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리듬운동프로그램 참여가 뇌성마비 청소년의 신체적 자기효능감 및 운동수행력에 미치는 영향

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Authors
김영신
Advisor
이용호
Major
사범대학 체육교육과
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
리듬운동뇌성마비신체적 자기효능감운동수행력
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 체육교육과, 2018. 2. 이용호.
Abstract
본 연구의 목적은 리듬운동프로그램 참여가 뇌성마비 청소년의 신체적 자기효능감 및 운동수행력에 미치는 효과를 규명하는 것이다. 연구참여자는 S시에 거주하고 초, 중, 고등학교에 재학중인 뇌성마비 청소년(GMFCS LevelⅠ~Ⅲ) 총 18명을 편의표집(convenience sampling)하였고, 중재집단 10명과 통제집단 8명으로 구성하였다. 중재집단은 6주간 총 24회 실시한 리듬운동프로그램에 참여하였다. 신체적 자기효능감은 신체적 자기효능감 척도로, 운동수행력은 GMFM D영역과 E영역, BOT-2 Short form으로 측정하였다. 분석방법은 제 2요인을 반복측정한 이원 반복측정분산분석(Two-way ANOVA with repeated measure on the 2nd factor)과 공변량분석(Analysis of Covariance)을 이용하였고 사전사후 검사 통제집단 설계를 적용하여 중재의 효과를 확인하였다(p<.05).
분석결과 첫째, 신체적 자기효능감에서는 총점과 2개의 하위영역 모두에서 유의한 상호작용 효과가 나타났다. 둘째, 운동수행력에서는 대근기능, 소근운동조절, 운동수행 총점수에서 유의한 상호작용 효과가 나타났고, 손 협응에서는 실험집단에서 사전사후 유의한 차이가, 신체협응과 근력 및 민첩성은 증가하는 경향이 나타났다.
따라서 리듬운동프로그램이 뇌성마비 청소년의 신체적 자기효능감과 운동수행력에 효과적인 프로그램이라고 할 수 있다.
결론적으로 리듬동조화 및 다양한 맥락적 환경을 강조한 리듬운동 프로그램은 뇌성마비 청소년에게 재미와 동기부여를 이끌어낼 수 있는 신체활동 프로그램이 될 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to examine the effects of rhythmic exercise program on physical self-efficacy(PSE) and motor performance abilities of adolescents with cerebral palsy.
For this, 18 participants(GMFCS levelⅠ~Ⅲ) with cerebral palsy who were elementary, middle and high school students living in S city were recruited using convenience sampling and were assigned to experimental group(n=10) and control group(n=8).
The experimental group participated in rhythmic exercise program for 6-week 24 session 120 minutes. Data were collected using physical self-efficacy scale for PSE and GMFM dimensions D and E, BOT-2 Short form for motor performance abilities. The study employed pretest-posttest control group design. Two-way ANOVA with repeated measure on 2nd factor and ANCOVA were used to determine the effects of intervention program(p<.05).
The results were as follows. First, PSE score and the score of each the subscale of the PSE(physical self-presentation confidence, perceived physical ability) are improved significantly(p<.05). Second, GMFM dimensions D and E, Goal total score(D+E), Fine manual control and Total point score of motor performance represented significant improvement(p<.05). Third, Manual coordination showed significant increase in the experimental group. Body coordination and Strength and agility showed the tendency of improvement.
These results indicated that rhythmic exercise program was effective in improving the PSE and motor performance abilities of adolescents with cerebral palsy.
In conclusion, these study finding suggest that rhythmic exercise program with an emphasis on the effects of entrainment and context-based activity can be physical activity making fun and motivation.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/142052
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Physical Education (체육교육과)Theses (Master's Degree_체육교육과)
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