Publications

Detailed Information

ACE사업 참여 대학의 핵심역량 및 실천전략에서의 교육적 함의 : The Meaning of Education in the Core Competencies and Practice Strategies of the Universities Participating in the ACE Project

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이민정

Issue Date
2017-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.2, pp. 339-364
Keywords
학부교육선도대학육성사업고등교육에서의 핵심역량교육점 함의Advanced of College EducationCore Competencies in Higher EducationEducational implication
Abstract
본 연구의 목적은 핵심역량 기반 교육이 이루어지고 있는 ACE(Advanced of College Education)사업 참여

대학을 중심으로 이 대학들이 강조하는 핵심역량과 그 핵심역량을 실현시키기 위한 실천전략들이 지닌 교육적

함의에 대해 탐색해 보는 것이다. 따라서 본 연구에서는 2010~2015학년도에 참여된 42개교의 ACE사업 참여

대학들이 강조하는 핵심역량을 분석해보았다. 연구결과, 고등교육단계에서 육성해야 할 역량으로서 가장 강조하

는 핵심역량은 지방 ACE사업 참여대학 한곳을 제외한 41개교(97.6%)에서 강조하고 있는 창의융합역량이었

다. 다음으로 강조하고 있는 핵심역량은 33개교(78.6%)의 대학에서 언급하고 있는 글로벌 역량으로 나타났다.

이어서 인성역량 29개교(69.0%), 의사소통역량과 전공직무역량 각 24개교(57.1%), 리더십 역량은 22개교

(52.4%)의 대학에서 강조하는 것으로 나타났다. ACE사업 참여대학에서 모두 낮게 나타난 핵심역량은 문화예

술역량으로서 소재지별, 규모별 강조비율의 차이를 보였다.

ACE사업 참여대학들의 핵심역량 구현을 위한 실천전략에서 교육적 함의를 도출해 본 결과, 창의성과 총체적

사유능력을 함양시킬 수 있는 융·복합 교육내용을 강조하고 있으며 액션러닝, PBL, TBL, CBL 등 학습자의

실질적인 능력습득을 위한 교수학습방법으로의

전환이 이루어지고 있었다. 그리고 실제적 맥락에서 사용할

수 있는 실천적 지식과 학습자의 수행성을 강조하고 있었으며, 비교과 교육의 활성화를 통해 교과과정을 보완,

심화함으로써 학습자의 핵심역량 함양을 조력하고 있었다. 또한, 선도적 핵심역량 기반 교육과정 모델을 개발하

여 운영함으로써 학습자의 핵심역량 강화와 취업난 해소라는 선순환적 구조를 형성하고 있다는 점에서 이들이

지닌 교육적 가치는 크다고 할 수 있다. 따라서 향후 각 대학에서 핵심역량을 적극적으로 도입하여 운영할 수

있도록 정부의 재정지원 사업을 확대 실시할 필요가 있다. 그리고 대학에서의 역량기반 교육과정 운영사례 및

방향제시, 역량기반 고등 교육과정 모형 개발 등을 통해 대학들이 핵심역량 교육을 실천하는 데 있어 실질적으로

도움이 될 수 있는 방안이 강구되어져야 할 것이며, 이에 대한 지속적 연구가 필요하다.
This research will investigate core competencies that were emphasized by forty-two universities participating in the ACE project from 2010 to 2015 and explore educational implications of strategies for realization.

After analyzing core competencies which are marked by ACE university, 14 in the metropolitan area and 28 in the region from 2010 to 2015, creative convergence competency was the most important competency to be developed at the higher education level. ACE universities in the metropolitan area suggested global competence in 33 places after creative convergence competency and ACE universities. As cultural art competency is the lowest suggested core competencies both ACE universities in the metropolitan area and region.

Next, they explored strategies and educational implications to implement the core competencies that ACE universities emphasize. ACE universities have been carrying out a various practical strategy to promote students core competencies. The practical strategies based on core competencies have been pointed out contents of convergence education which build up creativity and ability of overall thinking, switching over teaching-learning method to achieve learners practical ability such as action learning, PBL, TBL, and CBL. From education and educational curriculum to achievement, emphasizing practical knowledge and performance of learner. Also, it brought innovative changes of an institutional aspect like bachelors degree or teacher system. As it activates the establishment of online education platform, their educational implication is remarkable considering their focus on competence improvement for the future information-oriented society.

This research is what suggests more specific and more visualized theoretical alternative in the operation of Korean higher education based core competencies through analyzing it. ACE universities emphasize that with consideration on the educational implication of practical strategy. Therefore, the result can be utilized as positive data which can be referred in the introduction and application core competencies curriculum at the universities hereafter.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/145282
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share