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A Comparative Study on the Uses of (Un)attended This and These in US and Korean English Newspapers
미국과 한국 영자 신문기사에 나타나는 지시사 This와 These 사용의 비교연구

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Authors
임예은
Advisor
박용예
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 인문대학 영어영문학과, 2018. 8. 박용예.
Abstract
본 논문의 주요한 목적은 미국 신문과 한국 영자 신문에 등장하는 지시대명사와 지시형용사 this와 these의 용례를 분석하는 것이다. 또한 담화 내에서 이러한 지시사를 이용하여 어떻게 응집성을 만드는 지를 분석하였다. 두 개의 코퍼스를 구축하였고, 각각 뉴욕타임즈와 코리아헤럴드/코리아타임즈의 기사로 구성하였다. 기사는 2018년도에 게재된 정치, 국가, 국제 분야에서 추출하였는데, 이러한 분야의 기사는 가장 객관적인 신문보도를 담고 있다. 뉴욕타임즈 코퍼스는 190,848 단어를 포함하고 있는 반면, 코리아헤럴드/코리아타임즈 코퍼스는 165,120 단어로 이루어져 있다. 지시사를 분류하는 과정에서 지시대명사는 뒤따라 나오는 동사에 따라 "연결동사"와 "비연결동사"로 구분하였다. 반면에 지시형용사는 크게 "지시" ("단순 반복", "신문 기사", "동의어 반복")와 "추상" ("추상명사", "부사구", "기타")으로 분류하였다.

모호한 지칭을 피하기 위해 지시사 사용을 지양하라는 글쓰기 지침서의 언급에도 불구하고, 코퍼스는 저자들이 텍스트의 응집성을 유지하면서 지시사를 사용하는 것을 보여주었다. 미국과 한국 영자 신문 기자 모두 지시대명사와 지시형용사를 사용하였지만, 그것들의 분포는 차이를 보였다. 본 연구는 지시사의 전체 빈도가 한국 영자 신문에서 더 높다는 것을 발견하였다. 또한 이전 연구와는 (Oh, 2012a) 달리, 한국인 저자가 지시대명사를 지시형용사보다 더 많이 사용한 반면, 미국 신문에서는 그레이 (Gray) 와 코르테즈 (Cortes)의 연구와 (2011) 비슷하게 지시형용사가 훨씬 더 많이 사용된 것이 발견되었다.

지시대명사는 문장의 주어나 목적어 자리에 등장하였다. 미국과 한국 영자 신문 둘 다 상대적으로 주어 자리에 높은 분포를 보였지만, 한국 영자신문에서 더 압도적인 분포를 보였다. 지시대명사가 주어자리에 위치하였을 때, 그것은 “연결동사”나 “비연결동사”와 함께 나타났다. 두 신문 모두 “연결동사”가 더 빈번하게 사용되었고, 이는 선행하는 담화에 대한 추가적인 정보나 설명을 제시하는 역할을 한다. 미국 신문과 한국 영자 신문 모두 비연결동사의 분포가 적었으나, 그 중에서 가장 많이 사용된 단어는 come이었고, 한국 영자 신문에만 등장하였다. 이 단어는 대부분 시간 및 상황과 관련된 단어와 같이 사용되었다.

지시형용사의 경우는 응집성 있는 텍스트를 만드는데 중요한 역할을 하는 뒤따라 나오는 명사를 분석하였다. 그 중 주목할 만한 부분은 첫째, 미국 신문보다 한국 영자 신문에서 "동의어 반복"의 빈도가 더 높았다. 둘째, 한국 영자신문보다 미국 신문에서 "단순 반복"의 분포가 더 높았다. 셋째, 미국 신문에서만 신문 기사를 지칭하는 단어와 기타 다른 추상명사가 배타적으로 등장하였다.

