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기업의 사회적 책임(CSR) 활동 영향요인 연구 : A Study of Factors Influencing CSR Activities : based on Analysis of the Workplace Panel Survey

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Authors
여용길
Advisor
전영한
Major
행정대학원 공기업정책학과
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2018. 8. 전영한.
Abstract
오늘날의 기업환경은, 기업을 둘러싼 많은 이해관계자들의 요구가 이전보다 더 다양하게 표출되어짐에 따라, 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility, CSR)에 대한 그 중요성도 더해져가고 있다. 기업의 사회적 책임(CSR)은 기업의 이해관계자들에게 해당 기업 또는 경영진이 마땅히 하도록 예상 되어지는 일종의 의무를 말한다.

따라서, 기업들은 보다 급변하는 환경에서 다양한 이해관계자들의 요구사항을 선제적으로 파악하고 분석함으로써, 기업경영에 반영하는 능동적인 CSR 추진이 필요시 되고 있다.

흥미로운 것은 CSR 성과가 좋은 기업이 재무적 성과를 향상시킨다는 선의경영(good management) 관점과 이와는 반대로 재무성과 등이 좋은 기업이 CSR 활동을 적극적으로 실행한다는 여유자원(slack resources) 관점을 뒷받침하는 연구들이 있었다는 것이다.

한편, 21C에 들어서면서 기업의 지속가능성(corporate sustainability)과 CSR과의 연관성을 제시하려는 움직임이 더욱 커져가고 있어, CSR을 전략적으로 접근함으로써 궁극적으로 기업의 조직성과와의 연계성을 제시하는 연구들도 있었다.

그러나, 많은 선행연구들이 CSR 활동이 조직성과에 미치는 영향에 대해 검증을 하였지만, 조직성과와 조직규모가 CSR 도입 적극성과 가지는 관련성을 직접적으로 검증한 연구는 상대적으로 드물었다.

본 연구에서는 이러한 기존 연구들의 검증결과를 기초로 하여, 기업의 조직성과 및 조직규모가 CSR 도입 적극성에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고자 하였다. 이를 위하여 한국노동연구원에서 시행한 사업체패널 조사 자료를 사용하여, 조직성과 및 조직규모가 CSR 도입 적극성에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았다.

먼저, 독립변수는 노동생산성, 매출액순이익률 및 조직규모로 하여 한국노동연구원의 2011년 사업체 패널조사 자료를 활용하였고, 종속변수는 2013년 자료를 활용한 CSR 도입 적극성으로 하여, 업종과 기업연령을 통제한 상태에서, 독립변수와 종속변수간의 인과관계(causal effect)를 분석하였다.

조사 자료에 대한 통계분석은, SPSS 통계패키지를 이용하여 빈도분석 실시 후, 변수들 간의 상관관계를 분석하였고, 연구가설 검증을 위해 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다.

실증분석 결과, 조직성과가 높은 기업일수록, CSR 도입에 적극적일 것이다라는 가설의 경우 먼저, 노동생산성이 높은 기업일수록, CSR 도입에 적극적일 것이다라는 하위가설의 검증결과는 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 매출액순이익률이 높은 기업일수록, CSR 도입에 적극적일 것이다라는 하위가설의 검증결과도 긍정적으로 파악되었다. 또한, 조직규모가 큰 기업일수록, CSR 도입에 적극적일 것이다라는 가설의 검증결과도 조직규모가 CSR 도입에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.

이는 조직성과가 좋은 기업들과 조직규모가 큰 기업들이, CSR 조직 및 제도를 보다 적극적으로 운영하고 있다는 기존의 연구결과를 지지하는 것이라 할 수 있다.

오늘날 많은 기업들은 CSR 활동을 기업의 지속가능성(sustainability)을 높이기 위한 경영전략으로 적극 활용하고 있다. 이러한 맥락에서, 노동생산성과 매출액순이익률이 높은 기업과 조직규모가 큰 기업이 사회적 책임 조직이나 관련 제도를 도입하여 운영하는데 적극적이라는 본 연구의 검증결과를 감안할 때, 기업의 전사적 CSR 활동 확대 추진을 위한 관련 조직 운영 및 제도 도입의 당위성이 커진다고 할 수 있다.
Todays corporate environment is becoming increasingly interested in the concept of Corporate Social Responsibility(CSR) since the demands of many stakeholders surrounding the enterprise become more diverse.

CSR refers to duties that a business or management is expected to perform for their stakeholders. Thus, CSR is another task that is required and valued by a business or its management.

Therefore, in todays rapidly changing business environment, it is necessary to preemptively identify and analyze the needs of various stakeholders and reflect them in corporate management.

In the meantime, there has been a growing trend in the 21st century to highlight links between corporate sustainability and CSR. Some research suggests that linkages between corporate performance and CSR can be established by strategically approaching CSR.

Certain versions of management theory argue that a company with a good CSR outcome improves its financial performance, and the slack resource theory supports the view that a company with a good financial performance is more active in carrying out its CSR activities.

Although many previous studies have examined the impact of CSR activities on organizational performance, relatively few studies have directly tested these results in relation to social responsibility organizations and systems.

The purpose of the current study is to analyze empirically the effects of corporate organizational performance and scale on the introduction of social responsibility organizations and systems regarding CSR activities.

Based on previous research using the survey data of the business panel conducted by the Korea Labor Institute, this study investigates the effect of organizational performance and scale of CSR activities on the aggressiveness of introducing CSR organizations and systems.

The independent variables representing the organizational performance and scale were selected from the 2011 survey data, the labor productivity, the ratio of net profit to sales and the organizational size were selected.

The dependent variable, social responsibility organizations and systems, was selected from the 2013 data to analyze the causal relationship between the independent variables and the dependent variable.

The statistical tool for the survey data was analyzed by using the SPSS statistical package and multiple regression analysis was conducted for the research hypothesis testing.

As a result of the empirical analysis, the hypothesis testing that companies with higher corporate performance will introduce social

responsibility organizations and systems is significant.

First, the result of the hypothesis testing that the higher the labor productivity of the company will introduce the social responsibility organizations and systems has a statistically significant effect.

Second, the result of the hypothesis testing that a company with a higher ratio of net profit to sales will introduce the social responsibility organizations and systems also has a positive effect.

And the result of the hypothesis testing that a company with larger organizational scale will introduce the social responsibility organizations and systems is significant.

Many companies nowadays are well aware of CSR activities as a way of enhancing their sustainability.

In this context, considering the fact that companies with high corporate performance and large organizational scale are active in introducing and operating social responsibility organizations and related systems.

In summary, it appears necessary for companies who currently have not introduced or do not operate social responsibility organizations and related systems to introduce CSR-related organizations or systems to achieve their sustainability in the future.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/144358
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Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Enterprise Policy (공기업정책학과)Theses (Master's Degree_공기업정책학과)
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