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한국 대학미술관의 현황과 활성화 방안 연구 : A Study on the Current State of University Art Museums in Korea and the Plans for their Activation

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Authors
송주연
Advisor
정영목
Major
미술대학 협동과정미술경영
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 미술대학 협동과정미술경영, 2018. 8. 정영목.
Abstract
본 논문은 한국 대학미술관의 현황을 파악하여 전시, 소장품, 운영프로그램을 중심으로 해외 대학미술관의 현황과 비교분석하고, 이를 통해 한국 대학미술관에 적용 가능한 활성화 방안을 제안해 보는데 그 목적이 있다.

한국에서 미술관의 종류는 크게 국·공립, 사립, 대학미술관으로 나뉘어져 있으며 오늘날 미술관 활성화에 있어서 우리나라는 매년 성장하고 있는 추세이다. 그러나 대학미술관의 위치는 대중들에게 다소 생소하여, 그 인지도가 비교적 낮은 편이다. 아직까지 대학미술관은 국내에 15개만이 존재하고 있는데, 상당수가 부속 건물의 한켠에 전시실의 형태로 마련되어 있는 실정이다. 또한 다른 국·공립 및 사립 미술관들과 비교했을 때, 대학미술관으로서 특성화가 되어있다고 설명하기 어려운 점이 있다. 정책적인 측면에서도 대학과 미술관 사이에서 애매한 위치에 있어 재정적 어려움을 겪는 곳이 많아 소장품 확보가 더디거나, 교육 프로그램, 전시를 구성하는데 있어 소극적인 움직임을 보이는 곳이 대다수다.

그러나 해외의 현황은 대학미술관만의 특수성과 함께 나름대로의 활성화를 이루고 있다. 각 나라의 대표적인 대학미술관인 영국 옥스퍼드대학교 애슈몰린 미술관, 미국 예일대학교 아트 갤러리, 일본 도쿄예술대학교 미술관, 그리고 중국 칭화대학교 미술관의 현황 등을 살펴보면서 그들이 어떠한 방식으로 대학미술관의 활성화를 돕고 있는지 알아보았다. 현황은 전시경향, 소장품의 종류와 수, 그리고 교육 프로그램을 중심으로 살펴보았다. 해외 대학미술관의 경우 오래된 역사로 인해 소장품의 확보가 상당히 다양하게 이루어진 경우가 많았고, 그로인해 대학구성원 중심의 전시를 많이 하는 한국 대학미술관에 비해 소장품을 통한 미술사적 전시가 많음을 알 수 있었다. 특히, 교육 프로그램 부분에서 대학의 학생들과 교수를 위한 미술관과의 연계 프로그램이 매우 체계적으로 이루어지고 있다. 이러한 학술 연구 및 대학구성원을 위한 프로그램이 대학미술관으로서의 정체성을 형성해주어 활성화 되는 방향에 있어 핵심적 역할을 하고 있다고 할 수 있다. 나아가 대학미술관의 활성화는 궁극적으로 대학 및 지역사회에 매우 긍정적인 영향을 미치기도 한다.

그리하여 도출된 비교분석 결과를 바탕으로, 대학미술관의 특성화를 통한 활성화를 위해 한국의 상황에 적용 가능한 방안을 모색했다. 차별화된 복합문화공간으로서의 대학미술관, 전문성을 살린 교육프로그램 강화, 그리고 대학박물관의 현대미술부를 강화시키는 방안을 통한 활성화를 제시해 보았다. 본 논문은 학술연구와 교육이 주목적인 대학미술관이 대학의 특수성을 강조할 때 상당히 성장할 가능성이 있다고 예상했다. 따라서 국내 현황을 파악하고 활성화를 요구하는 관점에서 연구를 했다. 대학미술관의 발전은 대학뿐만 아니라 지역사회에도 긍정적인 효과가 있을 것이라는 점에서 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to grasp the current state of university art museums in Korea and to suggest plans for their activation through comparing the tendencies of their exhibitions, collections, and education programs with those of university art museums abroad.

In Korea, art museums are largely divided into three types: public, private, and university. Every year, the total number of art museums is growing, but only a small portion of the general audience is aware of university art museums. There are only 15 registered university art museums so far. More still, with the exception of a few university art museums which are built to store their artwork separately from the rest of the university, most of them exist only in the form of exhibition halls included in other departments. Additionally, when compared to public or private art museums, it is hard to define the precise identity of the university art museum as it is not definitely characterized in regard to exhibitions, collections, and programs. Also, because university art museum is vaguely located in between the university and a museum regarding art and cultural policy, many of them are facing financial difficulties to manage the art museums.

On the other hand, many university art museums abroad are being activated with the definite identity of being an academic museum and providing differentiated systems.

In order to examine these issues in depth, a comparative study was conducted to research the current state of university art museums abroad. Oxford Universitys Ashmolean Museum in England, the Yale University Art Gallery in United States, The University Museum, Tokyo University of the Arts in Japan, and Tsinghua University Art Museum in China were selected and analyzed to find what elements contribute to their vitalization. In doing so, suggestions may be formulated to apply their approaches toward the vitalization of university art museums in Korea. Indicators for their current state are categorized by exhibition topics which show the tendency of their exhibitions, the number and types of their collections, and their educational or operational programs.

Results indicate that university art museums abroad usually have extensive collections, as the history of each art museum itself has been built up over a long period of time. Because of this, art museums abroad host more exhibits concerning art history than university art museums in Korea. In particular, their education programs are systematically organized vis-à-vis connecting their collections with curricula for students and faculty. Specialized academic research and the formation of educational programs for the campus community define the identity of the university art museum, each of which plays a central role in vitalizing university art museums. Such orientations ultimately positively influence those universities and society at large.

Furthermore, there is no association like the ICOM or the UMAC in Korea, which is a key oversight
such councils consistently follow up on the current state of museums and discuss plans for their future development. Maintaining these interests acknowledges the value of art and cultural organizations at institutions of higher education, and allow them to receive active financial support.

Therefore, following the results of the comparative study, three activation plans are suggested. First, university art museums in Korea should develop their identity as a complex cultural space to become more widely known and attract more visitors. Second, university art museums should view developing their expertise in educational programs for students and faculty members as their top priority as a member of the university community. Third, universities should develop fine art department in university museums that already exist on campus. In this way, university art museums can extend faster and expect the increase in financial support as an enhanced art and cultural institution in universities.

This research paper brings to light the potential for development of university art museums if they, as academic institutions, emphasize their unique characteristics which differentiate them from other art museums. The activation of university art museums, which primarily focuses on research and education, will eventually create a positive feedback loop for the university and its community.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/144868
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Program in Arts Management (협동과정-미술경영전공)Theses (Master's Degree_협동과정-미술경영전공)
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