Publications

Detailed Information

2010년대 K-Pop 노래의 실험적인 시각화 연구 : A Study on the Experimental Visualization of 2010s K-Pop Songs

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

우 페이쉬안

Advisor
김경선
Major
미술대학 디자인학부 디자인전공
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 미술대학 디자인학부 디자인전공, 2018. 8. 김경선 .
Abstract
칸딘스키(Wassily Kandinsky, 1866년12월16일 ~ 1944년 12월 13일 )는 저서 《예술에 있어서 정신적인 것에 대하여(Über das Geistige in der Kunst)》에서 색채를 악기의 음색과 연관시켜 표현했는데 이것은 색채 연상 작용에 의해 청각적 이미지가 시각적 이미지로 표현되어질 수 있음을 보여주 는 것이라고 하였다. 음악과 색채, 청각과 시각, 이 두 분야는 생각보다 긴밀한 관계를 가지고 있으며 기원전 350년경, 아리스토텔레스(Aristoteles, 기원전 384년 ~ 322년)는 이미 색의 조화가 소리의 조화와 비슷하다고 주장하였다. 또한 공통감각(synaesthesia)은 청각과 시각을 포함된 음악의 시각화에서 중요한 역할을 한다. 그중에서 소리에 색이 보이는 공통감각은 색청(色聽, coloured hearing)이며 역사상 많은 예술가와 작곡가들은 색청을 가지고 있다.



우리의 물질적과 감각적인 경험은 우리가 사람들과의 교류하고 공통감각과 긴밀한 관계가 있다. 공통감각은 다른 감각들을 규정하며 지배하는 중요한 역할을 한다. 한편으로는, 공통감각이 없었으면 우리는 자기만의 의존할 수 없는 감각 경험 데이터에 제한하고 있을 것이다. 하지만 인간은 고립적이 아닌 사회적인 동물이기 때문에 인간에게 공통감각의 중요성은 더욱 확실하게 여긴다. 본 논문의 목표는 실험적인 시각화이기 때문에 음악의 시각화에서 주요 콘셉트인 시각화, 또한 공통감각에 대한 이론적 고찰을 하고자 한다. 또한 존 케이지의 실험적인 음악 작품 사례를 분석함으로써 음악의 시각화에 대한 표현 방식에서 새로운 가능성을 탐구하고자 한다. 또한 본 논문의 작품 제작에 대해서 실험적 표현에 착안한다. 여기서 실험적 표현이라는 것은 단순히 기술이나 창작 방식에 대한 색다른 시도만을 가리키는 것이 아닌 K-Pop노래가 청자에게 전달하고 싶은 가사 내용과 음악성 등 노래에서 내재된 의미를 밝힌 후 새로운 시각과 관점으로 해석해서 만들어보고자 한다는 실험인 의미도 포함된다.



우리가 익숙한 K-pop은 1990년대부터 드라마와 함께 세계에서 한류 열풍을 불러일으키고 한국식 메이크업, 헤어스타일, 오빠와 같은 언어까지 한국 특유의 문화는 사람들에게 많이 알려져 있다. 요새 K-Pop에는 특별히 아이돌을 초점을 맞추어 무대 연출에서 단순히 음악뿐만 아니라 비주얼 담당, 칼군무, 킬링파트와 같은 시각적인 요소를 가하여 퍼포먼스를 더 화려하게 만들고 청각적, 시각적 즐거움을 모두 누릴 수 있게 한다.



최근 몇십 년간에 K-Pop은 국제적으로 지명도가 급격히 높아지는 추세가 있다. 외국의 티비와 라디오 방송, 뉴스, 웹사이트 등 대중 미디어에서 두각을 나타낼 뿐만 아니라, 세계적으로 권위적인 음악 시상식인 미국의 빌보드 뮤직 어워드(Billboard Music Award), 유럽의 MTV Europe Music Awards (EMA) 등에서 상을 받았다. 이를 보면, K-Pop은 점차 세계에서 인정을 받고 문화 차이가 있음에도 불구하고 전세계 사람들에게 거대한 영향을 주고 있다. 마케팅 쪽으로 보면 엔터테이먼트사가 캐스팅-트레이닝-프로듀싱-글로벌 프로모션인 제작 프로세스를 시스템화하여 치밀하게 해외시장 진출을 마련하였다. 일본과 중국의 시장 잠재력에 초점을 맞추고 이 두 나라에서 데뷔하고 활동하는 연예인과 가수가 점차 많아지는 형상이 있다. 중국어나 일본어를 배움으로써 해당 나라의 사람들과 교류하고 연출하는 기회를 증가시킨다. 또한 타국인을 위하여 가사가 해당 나라의 언어로 바뀌거나 아예 문화에 맞게 새로운 노래를 만드는 것은 엔터테이먼트사의 전략이자 글로벌 시대하의 필연적으로 나타난 현상이라고 할 수 있다. 따라서 글로벌 시대에서 K-Pop은 어떤 모습으로 나타나는지 또한 어떤 특징을 가지고 있는지에 대하여 본 논문에서도 같이 탐구하여 최종 작품의 작업에 참고 사항이 되기도 한다.



