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More than One Science? Why Pluralism Matters for Science Education
과학교육에서의 다원주의에 대한 고찰

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Authors
박원용
Advisor
송진웅
Major
사범대학 과학교육과(물리전공)
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 과학교육과(물리전공), 2018. 8. 송진웅.
Abstract
지난 수십 년간 과학교육학자들은 과학의 본성(nature of science) 및 과학 실천을 구성하는 요소가 무엇인지를 지속적으로 탐구해 왔지만 서로 다른 과학 영역의 과학자들이 실천하는 과학이 얼마나, 그리고 어떻게 다른가에 대한 관심은 상대적으로 부족하였다. 그러나 과학 내부의 이 같은 다양성(다원성)은 그것이 과학의 본질적인 특성이라는 점, 그리고 이것이 오늘날 만연한 과학적 방법의 신화(the myth of scientific method)나 과학주의(scientism)적 태도를 극복하는 데 핵심적인 역할을 한다는 점에서 과학교육에서 중요하게 고려될 필요가 있다. 이 논문은 과학사, 과학철학, 과학사회학과 교육학의 이론들을 바탕으로 과학적 다원주의를 학교 과학교육의 관점에서 해석하고자 하였다.

제2장은 과학교육에 대한 실재론적 관점과 구성주의적 관점을 대비하고, 양자에 대한 대안적 접근으로 실재론적 다원주의를 옹호하였다. 이 과정에서 과학철학과 교육철학의 논의를 기초로 과학교육에 필요한 세 가지 형태의 다원주의와 그 실천적 함의를 제안하였다. 제3장에서는 색채 과학에의 역사 속에서 찾은 사례를 통해 다원주의적 접근의 유익함을 구체화하였다. 특히 뉴턴의 색 이론에 반대하며 내세운 괴테의 독창적인 색 이론을 바탕으로 과학교육에서 다양한 과학적 접근과 관점을 포용하는 일의 중요성을 논하였다. 이 예시를 통해 다원주의적 관점이 오늘날 과학교육의 여러 문제들에 대한 유용한 처방이 될 수 있음을 주장하였다. 마지막으로 제4장에서는 이전 장들에서의 논의를 바탕으로 다원주의적 과학 수업이 가져야 할 다섯 가지 일반적 속성을 제안하였다.
For several decades, science educators have strived to characterise what is the nature of science and what constitutes the scientific practice, but how differently scientists do different sciences in practice and what it implies to science instruction has drawn far less attention. The diversity, or plurality, found in scientific practice deserves more attention, not only because it is an essential property of science, but also because it is closely related to overcoming the myth of scientific method and scientism prevalent among the prospective scientists and the general public. In this theoretical study, I bring together ideas of philosophy, history, sociology of science, and educational theory to examine the implications of pluralism for science curriculum and pedagogy.

In Chapter 2, I advocate a realist form of pluralism as a desirable approach that we can take between objectivist realism and social constructivism toward science education. For this, the realist and constructivist views about science education are introduced and contrasted. I then illustrate the key ideas of scientific pluralism based on ongoing discussions in philosophy of science and interpret them in light of educational theory. As a result, three different dimensions of pluralism are suggested as particularly relevant to science education.

In Chapter 3, I present a case study in the history of colour physics and interpret it in the language of education to further develop the claims I made above. With a close examination of colour theories by Newton and Goethe, and their respective educational virtues, I advance an argument for the necessity and importanceof embracing multiple viewpoints in science education. In doing this, it will be made clear that taking pluralist perspective to science can maximize students learning opportunities and provide a useful remedy for the present state of science education. In Chapter 4, I suggest five general theses about science education in light of pluralism as articulated in the previous chapters, which lead to the conclusion in Chapter 5.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/143997
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Science Education (과학교육과)Physics (물리전공)Theses (Master's Degree_물리전공)
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