Publications

Detailed Information

사랑에 빠진 여인들: 중세 로맨스와 여성 주체의 구성 : Women in Love: Medieval Romance and the Construction of the Female Subject

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김선오

Advisor
김현진
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 인문대학 영어영문학과, 2018. 8. 김현진.
Abstract
중세 궁정 로맨스는 사랑에 빠진 여성 주체를 봉건 가부장제 시스템의 자발적 참여자로 창조한다. 최초의 로맨스 텍스트로 여겨지는 12세기 프랑스 로맨스 『에네아스 이야기』는 당대 여성의 교통의 담론들이 수렴하는 주목할 만한 교차점을 제공한다. 여성의 거취에 관한 남성 담론의 각축장 위에서 여성의 욕망, 행위주체성, 동의는 남성의 이익을 뒷받침하기 위해 동원된다. 사랑에 빠진 두 여성 라빈과 디도의 상반되는 운명은 여성의 욕망이 남성 영웅의 왕조 형성 의제에 부합할 때라야만 수용 가능하다는 사실을 시사한다. 14세기 영국 로맨스 『햄튼의 베비스』는 사랑을 통해 구성된 여성 주체성 면면의 기이한 확대판을 제시함으로써 그 본질에 대한 분석적 통찰을 가능케 한다. 주인공 베비스가 애정 관계에 철저한 무관심으로 일관하는 반면, 사라센 공주 조시안은 이례적일 정도로 강인한 의지와 비상한 기지를 발휘해 연인의 역할을 독점한다. 베비스를 향한 조시안의 맹목적 헌신은 그의 퇴행적 폭력성과 상호의존적 관계를 형성하는데, 이는 서사 전반을 지배하는 여성의 부정에 대한 남성의 불안을 드러내는 한편 그 불안을 해소하기 위한 방편으로 기능한다. 제프리 초서는 『기사 이야기』에서 중세 로맨스의 이러한 장르적 기획을 흥미롭게 비틀어 보인다. 아마존 공주 에밀리는 처녀로 남고 싶다는 소망을 포기함으로써 테세우스의 남성적 기사도 질서 유지의 프로그램에 순응한다. 그러나 에밀리는 자신의 사랑의 운수를 통제하는 남성 세계에 대한 관조적 자의식을 획득하며, 이는 궁정식 사랑의 전통에 관한 초서의 비판적 이해를 반영한다. 일견 전복적인 것처럼 보이나, 중세 로맨스의 사랑에 빠진 여성의 등장은 궁극적으로 봉건 귀족 사회의 가부장적 이데올로기를 지탱한다.
The medieval courtly romance creates the enamored female subject as a voluntary participant of the feudal patriarchal system. The twelfth-century French Roman dEnéas, possibly the earliest romance in history, provides a notable convergence of contemporary discourses on the traffic in women, where female desire, agency, and consent are mobilized to endorse male interest. The opposing fates of two women in love—Lavine and Dido—indicate that female desire is acceptable only when it suits the male heros dynastic agenda. The fourteenth-century English romance Bevis of Hampton presents a peculiar magnification of female subjectivity constructed by love, laying its very nature open to analytical observation. While Bevis the hero remains utterly indifferent to romantic relationship, the Saracen princess Josian undertakes the role of an exceptionally strong-willed and resourceful lover. Josians unwavering commitment to Bevis forms an interdependent relationship with his regressive machoism, both recognizing and exorcising the male anxiety about female treachery overshadowing the narrative. Geoffrey Chaucer gives an intriguing twist to this generic project of the medieval romance in his Knights Tale. Although the Amazon princess Emily acquiesces to Theseuss program of maintaining the masculine chivalric order by relinquishing her wish to be a virgin, she does develop a quasi-Boethian consciousness about the masculine world that controls her aventure of love, which, I believe, bespeaks Chaucers critical understanding of the courtly tradition. Subversive as it may seem, the emergence of women in love in the medieval romance ultimately endorses the patriarchal ideology of the feudal aristocracy.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/144504
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share