지금 우리가 볼 수 있는 한국 대중음악의 시각적인 작품이나 상품은 뮤직비디오, 앨범 표지, 포토북, 무대 배경 화면 등이 있다. 대부분은 주로 아이돌의 개성과 노래의 내용을 시각화를 통하여 시청자에게 솔직하게 전달한다. 하지만 한편으로는 거의 모든 시각적인 작(상)품은 상업적으로 지향하기 때문에 작업하는 데는 일정한 정도의 국한을 직면한다. 즉, K-Pop 노래에 관한 시각적 내용물을 기획하고 제작할 때는 이미 대중의 취향과 시장의 적합성을 고려하고 시장의 소요를 만족하기 위하여 예술성과 상업성의 밸런스를 최대한 맞추고 디자인 면으로 보면 그렇게 자유롭지 않고 제한이 되어 있다. 본 연구에서 죄종 작품은 이런 시장 지향적이고 상업적인 틀을 깨려고 하며 예술성을 더하여 새로운 K-Pop 노래의 시각화를 시도해보며 만들어보고자 한다.



전체적으로 보면 K-Pop 노래의 시각화는 단순히 음악, 공통감각 등 물리적인 탐구뿐만 아니라 K-Pop의 뒷면에서 문화, 역사 등 인문학적인 측면에서도 무시하면 안 되는 부분이 있기 때문에 K-Pop 노래의 시각화는 생각보다 더욱 깊이 있고 의미가 있는 이슈라고 할 수 있다. 여태까지 수많은 음악의 시각화에 대한 연구가 있으나 K-Pop 노래에 대한 시각화 연구는 드물다. 그러므로 연구자가 K-Pop 노래의 실험적인 시각화에 대한 생각과 관김을 마음속에 떠올렸다. 본 논문에서 마지막 선정된 작품 제작의 대상은 K-Pop 노래에 대하여 2011년부터 2017년까지 유튜브에서 시청률이 1위부터 35위중에 , , , , , , , , , 총 노래 10곡을 고르고 시각화를 시도해보고자 한다. 최종 작품은 아트 포스터인 콘셉트로 제작되며 현재 시장 지향적인 틀에 박힌 전통, 관행 그리고 산업 논리에 벗어나고 참신하면서도 노래의 본질과 내재된 의미를 보유하는 것을 또한 목표로 삼았다. 뿐만 아니라 창출된 시각물에서 한발 더 나아가 실제 상품에 응용할 수 있는 가능성과 함께 모색하고자 한다.
The purpose of this essay is to seek the possibility of experimental visualization of the 10 of 2010s K-Pop songs which was chosen by the click through rate in Youtube rank between top 1 to top 35. To pursue the diversity and personality of the music, the artist who has more than one work ranking in the top 35 will be chosen only one work. And the result went out to be the song by PSY, by BIGBANG, by TWICE, by BLACKPINK, by BTS, by Girls Generation, by 2NE1, by EXO, by GOT7, and by Super Junior, based on the data in January, 2018.

By researching the background of K-Pop, (e.g., history, features) and the basic as well as essential theory of the visualization of Music, such as Synesthesia phenomenon, color-hearing, etc., we could understand the background of the research to a certian extent.

Nowadays, due to the development of technology and the trend of mass production, the merchandise (e.g., album, photo card) design have no choice but to comply with the taste of market in the K-Pop industry which, correspondingly, has no much freedom in the design. Therefore, pursing the possibility of design without restraining by the condition of market is also the goal of the essay.

To make the difference and the uniqueness of the new visual of K-Pop songs compared to the existent merchandise design, the experimental design is focused. In order to learn the possible expression of music, it is necessarily to research Jogn Cages works and the fundamental concepts (e.g., occasion, Uncertainty) he used behind.

As stated above, the purpose of the essay is to seek the other possibility of the extent K-Pop merchandise design which, if quantifiable, almost 90% POP with only 10% (or even less) artistry elements. And the way is adding artistry, or experimental element into the design. However, art and design can be very similar, (or even the same), or very different. Thus, in the essay, the relationship and the definition of art and design are discussed as well.

Eventually, the works of the essay will be made into art poster which has more artistry elements campared to the oridinary poster, If the function of oridinary poster is bring the information to people, then the function of art poster is offering artistic value. Therefore, the research also includes the discussion of artistry in design, as well as the the relationship between art and design. To make the theory more easily to understand, one example is given- Nakajima Hideki, a prestigious Japanese graphic designer who is known for putting lots of artistic elements -especially handicraft- to graphic design and breaks the boundary line between art and design. By corporating with lots of musicians and singers (e.g., Ryuichi Sakamoto, Kazuyoshi Nakamura) in the last 20 years, he has made nurmous of music-related works (e.g., album cover design). Each piece of work has its unique way of expressing the meaning and the essence of music. It is necessary to analyze his design works and find out how he interprets music by his own word. Also, it is important to learn about the artistry elements he applied with in the works.

In the last, 10 pieces of art posters are made based on the theories and concepts researched in the essay. Each poster has its own unique design point, namely, some poster focused one the music itself, such as tempo, rhythm, speed, etc,. And some focused on the contents (story) of the songs. One of the characters of K-Pop song is that the content (lyric) does not have a very deep meaning. Due to the historical reason and the change of Korean social structure, most of K-Pop songs are about the hedonism or the relationship between man and woman. As a result, depending on the content of each song, the way of making poster would be different by using different point of view or different techniques.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/143580
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share