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Learning based multi-agent trajectory prediction for Automated Driving : 자율 주행을 위한 학습 기반의 다중 교통 참여자 경로예측 방법

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Authors

김정훈

Advisor
서승우
Major
공과대학 전기·정보공학부
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 공과대학 전기·정보공학부, 2019. 2. 서승우.
Abstract
자율주행차량이 안전하면서도, 교통 흐름을 방해하지 않는 인간 수준의 interactive한 주행을 실현하기 위해서는 주변 운전자와 보행자를 포함한 교통 참여자들의 의도를 파악하는 것이 필수적이다. 동일한 도로 환경에서도 주변의 교통 참여자들이 어떤 의도를 가지고 이동하고 있는가에 따라서 적합한 주행 전략은 매번 달라진다. 특히 좁은 공간을 많은 에이전트들이 공유하고 있는 골목길 상황에서는 각 에이전트들의 선택은 제한되지만, 각 에이전트들의 의사결정과정은 그들간의 상호작용이 고려되어 매우 복잡하다.이런 상황에 맞는 경로예측은 과거의 궤적, 현재 인식하고 있는 도로 환경, 주변 교통 참여자의 상태 등을 고려하여 수행되어야 한다. 또한 일반화된 대부분의 환경에서 수행되려면, 빠른 러닝 타임과 동시에 고려하는 교통 참여자의 숫자에 대한 제약이 적어야 한다.
이 논문에서는 각 교통 참여자들의 과거 궤적과 현재 위치 상황, 도로 상황을 동시에 고려하여 모든 참여자들의 상호작용이 고려된 경로예측 방법을 제안한다. 각 물체들의 과거 궤적과 동시에 자율주행 차량이 인식하고 있는 도로와 주변 물체를 입력으로하고, 이 두개의 임베딩 결과를 혼합하여 모든 물체들에 대한 경로 예측을 동시에 수행한다. 이 과정에서 네트워크 구조 내부에서 각각 물체들의 임베딩 결과를 위치 정보에 매칭시킴으로써 효과적으로 주변 상황과 과거의 궤적을 동시에 고려하는 경로 예측을 학습할 수 있는 구조를 제안한다.몇가지 네트워크 구조에 따른 성능 비교와 함께, 다양한 주행 환경에서 정량적인 평가와 정성적인 평가로 유효성을 입증한다.또한 보행자 경로예측 데이터에 테스트를 진행함으로써 타 알고리즘과의 성능을 비교한다.
Recent autonomous driving research has shown remarkable and promising results. However, safe, sociable driving in an urban environment still has many challenges ahead. For realizing safe, interactive driving in complex alley scenario which shares a narrow area among traffic participants, It is essential to grasp each other's intention. Even in the same road environment, safe, and sociable driving policy may differ depending on the intention of the traffic participant agents around the ego vehicle. But understanding others intention and predicting their trajectories are complicated because each one basically considers multiple factors
road environment, state of their surrounding traffic participants at the same time which realized as interaction.
In this thesis dissertation, we propose a new trajectory prediction algorithm that considers all the information that each of the traffic participants would consider when they make a decision. By combining both each of history trajectories and grid map of surroundings as a latent vector representation, it predicts all the future trajectories of traffic participant agents around ego vehicle at once.
This dissertation suggests two main module that fuses spatial and temporal information effectively. We verify the effectiveness of network structure by testing on the various driving scenario comparing with some network variants through quantitative and qualitative evaluation. Also, the proposed network is verified by applying it to public pedestrian trajectory prediction dataset to verify usability as a generalized methodology and to compare it with other SOTA algorithms.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/150752
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