본 연구의 결과는 어떻게 지시사가 응집성 장치로 사용되는 지를 보여주고, 이를 통해서 지시사의 사용을 피하라는 글쓰기 지침서를 준수하지 않고도 응집성 있는 담화를 만들어내는 것에 관한 이전 연구들을 (Swales, 2005
Atkas & Cortes, 2008
Gray, 2010
Oh, 2012a) 뒷받침해준다. 또한, 본 연구는 사용역 분석에 기여하였다. 대부분의 이전 연구들은 (Gray, 2011
Oh, 2012a) 학술 산문에 집중을 했기 때문에 신문 사용역을 분석하는 것이 유의미하고, 이로써 저자들이 신문 글쓰기에도 모호한 지칭을 하지 않고 지시사를 응집성 장치로서 사용한다는 추가적인 분석을 제시하였다. 이 연구를 기반으로 본 논문은 법률 서류나 비즈니스 편지와 같은 다른 형식적인 사용역과 다른 종류의 지시사인 that과 those의 용례도 연구할 필요가 있다고 암시한다.
The primary aim of this thesis is to analyze the uses of attended and unattended demonstratives this and these which appear in US and Korean English newspapers. It also examines how cohesion is made with the demonstratives in discourse. For the study, two corpora were constructed, one of which consists of the articles from The New York Times (NYT) and the other is comprised of those from The Korea Herald and The Korea Times (KH&KT). All the articles were published in the fields of politics, national, and international in 2018, which represent objective news reportage the most. NYT contained 190,848 words whereas KH&KT had 165,120 words. In NYT, 75 attended uses and 14 unattended uses were found. In KH&KT, there were 44 attended uses and 94 unattended uses. In terms of categorization, unattended demonstratives were divided into two with respect to the verbs following them: “copular” and “non-copular”. On the other hand, attended demonstratives were categorized largely into “deictic” – “simple repetition”, “newspaper article”, and “synonymous repetition” and “abstract” – “shell nouns”, “adverbials”, and “others”.

Despite the warning of style guide books that writers need to avoid using demonstratives in order not to generate vague reference, the corpora showed that writers employed demonstratives by making cohesion in text. Both American and Korean journalists used attended and unattended demonstratives, but their distribution was different across NYT and KH&KT. The study revealed that the total frequency of them was higher in KH&KT than in NYT. Attended uses were less distributed than unattended uses in KH&KT unlike previous research (Oh, 2012a) while attended demonstratives occurred much more often than unattended ones in NYT, similar to the study of Gray and Cortes (2011).

Unattended demonstratives were adopted either as subject or object of a sentence. Not only NYT but also KH&KT had higher distribution in the position of subject, but KH&KT presented overwhelming uses in the subject position. When the demonstratives were subject-positioned, they occurred either with copular or non-copular verbs. KH&KT as well as NYT had similar distribution in the way that copular verbs were used more frequently, which serves to present extra information or explanation of the preceding discourse. There were three notable patterns used by Korean journalists to make texts cohesive: 1) the pattern “this + be + the first + noun”, 2) the use of shell nouns, and 3) the pattern “somebody said + this + copular verb + evaluative or interpretative words”. In both NYT and KH&KT, non-copular verbs appeared less frequently. The most frequent word was come in KH&KT, and it was mostly followed by time-related and situation-related words.

When it comes to attended demonstratives, the nouns following them were examined because they played an important role in making cohesion in text. There were three remarkable points when the uses in NYT and KH&KT were compared: 1) higher frequency of “synonymous repetition in KH&KT than in NYT, 2) higher frequency of “simple repetition” in NYT than in KH&KT, and 3) exclusive distribution of “newspaper articles” and “others” in NYT.

The results of the present study revealed how demonstratives work as cohesive devices and backed up the previous studies on cohesion in discourse (Swales, 2005
Oh, 2012a). In addition, the study presented the actual uses of demonstratives in newspaper writing although writing manuals do not recommend using them. This showed how writers encapsulate preceding information with demonstratives without vagueness. This also buttresses the argument that “tacit sense of tradeoff between economy and clarity which only come with considerable writing experience” (Swales, 2005). Journalists have expertise in writing articles
therefore, they are aware of the function of demonstratives as cohesive devices which can refer to the propositions in prior text with no confusion. Moreover, the study contributed to register analyses. Since most of the relevant studies were concerned with academic prose or student essays, investigating the newspaper register was able to provide additional evidence that writers use demonstratives in texts. Based on the investigation, the study also suggests that it would be necessary to examine other formal registers (i.e. legal documents and business letters) as well as other demonstratives (i.e. that and those).
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/143599
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Master's Degree_영어영문학과)
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