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조직변화가 조직 공공성 인식에 미치는 영향 : The Effect of Organizational Change on Organizational Publicness Perception

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Authors

장대한

Advisor
배종훈
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2019. 2. 배종훈.
Abstract
조직의 사회적 가치 추구에 대한 관심은 오래되었으며, 현대 사회에 들어오면서 그 중요성이 더 강조되고 있다. 기업의 사회적 책임을 거쳐 공유가치창출, 더 나아가 사회가치경영으로 조직의 사회적 가치 추구는 강조되고 있다. 하지만 조직이 창출한 경제적 가치와 제3자가 인식한 사회적 가치 간 직접적인 연관성에 관한 연구는 많지 않았다. 그러므로 본 연구에서는 조직의 영리활동과 제3자에 의한 조직 공공성 인식 간 관계를 탐색적으로 연구하고 있다.
이를 위해, 먼저 조직의 사회적 가치인 공공성이 무엇인지를 이론적으로 논의하고, 제3자에 의한 조직 공공성 인식이 조직에 중요함을 강조하고 있다. 또한 제3자에 의한 조직 공공성 인식을 기대수준과 합의수준으로 구분하였고, 기대수준은 제3자에 의한 인식의 평균으로, 합의수준은 인식의 분산으로 접근하였다.
탐색적으로 연구하고자 하는 조직의 영리활동과 제3자의 조직 공공성 인식 간의 관계를 확인하기 위해, 조직의 영리활동의 코어변화를 통해 연구가설을 수립 및 검증하였다. 또한, 본 연구에서는 제3자로서 취업준비자의 인식을 연구하였다.
연구결과로, 조직의 영리활동은 제3자의 조직 공공성 인식과 양의 관계를 가지는 것으로 나왔으며, 기대수준보다 합의수준에서 더 강한 양의 관계를 보였다.
Interest in the pursuit of social value has long been emphasized as it enters the modern society, through corporate social responsibility, the creating of shared value, and social value management. However, there have been few studies on the direct link between the economic value created by the organization and the social value perceived by the third party. Therefore, this study explores the relationship between organizational commercial activity and third party's perception of organizational publicness.
For this study, we first discuss the theoretical implications of the public value as the social value of the organization, and emphasize the importance of third partys perception to the organization. In addition, third partys perception of organizational publicness is divided into expectation level and consensus level. Expected level is the average of perception by third parties, consensus level is the diversification of perception.
Hypotheses were constructed and verified through core change of organizational commercial activities in order to confirm the relationship between organizational commercial activity and third partys perception of organizational publicness. Also, I studied the perception of job seeker as a third party.
As a result of the study, commercial activities appeared to have a positive relationship with the third party's perception of organizational publicness, and showed a stronger positive relationship at the consensus level than at the expected level.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/150580
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