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수도권 광역교통체계의 통행수단간 서비스 수준 균형 연구 : Equilibrium of the level of service between travel modes in the Seoul metropolitan transport system

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Authors

박정웅

Advisor
장수은
Major
환경대학원 환경계획학과
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 환경대학원 환경계획학과, 2018. 8. 장수은.
Abstract
본 연구는 수도권 통근통행을 대상으로 교통수단간 서비스 수준의 균형을 검증한다.

기존의 연구들은 통행시간을 균형 검증의 척도로 채택하였으나 Thomson(1977)이 제시한 교통수단에 대한 매력도는 교통학의 일반화비용(Generalized Costs)과 유사하다.

이에 따라 교통수단별 통행시간과 일반화비용을 각각 산정하여 어떤 척도가 교통수단간 서비스 수준의 균형을 검증하는데 적합한지 확인한다.

척도별 균형지수를 산정한 결과, 일반화비용을 이용한 균형지수가 대부분 1.0 미만의 분포를 보여 교통수단간 서비스 수준의 균형을 검증하는 척도로서 적합하다는 것을 확인하였다.

한편, 교통수단간 서비스 수준이 균형을 이루고 있다 하더라도 대중교통 서비스의 효율성이 상대적으로 높은 기종점과 그렇지 않은 기종점이 존재한다.

균형지수는 대부분 1.0에 근접한 분포를 나타내고 있지만 대중교통의 단위거리당 일반화비용은 높은 변동성을 보였다.

이에 대한 원인을 파악하기 위해, 대중교통 효율성에 영향을 미치는 요인을 조사하고 독립변수로 선정하여 다중회귀분석을 실시한다.

대중교통의 단위거리당 일반화비용을 종속변수로 채택하고, 독립변수는 교통, 토지이용, 인구사회 특성으로 구분하여 선정하였다.

대중교통의 단위거리당 일반화비용이 낮을수록 대중교통 효율성이 좋은 것으로 해석한다.

회귀분석결과, 교통특성의 경우 버스전용차로가 운영되거나 급행열차가 운행하는 기종점, 광역버스가 운영되거나 지하철 접근이 편리한 기종점이 대중교통 효율성에서 유리하였다.

반면 환승을 경험하거나 승용차 이용이 편리한 기종점은 상대적으로 대중교통 효율성이 낮았다.

이어서 토지이용특성의 경우, 인구밀도(또는 고용밀도)가 높거나 엔트로피지수가 높은 기종점이 대중교통 효율성 측면에서 유리하였다.

인구사회특성의 경우 경제활동인구, 여성 통근통행, 고령자의 비율이 높은 기종점일수록 대중교통의 단위거리당 일반화비용이 낮은 경향을 보였다.

본 연구의 분석결과는 Downs-Thomson 역설과 연계하여 해석할 수 있다.

대중교통 서비스를 개선하지 않고 승용차 위주의 개발이 진행되면 대중교통은 더욱 경쟁력을 잃어 승용차 통행량이 증가하게 되고 도로의 지속적인 혼잡이 발생한다.

이에 따라, 본 연구에서 제시한 교통,토지이용 및 인구사회 특성요인을 복합적으로 고려하여 대중교통체계를 구축한다면 Downs-Thomson 역설 현상을 방지할 수 있을 것이다.
This study verifies equilibrium of the level of service between travel modes in the Seoul metropolitan transport

system.

Previous studies have adopted travel time as a measure of verification, but the attractiveness which is explained by Thomson(1977) is similar to the generalized costs.

Therefore, this study calculates the travel time and generalized costs for each transportation, determines the indicator which is appropriate for verifying the equilibrium of the level of service between

travel modes.

As a result, equilibrium index using the generalized costs is mostly distributed below 1.0, so it is suitable as a indicator to verify the equilibrium of the level of service between travel modes.

On the other hand, even though the level of service between travel mode is in equilibrium, there are points where the efficiency of public transportation service is relatively high or low.

Although the equilibrium index shows a distribution close to 1.0, the generalized costs per distances of public transportation showed high variability.

So, this study investigates factors affecting efficiency of public transport and selects the independent variables for multiple regression analysis.

The generalized costs per distances of public transportation is adopted as the dependent variable, and the independent variables are selected as Transport system, Land use and Socio-demographics characteristics. The lower the generalized

costs per distances of public transportation, the better the efficiency of public transportation.

As a result of regression analysis, in the case of transport system characteristics, the O-D where BRT, express train, metropolitan buses, or subway is operating have a good efficiency of public transportation. On the other hand, the

efficiency of public transportation is relatively low for the O-D which experienced the transfer or the convenient use of the car.

Next, in terms of land use characteristics, the high density of population (or employment density) or high entropy index is advantageous to efficiency of public transportation.

In the case of socio-demographics characteristics, the generalized costs per distance of public transportation tend to be low if the ratio of employment population, women commuting, and elderly people is

high.

The results of this study can be interpreted with the Downs-Thomsons paradox.

If development of cars is progressed without improvement of public transportation service, public transportation becomes more crowded and traffic of cars increases.

Therefore, if the public transport system is constructed considering the transport system, land use, and socio-demographic characteristics which are proposed this study, the Downs-Thomsons paradox will be prevented.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/144583
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