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Future Potential and Policy Implications of Liquid Biofuel in Thailand
태국에서의 액체 바이오연료의 미래 잠재력과 정책 시사점에 관한 연구

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Authors
허수정
Advisor
최준원
Major
국제농업기술대학원 국제농업기술학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국제농업기술대학원 국제농업기술학과, 2019. 2. 최준원.
Abstract
본 연구는 바이오연료 관련 정책 수단을 통하여 태국에서의 보조금 정책, 다양한 국가 기준 및 전략을 파악하고자 하였으며, 농업과 임업부산물을 원료로 사용하는 2세대 바이오연료 개발을 위한 R&D 현황에 대해 분석하였다. 이러한 분석을 바탕으로 환경적, 경제적 관점에서의 2세대 바이오연료 잠재력을 측정하고자 하였다.

태국은 2003년부터 바이오연료 의무 혼합률을 제정한 국가로써, 그 비율은 2018년에 바이오에탄올 12%, 바이오디젤 6.1%를 기준으로 하고 있다. 태국의 State Oil Fund (SOF)와 Clean Energy Revolving Fund (CERF)는 대표적인 국가 펀드로서, 수년 간 바이오 연료 산업에 긍정적인 영향을 미쳤다. Thailand Integrated Energy Blueprint (TIEB) 라는 통합 프로그램은 Alternative Energy Development Plan (AEDP), Power Development Plan (PDP), Energy Efficiency Development Plan (EEDP), Oil Development Plan (ODP), Gas Development Plan (GDP), Renewable Energy Development Plan (REDP)의 6가지를 포함하고 있다. 이러한 프로그램에서는 대체로 재생에너지 활용 목표를 설정하고 바이오연료의 사용을 증가시키기 위한 구체적인 계획을 확인 할 수 있었다.

잠재력 파악을 위한 시나리오는 각각 잔여물의 추출률을 다르게 설정하여 비교되었다- 시나리오 1 (추출률 20%), 시나리오 2 (추출률 44%), 시나리오 3 (추출률 66%). 결과로써 시나리오 1은 바이오에탄올 10~27억 리터/일과 바이오디젤 7~18억 리터/일을 생산하는 것으로 계산되었으며, 시나리오 2는 22~60억 리터/일의 바이오에탄올과 15~40억 리터/일의 바이오디젤을, 시나리오 3에서는 33~90억 리터/일의 바이오에탄올과 23~60억 리터/일의 바이오디젤을 생산하는 것으로 나타났다. 이는, 환경적 측면으로 보았을 때, 시나리오 1은 태국 내 가솔린 및 디젤 소비량의 각각 7.2~19.6% 및 4.1~10.9% 상쇄할 수 있는 것으로 판단되었다. 또한, 시나리오 2에서는 가솔린과 디젤 부문에서 각각 15.8~43.2% 및 9.0~23.9%의 비율로 추정되었으며, 시나리오 3에서는 각각 23.7~64.8% 및 13.4~35.8%로 측정하였다.

탄소배출권을 통해 얻을 수 있는 경제적인 잠재력을 계산해 보았을 때 시나리오 1에서는 바이오에탄올 영역에서 2,700~7,400만 달러(미국 달러)와 바이오디젤 영역에서 3,000~8,100만 달러의 이익을 창출 할 수 있는 것으로 나타났다. 또한, 시나리오 2의 경우 바이오에탄올 영역에서 6,000~16,300 만 달러, 바이오디젤 영역에서 6,700~17,800 만 달러를, 시나리오 3의 경우 바이오에탄올 영역에서 9,000~24,400만 달러와 바이오디젤 영역에서 10,000~26,700만 달러의 이익을 창출하게 되는 것으로 판단하였다.

결과적으로, 태국에서 2세대 바이오매스를 활용한 바이오연료 생산은 환경적인 잠재력과 경제적인 잠재력 모두에서 긍정적인 영향을 미칠 것으로 판단하였다.
In this study, various incentives, national standards and strategies are described by policy instruments. Thailand has been regulated national standards of biofuel since 2003. The mandate blending rates are 12% for bioethanol and 6.1% for biodiesel in 2018. The State Oil Fund (SOF) and Clean Energy Revolving Fund (CERF) are regulated to support biofuel industry and other international donor programs have been implemented in Thailand. There is an integrated program called TIEB (Thailand Integrated Energy Blueprint) in Thailand. TIEB includes 6 programs (Alternative Energy Development Plan, Power Development Plan, Energy Efficiency Development Plan, Oil Development Plan, Gas Development Plan, Renewable Energy Development Plan) usually aims to regulate goal of renewable energy and improve the usage of biofuel.

In addition, the potential of second generation biofuel was estimated with different residue extraction of second generation biomass
scenario 1 (20%), scenario 2 (44%) and scenario 3 (66%). As a result of production potential, 1.0~2.7 billion liters per year of bioethanol and 0.7~1.8 billion liters per year of biodiesel were produced in scenario 1. 2.2~6.0 billion liters per year of bioethanol and 1.5~4.0 of billion liters per year of biodiesel were produced in scenario 2. Finally, 3.3~9.0 billion liters per year of bioethanol and 2.3~6.0 billion liters per year of biodiesel were produced in scenario 3. As a result, it decreased 1.3~3.5 mega tons of CO2 in gasoline sector and 1.4~3.8 mega tons of CO2 in diesel sector under scenario 1. In scenario 2, it was expected 2.8~7.7 mega tons of CO2 and 3.2~8.4 mega tons of CO2 for gasoline and diesel sector, respectively. Finally, it was expected to reduce 4.2~11.6 mega tons of CO2 in gasoline sector and 4.7~12.6 mega tons of CO2 in diesel sector in scenario 3. In the economic potential of second generation biofuel, it is estimated with the view of emission trading. It could be gained 27~74 million USD and 30~81 million USD for each bioethanol and biodiesel sector in scenario 1, 60~163 million USD and 67~178 million USD in scenario 2, and 90~244 million USD and 100~267 million USD both bioethanol and biodiesel sector in scenario 3. It concludes the future potential of second generation biofuel in Thailand has the optimistic result and it could be contribute to bring both the environmental and the economic benefits to the country.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/150893
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Graduate School of International Agricultural Technology (국제농업기술대학원)Dept. of International Agricultural Technology (국제농업기술학과)Theses (Master's Degree_국제농업기술학과)
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