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탈세와 세무부패의 교호작용에 관한 정태이론모형 : Static Models of Interaction between Tax Evasion and Corruption

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Authors
박재완
Issue Date
2018-06
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 56 No. 2, pp. 83-108
Keywords
탈세세무부패교호작용억지력tax evasiontax corruptioninteractiondeterrence
Abstract
탈세에 관한 이론적인 선행연구는 납세의무자나 그 대리인인 세무사가 세무공무원과 담합할 가능성은 거의 조명하지 않았다. 이 논문은 탈세와 세무부패의 교호작용을 도입한 정태이론모형을 기초로 탈세의 결정과정과 그 비교정학에 의해 정책변수들의 영향력을 분석한다. 분석결과 부패 가능성을 배제한 선행연구와 차별되는 정책시사점은 다음과 같다. ➀ 부패로 인해 처벌 위험이 줄어들면서 납세의무자는 더 많은 소득을 은닉한다. 곧 탈세와 세무부패는 보완재로서 상승작용을 초래한다. ➁ 고소득층이 저소득층보다 세무부패의 이득을 더 많이 누리므로 세무부패는 소득 분배에 역기능을 끼친다. ➂ 세무공무원에 귀속되는 뇌물 비중이 증가할수록 탈세는 감소한다. ➃ 세무부패가 없을 때와 달리 세율이 상승할 때 탈세도 증가할 수 있다. ➄ 수뢰기회가 있으면 지하경제 종사자 등 아예 소득을 신고하지 않는 경계해의 경우 적발확률 증가와 벌칙 강화의 탈세 억지력이 크게 희석된다. ➅ 벌칙의 한계억지력은 벌칙과 뇌물 비중이 증가할수록 각각 감퇴한다. 다만 세무부패가 만연한 상황에서는 가혹한 벌칙이 효과적일 수 있다. ➆ 탈세의 기대수익률을 중립으로 유지하면서 정책수단의 변화를 도모하는 경우 수뢰기회가 없으면 적발확률보다 벌칙 강화가 효과적이지만, 부패 가능성이 있으면 그런 변화는 오히려 역효과를 낼 수도 있다. 분석결과에 비추어 부패를 감안하면 탈세 억지에는 선행연구가 주목한 ➀ 소득, 자산 등 경제적 변수나 ➁ 세율, 적발확률, 벌칙, 세무공무원의 재량 등 정책변수는 그다지 중요하지 않을 수 있다. 그보다는 ➂ 규범적 측면에서 부패문화를 순화하고 납세의식을 끌어올리는 노력이 더 시급해 보인다.
The literature on tax evasion largely ignores the role of tax officials, especially the temptation of corruption due to the very nature of their jobs. This paper analyzes the impacts of policy measures and derives their implications based on comparative statics from static models of interaction between tax evasion and corruption. Several conclusions of the standard literature are modified as follows. ➀Taxpayers conceal more income since tax evasion becomes less risky. That is, tax evasion and corruption encourage each other. ➁The rich benefit more than the poor from opportunities for bribery, and thus corruption adversely affects income distribution. ➂An increase in the tax rate may facilitate tax evasion unlike the case without corruption. ➃Tax evasion declines as the fraction of gains from evasion transferred to tax officials in the form of bribery increases. ➄The penalty and the probability of detection may not discourage non-filers or blatant evaders. ➅The marginal deterrence of a penalty diminishes as the penalty or portion of bribery goes up. A harsh penalty scheme against tax evasion may be inevitable, however, when tax corruption is rampant. ➆A policy change for a mean-preserving spreadof the expected rate of return is likely to produce adverse results. Corruption being taken into consideration, economic factors or policy measures that the literature has focused on may not be as effective as expected. Rather, a high priority must be placed on enhancing the normative aspects, including tax culture, practice, and morale.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/142859
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총, KJPA)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.56 no.1-4 (2018)
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