Browse

시민참여를 통한 도시한계모형의 극복가능성: 기초자치단체의 주민참여예산제도를 중심으로 : The Prospects of Overcoming the City Limit Model through Citizen Participation: Focusing on Local Government Participatory Budgeting

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
선소원
Issue Date
2018-12
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 56 No. 4, pp. 59-91
Keywords
시민참여도시한계론주민참여예산제도정책유형citizen participationCity Limitsparticipatory budgetingtypes of policy
Abstract
주민참여예산제(Participatory Budgeting)는 지방정부의 예산편성과정에 주민들이 직접 참여하여 함께 예산을 편성하는 것으로 참여민주주의를 실현할 수 있는 대표적인 제도이다. 한국에서는 2003년 광주광역시 북구에서 주민참여제도를 도입한 이후 2011년 3월에 주민참여예산제 조례 제정이 의무화되면서 주민참여예산제가 전국적으로 확산되었다. 본 연구는 Peterson(1981)의 도시한계론을 기반으로 전국지자체 202곳의 주민참여예산제 활성화 정도를 파악하여 분석하였다. 또한, 이 연구는 활성화 요인으로 시민참여와 제도적 요인과 정책적 다양성만 파악하는 것을 넘어, 추가적으로 지자체장의 의지와 정치적 성향을 포함하여 주민참여예산제의 활성화 정도가 주민참여예산제의 정책유형별 예산지출에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, Peterson의 도시한계론의 논의와 달리, 개발정책 비중보다는 할당정책 비중이 높았으며, 많은 시민이 할당정책에 관심을 표하고 있었다. 본 논문은 시민참여라는 요소를 고려함으로써 실질적으로 예산배분에 있어 지방정부의 주민참여의 필요성과 참여제도의 실질적 구축에 대해 논하였다는데 그 의의를 둔다.
Participatory budgeting (PB) is important in that it contributes to a broader objective: enhancing citizens' participation in organizing their local government budgets by allowing them direct input in the budget preparation process. Though there has been a rapid increase in interest for this concept, there has also been little research as to its implementation and the effects. The purpose of this research is to identify the degree of this implementation and to analyze the effects on various local government expenditures by policy type, based on Petersons (1981) city limits theory. This study analyzes the implementation of participatory budgeting by focusing on 202 local governments in South Korea that implemented the PB in the process of budgeting for fiscal year 2015. This analysis not only includes citizen participation and institutional factors, but also mayoral enthusiasm and political orientation. According to this study, PB represents a small portion of local budgets, emphasizes allocational policy, and makes it difficult to disperse funds. Therefore, local governments can rarely focus on redistributive policy, as it is often undermined by the small-scale nature of local government and the relative dominance of national redistributive schemes.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/146817
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총, KJPA)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.56 no.1-4 (2018)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse