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Economic Uncertainty and Management Earnings Forecast

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Authors
최소연
Advisor
최종학
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2019. 2. 최종학.
Abstract
As the economy becomes less predictable, communication of managers’ private beliefs about future earnings could supply information to investors which likely reduces their uncertainty. From the managers’ perspective, however, both benefits and costs of communication during these periods potentially increase, so it is empirically unclear how managers actually respond to information demand at such times. This paper investigates the quantity and quality of managers’ responses to information demand amid high economic uncertainty, using the economic uncertainty index of Jurado et al. (2015). The results show that rising uncertainty prompts managers to provide investors with more earnings forecasts, which are also more timely, with smaller errors per unit of uncertainty. Stock price reactions to such disclosures are greater, and there is no subsequent drift in returns. Further, all of these changes are more pronounced for sporadic forecasters, consistent with a claim that their weak information environment induces a greater information demand and encourages a managerial response. Overall, these results show a consistent pattern of managers responding to information demand by providing valuable information to investors in times of high economic uncertainty.
경제가 불확실할수록, 경영자들은 그들이 가지고 있는 미래 이익에 대한 사적 정보를 투자자에게 전달함으로써, 투자자의 불확실성을 줄일 수 있다. 하지만, 경영자들의 입장에서는, 그러한 소통에 수반되는 이득과 비용이 동시에 증가할 수 있기 때문에, 경제가 불확실할 때 경영자들이 어떠한 행동을 보일지 실증적으로 명확하지 않다. 이 논문은 Jurado et al. (2015)의 경제적 불확실성 지표를 이용하여, 경제가 불확실할 때, 경영자가 투자자들의 정보 수요에 어떻게 대응하는지를 연구한다. 이 논문은 경제적 불확실성이 증가할 때, 경영자는 실제로 더 많은 이익예측치를 투자자들에게 제공하고, 이 이익예측치는 더 적시에 공시되며, 경제적 불확실성과 비교했을 때 더 정확함을 보였다. 이러한 공시에 주가는 더 강하게 반응하며, 주가 잔류현상은 나타나지 않는다. 또한, 산발적으로 예측하는 기업일수록 이러한 변화는 더 현저하게 나타난다. 산발적으로 예측하는 기업은 약한 정보 환경을 가지고 있고, 이는 투자자들의 정보 수요를 더 증가시킴으로써 기업의 대응을 촉구하기 때문이다. 전반적으로, 이 논문은 경제가 불확실할 때 경영자들이 투자자에게 가치 있는 정보를 제공하려는 일관된 경향을 가지고 있음을 보였다.
Language
eng
URI
http://hdl.handle.net/10371/150551
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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