, the paper looked into how Chinese TV dramas have flowed into South Korea and how it has been accepted.
South Korea and China have started to trade in drama since the establishment of the Korea-China diplomatic relations in 1992. According to the media coverage analysis, China’s drama export and its reporting attitude are sensitively affected by cultural, political, and diplomatic situations between the two countries. On the whole, relatively favorable reviews from South Korean audiences and related industry people have been reported, and export volume has maintained its growth, but Chinese drama export is still experiencing a severe adverse balance. China’s social background, lack of skilled manpower, low quality of drama, and cultural discounts due to cultural differences are some of the reasons. South Korea in particular is a more difficult environment for Chinese dramas to succeed and settle because South Korea is a cultural powerhouse who has been leading the Korean Wave with dramas.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/141697
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Dept. of International Studies (국제학과)Theses (Master's Degree_국제학과)
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